דלג לתוכן המרכזי (מקש קיצור s)מעבר ל״לסרגל ניווט תחתון״ (מקש קיצור 1)מעבר ל״יצירת קשר״ (מקש קיצור 2)מעבר ל״הצהרת נגישות״ (מקש קיצור 3)מעבר ל״מפת האתר״ (מקש קיצור 4)

    איך לצמצם את עלויות תחזוקת הרכב במעבר לרכב חשמלי

    רוצים לדעת איך לצמצם את עלויות תחזוקת הרכב במעבר לרכב חשמלי? כמה בדיוק החשמל זול יותר מבנזין ועד כמה המעבר לרכב חשמלי ישפיע על מחיר הביקור במוסך

    מאת:

    ג'ילי ישראל

    פורסם

    04/06/2023 | 11:32

    עד כמה בדיוק החשמל שלנו זול יותר מבנזין, איך זה ישפיע על השורה התחתונה שלנו במוסך, והאם באמת נרגיש בכיס את ההחלטה לעבור למכונית חשמלית? כל התשובות כאן

     

    עוד לפני שנצלול לפירוט ההבדלים בעלויות התחזוקה של רכב חשמלי לרכב המונע בבנזין, נצטרך לדבר קצת גם על ההבדלים הבסיסיים בין שני סוגי הרכבים. אז כמובן שההבדל העיקרי נעוץ במנוע. למרות האווירה העתידנית שבדרך כלל נמצא בתא הנוסעים של הרכב החשמלי הסיני שלכם, המנוע לרוב יהיה די פשוט ובסיסי ביחס למנוע בנזין, ובמידה רבה מדובר ביתרון משמעותי. למה? ובכן, מכיוון שהוא מצליח לעשות את המוטל עליו עם פחות רכיבים, חלקים נעים וצינורות, בצורה שקטה יעילה וחלקה יותר ממנוע הבנזין, וכמובן באופן חסכוני יותר. אגב, ברכבים היברידיים שכבר מסתובבים בינינו כשני עשורים, קיימים בעצם שני מנועים: חשמלי ורגיל.

    הבדל משמעותי נוסף טמון כמובן בסוללות. הרכב החשמלי מרוצף בכמה כאלה, והן מקור האנרגיה להנעת הרכב, בעוד שרכב המונע בבנזין משתמש בעצם רק במצבר לטובת מעט הרכיבים במכונית הזקוקים לאנרגיה חשמלית. נכון להיום, אחד האתגרים של יצרני המכוניות החשמליות הוא להפחית את משקלן של הסוללות ובמקביל להגביר את הקיבולת שלהן כדי לייצר רכב כבד פחות, וכתוצאה מכך חסכוני ויעיל אפילו יותר.

    הבדל נוסף בין שני סוגי הרכבים הוא הקו העיצובי. כמובן שאנחנו מדברים באופן מאוד כללי כי כבר היום נמכרים בישראל עשרות דגמים שונים של רכבים חשמליים לגמרי, אבל זה לא יהיה מוגזם לומר שלרוב נצליח לזהות די מהר שהרכב לצידנו הוא חשמלי, גם אם מעולם לא נתקלו בו קודם לכן. הסיבה לכך היא המחויבות הגורפת של היצרניות בכל העולם לבדל את שוק החשמליות מהשוק של המכוניות הרגילות, גם בעזרת עיצוב חדשני, יחידות תאורה מקוריות, קווי מתאר לא שגרתיים או כל דבר אחר שיעורר אצלנו את האסוציאציה של חללית בדרך למאדים ולא בהכרח משפחתית בדרך לפארק בשבת.

    טוב, אבל אנחנו כאן כדי לדבר על ההבדל בעלויות התחזוקה של הרכב החשמלי, לעומת אלו של הרכב הרגיל, אז בואו נעשה את זה מסודר:

     

    חשמל מול בנזין

    בוודאי לא תופתעו לקרוא שרובם המכריע של הישראלים שכבר עברו לרכב חשמלי או שוקלים לעשות זאת, תולים הרבה תקוות בחיסכון החודשי של חשמל מול דלק. אז הנתונים מראים שיש להם סיבה טובה לעשות זאת. אחרי הכל, עלות טעינת הרכב בחשמל היא כחמישית מעלות אותו הרכב בבנזין. או במילים אחרות, אם נבקש מרכב רגיל לגמוע מרחק של 200 קילומטרים, נצטרך לשלם על הדלק בערך פי חמש ממה שהיינו משלמים על טעינה בחשמל כדי לגמוע את אותו המרחק. הסיבה לכך היא כמובן שעלות החשמל הדרושה כדי לטעון רכב חשמלי פשוט מושפעת מהתעריף הרגיל לקוט"ש שקבעה חברת החשמל בישראל, ולא משנה אם אתם מטעינים את המשפחתית שלכם או מפעילים מכונת כביסה.

