איך לעבור מרכב בנזין לרכב חשמלי: המדריך המלא
החלטתם להצטרף למהפכה החשמלית? מדריך זה יציג בפניכם את השלבים העיקריים בתהליך המעבר, החל מהבנת העלויות ועד נסיעת מבחן ובחירת הרכב, וגם מה יש לג'ילי להציע
מאת:
Geely
פורסם
25/11/2024 | 15:21
כמה כסף חוסך לנו רכב חשמלי, מה התשתית שצריך להכין עבורו, באילו עמדות טעינה לבחור – ומה לבדוק בנסיעת מבחן: כל מה שחשוב לדעת על המעבר לרכב חשמלי
שוק הרכב בישראל נמצא בעיצומה של מהפכה ירוקה שאך צוברת תאוצה. על פי נתוני איגוד יבואני הרכב בישראל, במחצית הראשונה של 2024 נמסרו בישראל כ-39 אלף מכוניות חשמליות, המהוות 25% מכלל המסירות של כלי רכב חדשים.
יותר ויותר ישראלים מבינים כי המעבר מרכב בנזין לרכב חשמלי הוא צעד משתלם והסיבות לכך רבות ומגוונות: חווית הנהיגה השקטה והחלקה, החיסכון המשמעותי בעלויות השוטפות וכמובן, הדאגה לאיכות הסביבה.
עבור מי שנהגו כל חייהם ברכב בנזין או סולר, רכישת רכב חשמלי ראשון מעלה לא מעט שאלות ותהיות לגבי ההכנות הדרושות, סוגיות של טעינה, ביטוח ורישוי, טווח הנסיעה של הרכב והמאפיינים הייחודיים שלו. בכתבה זו, נפרט את כל השלבים החשובים בתהליך המעבר מרכב בנזין לרכב חשמלי וכיצד לבחור את הרכב המתאים לנו ביותר.
שלב ראשון: כמה באמת עולה רכב חשמלי?
המעבר לרכב חשמלי מחייב הבנה מעמיקה של מבנה העלויות השונה. ההשקעה הראשונית כוללת לא רק את רכישת הרכב עצמו, אלא גם את ההכנות שעלינו לערוך לקראתו – בדגש על התקנה של עמדת טעינה ביתית. לעתים אף יהיה צורך בשדרוג תשתית החשמל בבית לתלת-פאזי, עניין שגם הוא כרוך בעלויות.
גם בהיבט הביטוחי, צריך לשים לב שהביטוח המקיף מותאם לרכב חשמלי עם כיסוי לסוללה ולציוד הטעינה, ולקחת בחשבון את השינויים בעלויות הנובעים מכך.
ומה לגבי העלויות השוטפות? כאן יש בשורה של ממש, שהיא כנראה הגורם העיקרי לפופולריות הגוברת של כלי רכב חשמליים בישראל. עלות הטעינה החשמלית הביתית (בתעריף ממוצע של כ-10 אגורות לק"מ), מסתכמת בפחות מ-200 שקלים בחודש, בעוד שעלות תדלוק רכב בנזין נעה בין 40 ל-60 אגורות לקילומטר, ומגיעה להוצאה חודשית של קרוב ל-1000 שקלים. בנוסף, הרכב החשמלי קל יותר לתיקון ותחזוקה, כך שהעלויות של ביקור במוסך, מצטמצמות.
שלב שני: איך טוענים את הרכב החשמלי?
תכנון מוקדם של פתרונות הטעינה הוא קריטי להצלחת המעבר לרכב חשמלי ולמקסום היתרונות שהוא מציע. עבור אלה מאיתנו המתגוררים בבית פרטי, התהליך פשוט יחסית וכולל התקנת עמדת טעינה והתאמת תשתית החשמל במידת הצורך. בבית משותף, עם זאת, ניתן להתקין עמדת טעינה רק בחניה הרשומה על שמנו בטאבו, וביידוע ואישור (פורמלי) של ועד הבית.
כדאי לשים לב להבדל המהותי בין עמדות טעינה ביתיות, המיועדות להטענה של רכב אחד בקצב רגיל, בזרם חילופין (AC), לבין עמדות טעינה ציבוריות, המשתמשות בזרם ישיר (DC) ומאפשרות טעינה מהירה משמעותית. אלה אידיאליות במיוחד לנסיעות ארוכות ומספקות פתרון משלים לטעינה הביתית.
