דלג לתוכן המרכזי (מקש קיצור s)מעבר ל״לסרגל ניווט תחתון״ (מקש קיצור 1)מעבר ל״יצירת קשר״ (מקש קיצור 2)מעבר ל״הצהרת נגישות״ (מקש קיצור 3)מעבר ל״מפת האתר״ (מקש קיצור 4)

    איך רכבים חשמליים שומרים על סביבה ירוקה

    איך הרכבים החשמליים שומרים על סביבה ירוקה, האם הם באמת מזהמים פחות ומה לגבי הסוללה של הרכב החשמלי – המומחים של ג'ילי מסבירים על הסוגייה הסביבתית

    מאת:

    Geely

    פורסם

    30/07/2023 | 12:12

    האם הרכב החשמלי באמת מזהם פחות מהמקבילה המתודלקת שלו? ומה לגבי ייצור הסוללות הדרושות לרכבים כאלה? בואו נעשה לכם סדר

    אם תבקשו מהאדם הפשוט ברחוב לנקוב עבורכם ביתרון הגדו ביותר הטמון ברכבים חשמליים, סביר להניח שתוך כמה שניות הוא יזכיר את המילים "סביבה", "כדור הארץ" או "ירוק". נכון, בשנת 2023, אחרי כמה שנים רצופות בהן המכירות של הרכבים החשמליים בעולם ממשיכות לעלות ברציפות, רבים כבר יודעים לנקוב גם ביתרונות נוספים של הרכב החשמלי (עלויות תחזוקה נמוכה, ניתוק התלות בבנזין יקר, ועוד), אבל הקשר הברור בין הטכנולוגיה החשמלית והסביבה הירוקה עדיין נחשב למובהק מאוד. די הגיוני אם לוקחים בחשבון שההתחשבות בכדור הארץ היתה האלמנט העיקרי שבעזרתו תעשיית הרכב החלה למכור לנו רכבים היברידיים כבר לפני שני עשורים ויותר. כזכור, רכבים היברידיים, או רכבי פלאג-אין (היברידי נטען) הם רכבים הכוללים 2 מנועים: חשמלי, אבל גם מנוע בעירה פנימית רגיל. אז אם מכונית בעלת 2 מנועים – שאחד מהם מונע בבנזין – נתפסת כמזהמת פחות וידידותית יותר לסביבה, ברור שמכונית המונעת בלעדית ע"י חשמל תהיה ירוקה אפילו יותר. אבל עד כמה דרמטי החיבור בין רכב חשמלי וסביבה ירוקה? אילו עוד פרמטרים צריכים להילקח בחשבון כשמשווים בין ייצור רכבים חשמליים ורגילים, ולאן כל התחום הזה צועד (כלומר, נוסע)? את התשובות לשאלות האלה נספק בפסקאות הבאות.

    אז רכב חשמלי באמת עד כדי כך חשוב לסביבה?

    בהנחה שלא העברתם את השנים האחרונות במרתף מבודד מהעולם, כנראה שגם אתם מודעים היטב לשיח ההולך וגובר סביב משבר האקלים, האתגרים האקולוגיים, המלחמה בזיהום האוויר והמעבר של תעשיות שלמות אל האופציה הירוקה יותר. באופן טבעי, לתעשיית הרכב כולה יש גם השפעה לא מבוטלת על המצב הקיים, וגם אחריות גדולה על הניסיונות לשפר אותו. כשבכל שנה עשרות מיליוני רכבים חדשים נפלטים מפסי הייצור אל כבישי העולם, כשרובם עדיין משתמשים בבנזין או סולר כדי לייצר את האנרגיה הדרושה להנעתם, ברור שיש כאן גורם רציני שצריך להתייחס אליו. כידוע, רכבים עם מנוע בעירה פנימי רגיל המשתמשים בדלקים, פולטים בסופו של דבר כמויות גדולות של גזי חממה. לדבר יש השפעה שלילית הן על האוויר שאנחנו נושמים, והן על העתיד של כדור הארץ כולו, שכן הגזים האלה מובילים לאפקט החממה שבסופו של דבר גורם לכך שפשוט הולך ומתחמם כאן. כדי להבין עד כמה זה מסוכן, צריך לקחת בחשבון שהתחזיות הריאליות מדברות על עלייה של מעלה וחצי בטמפרטורה הממוצעת בעולם בשנים הקרובות, ואם זה נשמע לכם לא נורא – אתם פשוט לא מספיק מעודכנים. מדובר בשינוי עם משמעויות מרחיקות לכת בכל מה שקשור לחקלאות, למים, לעולם החי ועוד. בדיוק בגלל זה, המדינות המתקדמות בעולם שוברות את הראש כבר שנים איך להילחם בפליטה של גזי החממה בצורה יעילה. חלקן עושות זאת פשוט באמצעות הכרזה על יעדים שאפתניים מאוד בכל מה שקשור לרכבים פרטיים בכבישי ארצם. ממשלת נורווגיה למשל, כבר הודיעה שהחל משנת 2025 לא יימכרו יותר במדינה מכוניות עם מנוע בעירה פנימית רגיל. בתחילה היעד הזה היה נשמע יומרני, אבל כבר השנה 9 מתוך כל 10 רכבים חדשים שנמכרו שם היו רכבים חשמליים, כך שבהחלט אפשר לומר שגם האנשים מאחורי ההגה – ולא רק מקבלי ההחלטות – מבינים שהעתיד כבר כאן.

