דלג לתוכן המרכזי (מקש קיצור s)מעבר ל״לסרגל ניווט תחתון״ (מקש קיצור 1)מעבר ל״יצירת קשר״ (מקש קיצור 2)מעבר ל״הצהרת נגישות״ (מקש קיצור 3)מעבר ל״מפת האתר״ (מקש קיצור 4)

    אילו יתרונות טמונים בליסינג של רכב חשמלי?

    למה כדאי לרכוש רכב חשמלי בליסינג ומה ההבדל בין ליסינג של רכב חשמלי לליסינג של רכב בנזין – ג'ילי עם כל היתרונות בליסינג של רכב חשמלי לחברות וללקוח הפרטי

    מאת:

    ג'ילי ישראל

    פורסם

    29/06/2023 | 13:52

    חברות עסקיות יכולות להרוויח מליסינג של רכב חשמלי, וכמוהן גם הלקוח הפרטי. בדקנו מה בדיוק, למה, ובעיקר כמה

    אתם מכירים את זה שאתם מסתובבים באיזו עיר בחו"ל ומחפשים מה לאכול אבל גם חוששים מפני שאתם לא ממש מכירים את המקום? פעמים רבות ההתלבטות הזאת תסתיים כשתבחינו במסעדה מלאה במקומיים ומיד תסיקו שאם המקומיים אוכלים כאן, זה כנראה סימן שגם לכם כדאי. אז בעולם הרכב הישראלי, אחד הסימנים המוקדמים לכך שאתם עומדים להצליח עם בחירת הרכב שאתם שוקלים לרכוש – הוא שמדובר בלהיט ליסינג. אתם יודעים, דגם שאפשר לראות בישראל בכל מגרש חניה וליד כל רמזור בצומת, לרוב עם מדבקה של חברת הייטק או איזה ארגון גדול אחר. הסיבה לכך היא שחברות הליסינג לעסקים יעדיפו להתנהל עם דגמי רכבים אמינים, חסכוניים ו"בטוחים" יחסית בהשוואה לדגמי רכבים הנמכרים בשוק. ככה זה כשאתה מנהל צי רכב עם עשרות או מאות רכבים, נאלץ להתמודד עם האפשרות של טיפולים שוטפים ותקלות אקראיות, כמו גם עם תעריף דלק שלרוב רק עולה.
    השאלה היא מה קורה כאשר שוק הרכב כולו עובר טלטלה שמקורה במהפכה החשמלית. איך מנהלי ציי הרכב אמורים להגיב לטכנולוגיה שמשנה את רוב מה שהם ידעו על רכבים לעובדים שלהם? אילו יתרונות טמונים בליסינג של רכב חשמלי?  ומה לגבי שוק הליסינג הפרטי, שגם הוא צומח ברציפות כבר לא מעט שנים בישראל? ובכן, בכתבה הבאה תמצאו תשובות לכל השאלות הללו.

     

    אז למה כדאי לשקול רכב חשמלי בליסינג?

    בתור התחלה, יש לומר שעל פניו רכבים חשמליים עשויים להועיל למנהלי ציי רכב של ליסינג תפעולי, וגם לצרכנים הפרטיים שבוחרים במסלולי הליסינג. עבור חברות וארגונים עסקיים האפשרות להפחית משמעותית את עלות הדלק והטיפולים השוטפים לרכבים, או תיקוני בלאי סטנדרטיים אחרים, קוסמת במיוחד. עד היום, עסקים וארגונים שמימנו לעובדיהם הוצאות דלק היו צריכים לעקוב בעיניים כלות אחר ההוצאה החודשית הגבוהה. אולם, כאשר טעינה של רכב חשמלי עולה כחמישית מתדלוק בבנזין, הקילומטראז' החודשי או השנתי של העובד לא ממש מטריד. במילים אחרות, עובד שינהג ברכב רגיל למרחק של 300 קילומטרים ישלם בערך פי חמש מעובד שיגמע את אותו המרחק ברכב חשמלי לגמרי. החישוב המדויק כמובן עשוי להשתנות לפי דגמי המכוניות השונים, אבל אלו הם סדרי הגודל.

    אם כבר מדברים על טעינה חשמלית, חשוב לציין שחברות רבות מקימות עמדות טעינה חשמליות בחניונים של בנייני המשרדים שלהן, מה שגם מוסיף כמובן להתייעלות בזמן ובכסף. הרי אם עובד יכול להגיע בבוקר, לחבר את המכונית החשמלית שלו לעמדת הטעינה ולחזור בסוף יום העבודה לרכב עם סוללה טעונה במלואה, ברוב המכריע של המקרים הוא יוכל להתבסס אבסולטית על טעינה בעמדות הטעינה האלו בלבד. בוודאי כאשר אנחנו מדברים על העידן הנוכחי שבו רכבים חשמליים רבים כבר מבטיחים טווח נסיעה של 350 קילומטרים ויותר בין טעינה לטעינה. כמובן שמעבר לכך העובד יוכל להתקין עמדת טעינה בחניה הביתית שלו, או להיעזר בעמדות טעינה ציבוריות שכבר פזורות במרכזי הערים, בצידי הדרכים או במתחמי קניות ועסקים בכל רחבי הארץ.

