דלג לתוכן המרכזי (מקש קיצור s)מעבר ל״לסרגל ניווט תחתון״ (מקש קיצור 1)מעבר ל״יצירת קשר״ (מקש קיצור 2)מעבר ל״הצהרת נגישות״ (מקש קיצור 3)מעבר ל״מפת האתר״ (מקש קיצור 4)

    איך נהיגה מהירה משפיעה על ביצועי הרכב החשמלי שלכם?

    אוהבים לנסוע מהר ברכב החשמלי? חשוב שתבינו כיצד נהיגה מהירה משפיעה על ביצועי הסוללה ברכב שלכם ואיזה סגנון נהיגה או סוג רכב כדאי לאמץ. כל המידע בכתבה של ג'ילי

    מאת:

    ג'ילי ישראל

    פורסם

    24/09/2024 | 10:06

    נהיגה ברכב חשמלי היא תענוג. העוצמה בידי הנהג כפולה ומכופלת משל מכונית רגילה, אך חשוב גם להכיר את השפעת הנסיעה המהירה על טווח הנסיעה. בכתבה זו נסביר לכם איך משפיעה נהיגה מהירה על ביצועי הרכב החשמלי ואיך לנסוע נכונה וליהנות, בלי להתפשר על הטווח

     

    כל מי שעשה סיבוב במכונית חשמלית יספר לכם שזה מתחיל כמו רכב בנזין רגיל, רק שקט יותר, אבל סוחט התפעלות כשעולים לכביש מהיר. פשוט כיף לנסוע מהר ברכב חשמלי. הסיבה היא מבנה ההנעה עצמה. מכונית חשמלית חזקה בהרבה ממכונית עם מנוע בעירה פנימית. למשל,  לג'ילי ג'אומטרי C יש מנוע שמספק עוצמה של 204 כ"ס שזורמת ישירות לכביש. אין תיבת הילוכים מסובכת, אין אנרגיה שהולכת לאיבוד בתהליך בעירה מסורבל, רק מנוע, גלגל ואספלט. התוצאה היא חוויית נהיגה שמרגישה כמו טיסה. תגובת המנוע מדויקת ביותר, ואפשר לכוון בקלות את התנהגות המכונית גם לרמה ספורטיבית מתפרצת. 

    כמובן שחשוב להקפיד על המהירות המותרת בהתאם לשילוט ולתקנות, ואף לנסוע לאט יותר כדי לשמר זמני תגובה במקרי חירום, אבל לנסיעה מהירה יש עוד משמעויות עבור בעלי רכב חשמלי. בכתבה זו נסביר מהן.
     

    איך משפיעה נהיגה מהירה על הרכב החשמלי? 

    נהיגה מהירה ברכב חשמלי משפיעה על טווח הנסיעה של הרכב. כך למשל, מחקר ב-2020 של מומחים מאוניברסיטת איינדהובן בהולנד, מצא שככל שסגנון הנהיגה בכביש יותר אגרסיבי, כך מזנקת צריכת האנרגיה של המכונית. בניסויי השטח שנערכו במחקר, נרשם זינוק של 25% עד 30% בצריכת האנרגיה של הסוללה במהלך ההאצה. מה גורם לכך?

    כדי להבין את השפעת מהירות הנסיעה על ביצועי הסוללה, יש להבין ראשית את מה שמעמיס עליה: האוויר סביבנו, שמשפיע על ביצועי מכוניות בצורה הרבה יותר דרמטית משנהוג לחשוב. הצפיפות שלו בגובה הקרקע גדולה והוא עמוס חלקיקים, וככל שנעים מהר יותר, כך דוחקים יותר חלקיקים ויש להקצות יותר אנרגיה כדי להתמיד באותה המהירות. זוהי התנגדות האוויר או הרוח לנסיעתו של הרכב.

    לכך מצטרף אלמנט נוסף שמשפיע על ביצועי הסוללה: טמפרטורת הסביבה. ככל שהיא נמוכה מאד או גבוהה מאד, כפי שבעיקר נפוץ בארץ, כך נדרשת יותר אנרגיה מהסוללה למיזוג האוויר בתא הנוסעים ועל מנת לשמור על טמפרטורת עבודה תקינה. נסיעה מהירה בתנאי סביבה כאלה, בהכרח תוביל לזינוק בצריכת האנרגיה של המכונית ולקיצור טווח הנסיעה שלה.