בעמדת הטעינה הביתית, חשוב שההספק של העמדה יהיה מותאם לדרישות של הרכב הספציפי. עם זאת, תמיד ניתן לרכוש עמדה בהספק גבוה יותר מהדרוש, למקרה שבעתיד נרכוש רכב חשמלי שונה. בנוסף, יש לוודא התאמה לאופן החיבור לכבל של הרכב – שכן קיימים שני סוגים, Type 1 ו-Type 2.
פרמטר נוסף שכדאי להביא בחשבון, הוא האם העמדה מתממשקת עם אפליקציות טעינה. אפליקציות אלה, המותקנות על הסמארטפון, מאפשרות יכולות מתקדמות של ניהול הטעינה, גם מרחוק, ומעקב אחרי קצב הטעינה והעלויות.
שלב שלישי: להרגיש את הרכב החשמלי
נסיעת חוויה אמיתית, כזו שלא מתמצה בסיבוב של חמש דקות ליד אולם התצוגה, היא שלב חיוני בתהליך המעבר לרכב חשמלי. זוהי ההזדמנות להכיר את המאפיינים הייחודיים של הנהיגה החשמלית – ולהתחיל לתרגל אותם.
כך למשל, הדבר הראשון שרוב הנהגים שמים לב אליו כבר בתחילת הנסיעה, הוא הפעולה השקטה של המכונית – לא עוד נהמת מנוע בלחיצה על הדוושות וזמזום מתמיד לכל אורך הנסיעה. חובבי הנהיגה ישמחו לגלות כי התאוצה מיידית, בזכות המומנט הגבוה של המנוע החשמלי. התגובה המיידית לדוושת ההאצה מאפשרת שליטה מדויקת במהירות, וקיימת גם אפשרות לנהיגה חסכונית במיוחד במצב ECO.
אחד החידושים המשמעותיים במכונית חשמלית, הוא מערכת הבלימה הרגנרטיבית. מדובר בבלימה ללא שימוש במערכת הבלמים, אלא הסרת הרגל מדוושת הגז, שלמעשה מטעינה את הסוללה. קיימות כמה רמות עוצמה של בלימה רגנרטיבית, ושימוש נכון בה מאריך את טווח הנסיעה ומפחית את שחיקת הבלמים.
שלב רביעי: בחירת הרכב המתאים
בבחירת הרכב החשמלי חשוב להכיר את הדגמים הפופולריים בשוק – כך שנוכל לקבל החלטה לא רק בהתבסס על איכות הרכב והמחיר, אלא גם על הסחירות העתידית שלו. זאת, במטרה לצמצם ככל האפשר את ירידת הערך של הרכב.
פרמטר מרכזי נוסף בבחירת רכב הוא כמובן טווח הנסיעה בין טעינות – נתון שפירושו כמה קילומטרים נוכל לנסוע לאחר הטעינה, מבלי שנצטרך לעצור לטעינה נוספת. עבור רבים השוקלים מעבר לרכב חשמלי, זו השאלה המכריעה: האם אפשר, למשל, לצאת לטיול עם המשפחה עד אילת, מבלי לעצור לטעינה בדרך? ומה הסבירות שניתקע אי שם בכביש שומם, לאחר שהסוללה נגמרה?
בימינו, התרחיש הזה נעשה פחות ופחות סביר, ככל שטווחי הטעינה של המכוניות החשמליות עולים, ויש דגמים שאף מציגים יכולות יוצאת דופן בתחום. ג'ילי ג'יאומטרי C, למשל, מציג טווח נסיעה של עד 485 ק"מ מטעינה אחת, כאשר במבחני הדרך הטווח הריאלי קרוב מאוד לטווח המוצהר - נתון מרשים בהחלט בנוף הרכב החשמלי. הרכב מצויד בסוללה מתקדמת בקיבולת 70 קוט"ש, מערכת רגנרטיבית משופרת ומערכת מולטימדיה מתקדמת בעברית עם Waze מובנה.
בשורה התחתונה, המעבר לרכב חשמלי הוא שינוי משמעותי בסגנון החיים, במיוחד עבור אלה מאיתנו שמרבים לנהוג. התכנון המוקדם, ההיכרות עם הטכנולוגיות החדשות והבנת השלבים השונים בתהליך יסייעו לנו לעבור את התהליך בצורה חלקה ולגלות כי הנהיגה ברכב חשמלי לא רק יעילה וחסכונית יותר, אלא גם מהנה ומספקת יותר.