    אז זה שרכבים חשמליים פולטים הרבה פחות מזהמים לאוויר זה כבר הגיוני וברור. אלא שגם ייצור החשמל הדרוש לטעינת כל הרכבים החשמליים האלה, בעצמו יכול להיות תהליך התורם לזיהום. אמנם לא בסדרי הגודל של ייצור, שינוע ושריפת דלקים, אבל בכל זאת. אלא שבתחום הזה ההתקדמות גדולה ומואצת יותר מבשאר פתרונות האנרגיה. שכן כבר היום חלק לא מבוטל מהחשמל במדינות רבות מיוצר בעזרת גז טבעי, ולא בהכרח ע"י פחם. בנוסף, היות וברור לכולם מהו הכיוון שאליו העולם הולך מבחינת ייצור אנרגיה, קיימת התקדמות אמיתית גם בעולמות של מקורות אנרגיה מתחדשת, כמו אנרגיה סולארית, טורבינות רוח וכד'. או במילים אחרות, מקורות אנרגיה שכדי לייצר אותם נעזרים בכדור הארץ, ולא מתעללים בו.

    ממש לאחרונה נערכו מס' מחקרים בפינות שונות של העולם (ארה"ב, אירופה והמזרח הרחוק), שבדקו את רמת הזיהום שמייצר רכב חשמלי לאורך שנות חייו על הכביש, לעומת רכב עם מנוע רגיל. המסקנות היו שהרכב החשמלי יזהם בשיעור של עשרות אחוזים פחות מהמקבילה המתודלקת שלו.

    למעשה, האתגר הסביבתי הגדול ביותר איתו מתמודדת כרגע תעשיית הרכב החשמלי בכללותה היא המיחזור של סוללות הרכב. יותר ויותר מדינות ברחבי העולם (בעיקר בסין, אבל לא רק) כבר מקימות מפעלי ענק שמטרתם מיחזור הסוללות של הרכב החשמלי, והחזרתן לשוק. מדובר באתגר לא פשוט על רקע הביקוש המאמיר לסוללות כאלה בעולם, אבל ממילא מדובר בתהליך שיילך וישתכלל עם התקדמות הטכנולוגיה כולה, עד למצב שטביעת הרגל הפחמנית של הסוללות וייצורן יצטמצם אפילו יותר. כך או כך, בכל מקרה מדובר בהליך ששוווה את המאמץ ועדיף על האופציה של המשך שימוש בדלקים מזהמים.

    אגב, אם כבר מדברים, עצם העובדה ששגרת התחזוקה של רכבים חשמליים היא נוחה וזולה בהשוואה לרכבים רגילים, תורמת גם היא בעקיפין לאיכות הסביבה. פחות חלקי רכב שצריך לייצר או צריך לייצר להם חלפים, פחות צינורות, גלגלי שיניים, שמנים ומשאבות. שלא לדבר על כך שבזכות המנוע החשמלי שמייצר הרבה פחות רעש כשהוא פועל, הכבישים שלנו צפויים להפוך יותר ויותר שקטים.

    לסיכום, התעשייה שסביב ייצור ואחזקה של רכבים חשמליים תלך ותהפוך ירוקה יותר בשנים הקרובות. אבל כבר עכשיו מדובר בפתרון ידידותי בהרבה לכדור הארץ, ולנו – האנשים שמתכננים להסתובב עליו עוד המון שנים. אם אפשר, מאחורי ההגה של מכונית שקטה, עתידנית ולא מזהמת, שמהצד בכלל נראית כמו חללית קטנה.