    למהנדסי רכב יש הרבה שיטות להתמודד עם האתגר הזה, והבולטת מכולן היא בחירה של עיצובים אווירודינמיים שמצמצמים התנגדות אוויר במהלך הנסיעה. כך למשל, נבחרים מבני פגושים וזוויות גוף שמייצרים פחות מערבולות, אשר מוסיפות להתנגדות ויכולות להשפיע גם על ההיגוי והיציבות במהירות גבוהה. ועדיין, על המהנדסים לאזן בין יעילות אווירודינמית ופונקציונליות למשפחה. צורה מחודדת וצרה אמנם תהיה חסכונית, אך צפופה מבפנים. אין כאן פיתרון טכנולוגי מושלם ועל הנהג להיות מחובר לאיך שהוא נוהג, לאילוצי הדרך והסביבה. ואיזה סגנון נהיגה הוא הטוב ביותר כדי לשלב טווח מקסימלי והנאה על הכביש? 

     

    נהיגה ברכב חשמלי: איך כדאי לנסוע? 

    אל תתפרעו. סגנון נהיגה ברכב חשמלי לא צריך להיות שונה מסגנון נהיגה במכונית מסורתית, למרות הפיתוי הגדול שמעמידה יכולת ההאצה ברכב החשמלי. עליכם לנסוע באופן מאוזן ונינוח. לא צריך להזדחל, אך גם לא לטוס כאילו אתם במירוץ. מהירות קבועה תאמץ פחות את הסוללות, וכך גם הימנעות מעקיפות פראיות תכופות. זה נכון שרכב חשמלי מגיע עם המון כוח וישראלים אוהבים להאיץ בזמן נהיגה, אך עדיף שלא להסתכן, למען בטיחותכם ובטיחות הנהגים סביבכם. 

    שימו לב למספרים. היו מודעים למהירות, וקחו בחשבון שגם תוספת של 20 קמ"ש משפיעה מאוד על החיסכון בסוללה. לפי הערכות מומחי רכב שנשענו על מבחני דרכים שנערכו בארץ, הקפיצה בין 100 ל-120 קמ"ש יכולה להתבטא בהבדל של עשרות קילומטרים בטווח הנסיעה. 

    השתמשו בבלימה הרגנרטיבית. מכוניות חשמליות יכולות לבלום בצורה שחוסכת אנרגיה בשיעור מאוד מורגש. מדובר במערכת שמופעלת באופן אוטומטי כאשר מרפים מדוושת הגז. חשמל שנוצר בתהליך, חוזר לסוללה ומטעין אותה ובכך מאריך את טווח הנסיעה של הרכב. במובן זה, דווקא נסיעה שבה יש הרבה הזדמנויות להאט, יכולה לבזבז פחות אנרגיה. 

    היו מודעים לטמפרטורת הסביבה. ככלל, עדיף לנסוע בצורה פחות אגרסיבית כשמזג האוויר מאוד קר או חם, כדי שלא לאמץ את הסוללה יותר מהנדרש, ולפגוע בטווח הסופי. 
     

    איזה רכב חשמלי מתפקד טוב יותר?

    יש רכבים חשמליים שהסוללה שלהם מסתדרת טוב יותר עם עומסים גבוהים. רכבי ג'ילי הם דוגמה מעולה לכך. ארכיטקטורת הסוללות בנויה כך שתצמצם השפעות סביבתיות כמו חום וקור, והתוצאה מתבטאת היטב במבחני רכב. הטווח בשטח מגיע ליותר מ-90% מהגדרות היצרן, בעוד רוב המתחרים מגיעים לפחות מ-80%.

    זה בא לידי ביטוי גם בנסיעה אנרגטית. מכוניות ג'ילי יודעות להתמיד בתנועה מהירה בלי להגיע לריקון מהיר של הסוללה. ועדיין, ישנה השפעה על הסוללה, ואם תסעו מהר לזמנים ממושכים, תוכלו לנצל פחות מהטווח של המכונית. נהג שנושא היעילות האנרגטית ברכב חשוב לו, יוכל לבחור לו רכב חשמלי בעל טווח ארוך וסוללה יעילה, כמו הג'יאומטרי C, וליהנות מראש שקט בכל הנוגע לחוויית הנסיעה. 

     

    סיכום

    בשורה התחתונה, נהיגה ברכב חשמלי יכולה להיות יעילה יותר או יעילה פחות, בהתאם לאיך שתבחרו לנהוג. נהג שידע להקפיד על נסיעה מאוזנת ובטוחה, יוכל להוציא את המקסימום מהסוללה וכך גם לצמצם את מספר הטעינות ולהאריך את חיי המכונית. מכוניות ג'ילי מומלצות לנהגים שאוהבים ליהנות מהנסיעה ולא רק להגיע מנקודה א' לנקודה ב', בשל השילוב המוצלח בין הביצועים והטווח, לצד יתרונות נוספים בתחום הטכנולוגיה, הבטיחות והאחזקה הזולה. בכל מקרה כבעלי רכב חשמלי, זיכרו לנסוע כחוק, בעירנות מלאה ובקשב מוחלט לכביש ולמכוניות סביבכם. סעו לשלום!