    בהקשר הזה צריך להזכיר עוד כמה דברים. ראשית, טעינה של רכב חשמלי בעמדות טעינה ציבוריות תייקר מעט את העלות הכוללת מכיוון שמדובר בעמדות שהן פשוט עסק לכל דבר, והרווח שלהן טמון בהפרש בין מחיר החשמל למחיר שהן גובות. בוודאי אם נשתמש באופציה של טעינה מהירה. כדי להיפטר מהעלות הנוספת אפשר כמובן להתקין עמדה טעינה פרטית בחניה הביתית – והאמת היא שאלפי ישראלים בכל שנה עושים בדיוק את זה – רק שכאן יש כמובן עלות נוספת של רכישת העמדה והתקנתה, שעשויה להגיע לכמה אלפי שקלים נוספים (תלוי בסוג העמדה, רמת התחכום שלה, אתגרי התשתית באזור ההתקנה וכו').

    כך או כך, בסוגיה של חשמל מול בנזין, בוודאי אם מסתכלים על הדברים בראייה שנתית, ברור שמדובר בחיסכון של אלפי שקלים בשנה. שלא לדבר על ניתוק התלות בתחנות הדלק של העולם. 

     

    אחזקה שוטפת במוסך

    אחת ההוצאות הכי מרגיזות ולא צפויות של בעלי רכבים בכל העולם טמונה בחשבון הסופי שמתקבל אחרי כל טיפול תקופתי או שגרתי ברכב. במקרה הטוב הכל עבר חלק ורק נפרדנו מסכום בן 4 ספרות שלא ממש נכלל בחישוב ההוצאות שלנו לחודשים הקרובים, אבל במקרה הפחות טוב תגלו במהלך הטיפול כמה דברים שיש לתקן או להחליף, והופה – השורה התחתונה כבר מכאיבה הרבה יותר. שלא לדבר על תקלות או קלקולים נקודתיים שמריצים אותנו למוסך, חלילה תאונה קטנה וכד'. גם כאן יש יתרון די ברור לרכב החשמלי.

    הסיבה לכך היא בראש ובראשונה האופן בו בנויות מכוניות חשמליות: הרבה פחות חלקים נעים, צינורות, בוכנות, מכלולים וגלגלי שיניים מסובכים מהסוג שאפשר למצוא בשפע במכוניות רגילות. כלומר, מראש הרבה פחות חלקים שעלולים להתקלקל. בנוסף, רכבים חשמליים עובדים בטמפרטורה הרבה יותר נמוכה ביחס למנוע ביערה פנימית מה שעוזר מאוד גם להימנעות מבלאי רגיל של רכיבים הנגרם מטמפרטורות גבוהות מתחת למכסה המנוע. בנוסף, רכבים חשמליים משתמשים בבלימה רגנרטיבית, שגם מחזירה אנרגיה בחזרה למנוע החשמלי, וגם מורידה משמעותית את הבלאי של מערכת הבלימה ברכב. כל בעל רכב רגיל שנאלץ לשלם במוסך על החלפת צלחות בילום או רפידות – בוודאי יעריך את החיסכון כאן.

    אגב, זאת אחת הסיבות שאפשר למצוא אצל היצרנית פרוטוקול טיפולים שונה לדגם חשמלי, לעומת יצרניות רכבים רגילים. כלומר, ישנם מקרים שאותו הדגם בדיוק, יתבקש לסור למוסך לטיפול תקופתי כל 15,000 קילומטר, בזמן שהמקבילה החשמלית שלו תתבקש להגיע רק כל 20,000 קילומטרים. שוב, חיסכון פוטנציאלי של עד אלפי שקלים בשנה.

     

    מיסים ואגרות

    עד לא מזמן, הרוכשים של רכבים חשמליים נהנו מהטבת מס ירוק שעליו הכריזה המדינה במטרה לעודד רכבים חשמליים שכידוע מזהמים הרבה פחות מרכבים רגילים. ההתנפלות של הנהג הישראלי על הרכבים החשמליים גרמה למדינה לחשב מסלול מחדש ולהפחית משמעותית את ההטבה, ולא מן הנמנע שגם בשנים הקרובות נראה עוד תנודות בתחום הזה. מה שכן, אגרת רישוי הרכב גם היא זולה הרבה יותר כשמדובר בדגם חשמלי לגמרי (558 ש"ח לעומת 1,154 ומעלה לרכב המונע בבנזין). כן, פחות מחצי.

     

    לסיכום, בפרמטרים המשפיעים ביותר על עלות תחזוקת הרכב, די ברור שבחירה ברכב חשמלי יכולה לחסוך אלפי שקלים בשנה. בהתחשב בעובדה שמדובר בפלח שוק המתפתח ומתקדם במהירות מסחררת לאורך הביקוש בשוק, סביר להניח שהפער הזה רק יגדל כאשר ימצאו דרכים להוריד את עלות הסוללות. את האפקט של זה רבים מאיתנו יוכלו להרגיש ישירות בארנק. לבנתיים, תוכלו לבדוק כמה בדיוק תחסכו בעלויות תחזוקת הרכב שלכם, באמצעות מחשבון תחזוקת רכב. סעו בזהירות.