דלג לתוכן המרכזי (מקש קיצור s)מעבר ל״לסרגל ניווט תחתון״ (מקש קיצור 1)מעבר ל״יצירת קשר״ (מקש קיצור 2)מעבר ל״הצהרת נגישות״ (מקש קיצור 3)מעבר ל״מפת האתר״ (מקש קיצור 4)

    מיתוסים בנוגע לסוללת הרכב החשמלי – ג'ילי

    האם לסוללת הרכב החשמלי באמת יש תוחלת חיים, האם ייצור סוללת הרכב מזהם את האויר הרבה יותר ממנוע בנזין – ג'ילי מציגה 8 מיתוסים בנוגע לסוללת הרכב החשמלי

    מאת:

    ג'ילי ישראל

    פורסם

    30/05/2023 | 10:51

    השינוי הגדול ביותר בשוק הרכב העולמי מביא איתו גם לא מעט שאלות ותהיות. אנחנו כאן כדי לפזר את הערפל סביב סוללת הרכב החשמלי

     

    קשה לחשוב על תחום נוסף בחיינו שגדל בצורה כל כך מהירה ומובהקת כמו הרכב החשמלי. הדוגמא היחידה הנוספת שקופצת לראש היא אולי הבינה המלאכותית, אבל במונחים של שימוש יומיומי ורלוונטיות ממילא מדובר בתחום שמשפיע על חיינו הרבה פחות. אבל למרות הנסיקה העצומה בנתוני המכירות והשימוש של רכבים חשמליים לגמרי, עדיין מסתובבים בינינו לא מעט מיתוסים סביב המרכיב הכי חשוב בטכנולוגיה הזאת: הסוללה החשמלית. אז בפסקאות הבאות נאשר או נפריך כמה מהמיתוסים הנוגעים לסוללה. בואו נצא לדרך.

     

    לסוללת הרכב החשמלי יש תוחלת חיים

    טוב, אז האמת שכמו לכל דבר, גם לסוללת הרכב החשמלי יש תוחלת חיים, רק שלא מדובר במשהו שצריך להטריד את המשתמשים ברכבים כאלה. למה? ובכן, כי המחקרים שנערכו בנושא הצביעו על כך שסוללת הרכב החשמלי מאבדת מכוחה משהו כמו 5-10 אחוזים בחמש השנים הראשונות לשימוש ברכב. נתון די מינורי שבעצם מסיט את הדיון מתוחלת החיים של הסוללה לאיכות החיים של הסוללה. לא רק זאת, ישנם המון דברים שאפשר לעשות כדי לצמצם ממש למינימום את הירידה הזאת לאורך שנים, וזה אפילו לא דורש מבעלי הרכבים שום מאמץ מיוחד.

     

    בגלל האפשרות של החלפת סוללה, רכב חשמלי פחות משתלם מרכב רגיל

    אז בתור התחלה חשוב להבין שכרגע נוסעים ברחבי העולם עשרות מיליוני רכבים חשמליים לגמרי ורק חלק זעום מהם נאלצו להחליף סוללה. כשזה כבר כן קורה, העלות יכולה להגיע לעשרות אלפי שקלים, תלוי בדגם הספציפי, אבל בעולם שבו יצרניות רכב רבות מעניקות אחריות בת 8 שנים ויותר על הסוללה החשמלית ברכבים שהן משווקות, באמת שאפשר להיות שקטים בהקשר הזה. אם כבר נגענו בסוגיה הכלכלית, הרי שנכון להיום (בישראל) עלות טעינה חשמלית היא כחמישית מעלות של תדלוק בבנזין, אגרות הרישוי של רכבים חשמליים זולות משמעותית בהשוואה לרכבים רגילים, ועוד לא אמרנו כלום על שגרת התחזוקה. לסיכום, התחזוקה השוטפת של רכבים חשמליים זולה בהרבה מזאת של רכבים המונעים בבנזין.

     

    טעינה ממושכת הורסת את סוללת הרכב החשמלי

    נכון שמכשירים חשמליים רבים מגיעים עם ההמלצה שלא להשאיר את המוצר בטעינה למשך שעות ממושכות, ובתחילתו דרכו של הרכב החשמלי ההמלצה הזאת היתה באמת תקפה. אלא שהדור החדש של הרכבים החשמליים כבר מגיע עם מערכת בקרה שמווסתת את הטעינה, יודעת להוריד את הקצב שלה כשהסוללה כבר מתקרבת ל-80 או 90 אחוז, ובאופן כללי מבטיחה שטעינה ממושכת לא תפגע בסוללה.