    אגב, טווח הנסיעה בין טעינות שהולך ומשתפר כל הזמן, עוזר מאוד גם לטפל בתופעת "חרדת הטווח" שקיימת לעיתים אצל נהגים השוקלים לרכוש רכב חשמלי לגמרי. חרדת טווח הינה החשש להיתקע בצד הדרך עם סוללה מתרוקנת, רחוקים מדי מעמדת הטעינה הקרובה ביותר. אלא שכאמור, עם פתרונות כגון פריסה הולכת וגדלה של עמדות טעינה ציבוריות, האפשרות להקים בבית עמדת טעינה פרטית ועמדות טעינה במקום העבודה – אנחנו מתקרבים בצעדי ענק למצב שבו האפשרות להטעין רכב באנרגיה חשמלית תהיה קלה ונפוצה יותר מתדלוק בתחנות דלק. בנוסף, במציאות שבה חשמל זול משמעותית לעומת בנזין, חברות עסקיות רבות יוכלו לוותר על סעיפים של הגבלות קילומטראז' שעדיין נפוצים בהסכמים שלהן מול העובדים.

    זוכרים שהזכרנו קודם לכן גם טיפולים שוטפים ותיקונים סטנדרטיים? אז גם כאן מדובר ביתרון משמעותי עבור עולמות הליסינג התפעולי או הפרטי. זאת מהסיבה הפשוטה שרכבים חשמליים דורשים תחזוקה שוטפת זולה ופשוטה הרבה יותר בהשוואה לרכבים רגילים. ככה זה כשמתחת למכסה המנוע אפשר למצוא הרבה פחות רכיבים, צינורות, רצועות או כל דבר אחר שברכבים רגילים מתבלה ומתקלקל לעיתים.

    גם לקוחות פרטיים המעדיפים את השיטה של ליסינג מימוני/פרטי, עשויים למצוא לא מעט יתרונות באפשרות לרכוש בעזרת ליסינג רכב חשמלי לגמרי. מעבר ליתרונות שציינו מקודם בהקשר של הפחתת הוצאות הדלק והתחזוקה השוטפת, יש גם את הסוגיה של ירידת ערך. הרי כל רכב חדש בעולם שמתגלגל לראשונה מאולם התצוגה של יצרניות הרכב סובל מירידת ערך של עשרות אחוזים בשלוש השנים הראשונות שלו על הכביש. כשזה מגיע לרכבים חשמליים לגמרי, מסובך אפילו יותר להעריך את ירידת הערך הצפויה היות ומדובר ברוב המקרים בדגמים חדשים לגמרי, לעיתים אפילו של יצרניות חדשות לגמרי, כאלו שהשוק עדיין מנסה לגבש עליהן דעה. ליסינג פרטי למעשה מטפל בנעלם הזה בעצם העובדה שהוא מאפשר ללקוחותיו להחליף את הרכב הישן בחדש.

    לצורך הדוגמא, בואו ניקח את הדגם החשמלי לגמרי של היצרנית הסינית ג'ילי, שעונה לשם Geometry C, אשר נחשב בשנתיים האחרונות לאחד השחקנים הכי חזקים בשוק ההולך ומתפתח במהירות של הרכבים החשמליים בישראל. בעצם קרוסאובר חדשני לגמרי, המציע 2 גרסאות שונות שהבכירה בהן מציעה טווח נסיעה מדהים של 460 קילומטרים בין טעינה לטעינה. מפרט הבטיחות והאבזור עשיר ומודרני, המנוע החשמלי שיודע לייצר 204 כוחות סוס צריך רק 7.7 שניות כדי להגיע מאפס למאה, ובסך הכל 36 דקות כדי לטעון את הסוללה ממצב של 20% ל-80% אחוז. כיאה לרכב חשמלי מתקדם, עלות החשמל היא כחמישית מעלות הבנזין הדרושה כדי לגמוע את אותו המרחק, גם התחזוקה השוטפת זולה משמעותית, ואפילו אגרת הרישוי השנתית תעלה לכם כרבע מעלות האגרה של רכב בנזין רגיל.

     

    לסיכום, בעולם שבו הרכב החשמלי הוא כבר שחקן משמעותי לכל דבר, שרק הולך ומתחזק עם כל שנת מודל שעוברת, ברור ששוק הליסינג התפעולי והפרטי לא יישאר מאחור לאורך זמן. ציי הרכב השונים יאלצו לעשות את ההתאמות הדרושות בכדי לספק לעובדים שלהם את האופציה הירוקה, החסכונית והמודרנית להתניידות בכביש. סעו בזהירות.