דלג לתוכן המרכזי (מקש קיצור s)מעבר ל״לסרגל ניווט תחתון״ (מקש קיצור 1)מעבר ל״יצירת קשר״ (מקש קיצור 2)מעבר ל״הצהרת נגישות״ (מקש קיצור 3)מעבר ל״מפת האתר״ (מקש קיצור 4)

    התקנת עמדת טעינה ביתית לרכב חשמלי: המדריך השלם

    איך מתחברים ללוח החשמל של הבניין, כיצד מתבצעת ההתקנה בפועל וכמה זה צפוי לעלות לנו? המדריך השלם להתקנת עמדת טעינה ביתית לרכב חשמלי

    מאת:

    ג'ילי ישראל

    פורסם

    15/05/2022 | 17:47

    איך מתחברים ללוח החשמל של הבניין, כיצד מתבצעת ההתקנה בפועל וכמה זה צפוי לעלות לנו? המדריך השלם להתקנת עמדת טעינה ביתית לרכב חשמלי

    אנו חיים בעידן שבו הכל מתעדכן במהירות מסחררת. עד לפני שנתיים או שלוש, נדיר היה למצוא בישראל בניין מגורים הנבנה מראש עם התשתית הדרושה לטעינת רכב חשמלי. היום המצב כבר שונה – שכן מדובר בסטנדרט הבא של עולם הרכב, וגם במבנים ציבוריים קיימים, הפכה התמונה של צוות ההתקנה מקים עמדות טעינה לרכבים חשמליים, לנפוצה במיוחד בשנתיים האחרונות. כשעוד ועוד ישראלים מגלים את היתרונות הטמונים באחזקת מכונית חשמלית 100%, ועם נתון של למעלה מ-10,000 רכבים כאלה שנמכרו רק במהלך 2021, אין זה מפתיע שרבים כבר מתכוננים לכך בהתאם.

    עם זאת ונכון לכתיבת שורות אלה, ישנם לא מעט נהגים שטרם מבינים כיצד מתבצע התהליך להתקנת עמדת טעינה ביתית לרכב חשמלי. לפניכם מדריך קצר עם כל המידע המציג את שלבי התהליך, מה נדרש עבורו וכמובן, מהן העלויות הצפויות.

    התקנת עמדת טעינה ביתית לרכב חשמלי – איך מתחילים?

    קיומם של דגמי רכב חשמליים עם טווח נסיעה גדול יותר, עשוי להפחית במעט את התלות בעמדות הטעינה הביתיות. אם עד לא מזמן עמד טווח נסיעה הממוצע בין טעינה לטעינה על כ-200 קילומטרים, הרי שבימים אלו כבר קל למצוא רכבים המציעים אחד הכפול מזה. זה מאפשר לרבים מהנהגים להסתדר גם ללא עמדת טעינה ביתית פרטית, בפרט אם ישנה אחת באזור שבו הם עובדים או כזו ציבורית בקרבת הבית או המשרד אשר הפכו אף הן לנפוצות יותר.

    החדשות הטובות הן כי גם עבור מי שבכל זאת מעדיף להסתמך בעיקר על עמדת טעינה ביתית, כולל תהליך ההקמה פחות בירוקרטיה, דיסאינפורמציה והתרוצצויות מיותרות.

    לאלו המתגוררים בבית פרטי, העניין לפשוט ביותר: אין כל צורך בקבלת אישור השכנים, יש חניה פרטית בטאבו וברוב המקרים, גם לוח חשמל במיקום נוח ולא רחוק מחניית הרכב. במקרה כזה תידרשו רק להזמין את חברת עמדות הטעינה, אשר תשלח סוקר טכני שיבחן את התשתית הקיימת אצלכם, כמו גם את ההספק "הפנוי" בבית.

    מטבע הדברים, כשמדובר בהתקנת עמדות טעינה בבניינים משותפים, יש לעשות תכנון מקדים. נכון להיום החוק מבהיר כי אין דרך למנוע מדייר בעל חניה פרטית בבניין להקים עמדת טעינה חשמלית, זאת בהנחה כמובן שהכל נעשה תחת הרגולציה המתאימה, ובהתאם לתקנים הנדרשים. אלא שפעמים רבות, עמדת הטעינה הביתית חייבת להיות מחוברת ללוח החשמל של כל דיירי הבניין, וכאן כבר דרוש מעט תכנון.