     

    מסובך מדי למחזר סוללות של רכב חשמלי

    לא מסובך, אבל בהחלט מורכב. יצרניות רכב חשמלי רבות בעולם כבר מקימות מפעלים שמטרתם מיחזור נקי וידידותי לסביבה ככל האפשר של סוללות הרכב, והידע סביב הנושא הולך וגדל כל הזמן. אז למה מסובך? כי בסופו של דבר סוללות רכב הן מוצר לא קטן ודי כבד, והשינוע שלו מהווה אתגר לא פשוט. במציאות שבה שוק הרכב העולמי נוטה עם כל שנה יותר ויותר לכיוון האופציה החשמלית, ברור שאתגר מיחזור הסוללות מהווה חלק מסדר היום של התחום כולו, וממשלות ברחבי העולם אכן מתייחסות אליו בכובד ראש, ומשתפות פעולה בנושא עם היצרניות השונות.

     

    טעינת הסוללות של רכב חשמלי לוקחת יותר מדי זמן

    ובכן, תלוי עד כמה אתם ממהרים. לא, כי רכבים חשמליים רבים מגיעים היום עם היכולת להטעין 80 אחוז מהסוללה תוך משהו כמו 20 דקות, בוודאי אם משתמשים באפשרות של טעינה מהירה (DC). לצורך העניין, רובנו נוהגים להגיע עם המכונית שלנו לעבודה בבוקר או בערב הביתה, ואז להשאיר את הרכב למשך שעות כשהוא בעצם "לא עושה כלום". מספיק לנצל אפילו חלק קטן מאותן שעות מתות כדי להטעין את הרכב למאות קילומטרים של נסיעה עד הטעינה הבאה.

     

    בגלל הסוללות, מסוכן להטעין או לנהוג עם רכב חשמלי בגשם

    לא נכון. כדי שרכב חשמלי יקבל אישור להימכר לקהל הרכב, עליו לעמוד בשורה ארוכה של קריטריונים, חלקם רלוונטיים כמובן לסוגיית המים/חשמל. בשורה התחתונה, כל עוד בעלי הרכב מקפידים על הוראות היצרן, משתמשים אך ורק בכבל הטעינה שאושר על ידי היצרן וערים לנזקים שאולי הופיעו בעמדת הטעינה או בכבל – הדבר אמור להיות בטוח לחלוטין. מה שכן, אם משום מה אתם מתעקשים לצלוח מכשולי מים עמוקים עם המכונית החשמלית שלכם, עדיף לוודא אצל היצרן מהו העומק המקסימלי המותר.

     

    ייצור סוללות לרכב חשמלי גורם לזיהום כמו של רכב רגיל

    ממש לא נכון. למעשה, מכונית המונעת אבסולוטית על ידי סוללות חשמליות גורמת למשהו כמו שליש מהזיהום שמייצרת מכונית רגילה. הדבר כולל הן את ייצור הסוללות, השימוש בהן והמיחזור שלהן בתום השימוש.

     

    אין מספיק מחצבים בעולם כדי לייצר את כל הסוללות החשמליות שנצטרך

    ייצור סוללות חשמליות מבוסס על חומרים כמו ליתיום וקובלט, ובשנים האחרונות הדרישה להן בהחלט שוברת שיאים חדשים. המצב נכון להיום מאפשר כרייה של המחצבים האלה לעוד שנים קדימה, אבל ברור שבמקביל יימשכו המאמצים לשכלל את כל התחום. כלומר, לדעת איך לייצר יותר סוללות עם פחות מחצבים, להפיק מתהליך המחזור של סוללות משומשות חומרים לטובת סוללות חדשות, ואפילו מציאת דרכים חדשות לייצר סוללות לרכבים חשמליים.

     

    בשורה התחתונה, רכבים חשמליים מהווים היום את חוד החנית בכל הנוגע לטכנולוגיה מתקדמת בשוק הרכב. בהתאם, הסטנדרט המקובל היום בוודאי יהיה שונה מהסטנדרט של עוד שנתיים או שלוש – שוב, בשל האופן המהיר שבו הדברים משתנים. החלק המשמח הוא שיצרניות הרכב השונות מבינות שהן חייבות לספק ללקוחותיהן מידע אמין, נגיש ויעיל, לגבי הדברים שמעניינים אותן (כמו סוללות הרכב החשמלי).

    חברת ג'ילי הסינית למשל, שמשווקת בהצלחה גדולה בישראל את דגם גיאומטרי C שלה, מציעה את הדגם עם 2 אופציות שונות: הראשונה מבטיחה טווח נסיעה של 350 קילומטרים בין טעינה לטעינה, והשנייה לא פחות מ-460 ק"מ, ואפשרות להגיע מ-20 ל-80 אחוז סוללה בטעינה של 36 דקות בלבד! אה כן, והאחריות על הסוללה אצל ג'ילי היא לשמונה שנים, או 150,000 קילומטרים – המוקדם מביניהם. במילים אחרות, ראש שקט לגמרי.