    על מנת שבעל המכונית החשמלית יהיה זה היחיד שישלם על טעינתה, יש צורך בפתרון טעינה חכם ומנוהל כולל לכל הבניין. או בהתקנת מונה חשמל נפרד לכל עמדת טעינה (לא מומלץ). תיאורטית ניתן להתחבר ללוח החשמל הפרטי בדירתכם, אך לרוב מדובר בפיתרון מסורבל, אשר בעקבות המרחק מהחניון ידרוש עבודת תשתית מורכבת ויקרה שלא תהיה משתלמת.

    שלבי התקנת עמדת טעינה ביתית לרכב חשמלי

    אם פתרתם את כל הסוגיות מול ועד הבית, התייעצתם עם איש מקצוע שבדק את תשתית והספק החשמל אצלכם והבטחתם כי רק אתם תשלמו על החשמל שיוזרם למכונית שלכם, יש כמה שלבים נוספים שתידרשו לבצע בדרך להקמת עמדת טעינה ביתית:

    1. המתקין של חברת ההתקנה יבחר את המיקום הטוב ביותר עבור עמדת הטעינה שלכם. השיקולים שינחו אותו יהיו המרחק מלוח החשמל של הבניין והמיקום המדויק שבו עומד הרכב. הרעיון הוא כמובן לצמצם למינימום את המרחק, כדי להימנע ממשיכת כבלים ארוכים ומסרבלים מדי.
    2. המתקין יקבע את עמדת הטעינה, יחברה למערכת החשמל ויבצע את כל הבדיקות הנדרשות – החל מהפעלת המערכת וכמובן, מהבחינה הבטיחותית הנדרשת.
    3. המתקין יעביר הדגמה מסודרת על עמדת הטעינה שתכלול היכרות עם כל האפשרויות, כללי הבטיחות, והתפעול מרחוק באמצעות האפליקציה החכמה (בהנחה ורכשתם עמדת טעינה הכוללת שירות זה).

    בהקשר זה חשוב להבהיר כי כדאי מאוד להסתמך על חברת התקנות אמינה, רצינית ומוכרת. כזו שכבר צברה מספיק ניסיון בתחום כדי להפיג את כל החששות התפעוליים או הבטיחותיים שלכם, ותהיה שם גם אם יתגלו תקלות, שאלות או סוגיות אחרות. סביר להניח כי יצרנית הרכב אשר ממנה תרכשו את המכונית החשמלית הבאה שלכם, תוכל להמליץ לכם על חברת התקנות כזו.

    ומה בנוגע לעלויות ההתקנה והטעינה?

    עלות ההתקנה של עמדה טעינה ביתית נעה בין 1,000 שקלים לכזו פשוטה ביותר, ועד 6,000 ש"ח, לכזו מסובכת או מתאגרת יותר. כמובן שהתעריף תלוי רבות בתוואי שבו המתקין יצטרך לעבוד, באופציות שתציע המערכת (שליטה מרחוק, למשל), ועוד.

    ומה בנוגע לעלות הטעינה?

    זה לא יהיה מופרך לקבוע כי חלק גדול מהרוכשים של מכונית חשמלית עושים זאת בראש ובראשונה בשל החיסכון המשמעותי בעלויות שכן חשמל הוא משאב הזול יותר משמעותית מבנזין. נסיעה של אלף קילומטרים ברכב חשמלי תעלה לכם בין רבע לחמישית מכזו ברכב המונע על-ידי בנזין או דיזל, זאת למרות העלייה שחלה במחירי החשמל בחודש פברואר 2022 האחרון (בשיעור של 6.2%). ככלל, טעינת רכב חשמלי בעמדה ביתית היא הזולה ביותר, בוודאי בהשוואה לכזו בעמדות ציבוריות – בין אם מהירות או רגילות, הפרושות בקניונים, מרכזי קניות, בנייני משרדים וכד'. בהנחה והעלות הכוללת של עמדת הטעינה כולה (המגיעה לרוב עם ציוד והתקנה) לא תעלה על 5000-6000 שקלים, אנחנו מדברים כאן על חיסכון משמעותי ולהשקעה שיתכן ואף תחזיר את עצמה, תוך כמה חודשים ספורים.

    כיום בעמדת טעינה ביתית סטנדרטית לא נדרש יותר מטעינת לילה של 8 שעות לכל היותר, כדי למלא גם את סוללת הרכב המרוקנת ביותר. עם זאת, במקרה של חנייה בבניין מגורים משותף, שבה כבר חונים כמה רכבים הנטענים חשמלית מדי לילה, חשוב להתבסס על מערכת ניטור חשמל. כזו המסוותת את העומסים השונים, גם לפי הספק החשמל של הבניין, וגם לפי הצרכים של כל אחד מהרכבים הנטענים. בימים אלו כבר יש לא מעט חברות היודעות לספק את הפיתרון הטכנולוגי הזה.