דלג לתוכן המרכזי (מקש קיצור s)מעבר ל״לסרגל ניווט תחתון״ (מקש קיצור 1)מעבר ל״יצירת קשר״ (מקש קיצור 2)מעבר ל״הצהרת נגישות״ (מקש קיצור 3)מעבר ל״מפת האתר״ (מקש קיצור 4)

    רכב חשמלי: כל מה שכדאי לדעת על עתיד עולם הרכב

    מהו רכב חשמלי, כיצד והיכן ניתן להטעינו בקלות, מהן עלויותיו השוטפות ומה צופן העתיד לענף בישראל? ג'ילי עונה לכם על כל השאלות ומסבירה מדוע גם לכם כדאי להצטרף למהפכה

    מאת:

    ג'ילי ישראל

    פורסם

    28/10/2021 | 24:00

    רבות דובר על כניסתם הסוערת של הרכבים החשמליים לשוק הרכב העולמי והמקומי, אך האם אתם באמת יודעים עליהם הכל? מהו בעצם רכב חשמלי, כמה כסף תחסכו על דלק והיכן תוכלו לטעון אותו בקלות? יש לנו עבורכם את כל התשובות לשאלות הרלוונטיות לעתידו של עולם הרכב

    יש דברים שלעולם לא משתנים. כמו למשל המסמכים העתיקים שכולנו מחזיקים בתא הכפפות של הרכב, העובדה שכל תחנות הרדיו יוצאות להפסקת פרסומות מתואמת בדיוק כשאתם תקועים בפקק והשכן שלכם מלמטה, שיורד עם דלי בכל יום שישי בשעה 15:00 כדי לשטוף את המשפחתית הישנה שלו.

    בדומה לכך ובמשך שנים רבות, דבר גם לא השתנה מהותית בעולם הרכב. דגמים באים והולכים, טכנולוגיות חדשות ומלהיבות זלגו מהספורט המוטורי אל רכבי הכביש הרגילים והתקדמנו רבות בכל הנוגע לבקרות נהיגה או מערכות בטיחות. אלא שמתחת למכסה המנוע מלפנים, עדיין טרטר לו מנוע של בעירה פנימית מבוסס בנזין או מקסימום סולר, אם אתם נוהגים במונית או סתם נוסעים לא מעט ומעוניינים לשלם פחות.

    אמנם במשך השנים השתכללו אלמנטים כאלו ואחרים דוגמת כניסתן של מערכות להזרקת דלק וניהול והפעלת השסתומים, אבל דבר אחד בסיסי שלא באמת השתנה הוא התלות במשאב הטבע היקר – אנו מדברים על הנפט, כמובן. תלות זו הפכה כל כך גדולה, שעודנו זוכרים ימים שבהם סכסוכי ענק אזוריים ניצתו במקביל לתנודות במחירים של חביות, בארות וכדומה. כשחושבים על כך באופן זה, קל יותר להבין מדוע כבר מזה עשרות שנים שהעולם ממתין בציפייה לבואה של אלטרנטיבה בתחום ועוד יותר, עד כמה חשובה הידיעה שלמעשה כבר נמצאה אחת – המעבר לנסיעה ברכב חשמלי. נהגים רבים המתיישבים לראשונה מאחורי ההגה של רכב זה מתקשים להסתיר את התפעלותם מהעובדה שניחן ביכולות מרשימות למדי וזאת מעבר לנראותו היוקרתית ואבזורו החכם.

    אז למרות שזה היה שם ממש מתחת לאף שלנו ולקח לנו לא מעט זמן להבין זאת, מוטב מאוחר מלעולם לא וכדי להכיר טוב יותר את הענף החדשני והמהפכני – אנחנו כאן כדי לעשות לכם סדר. הנה כל מה שכדאי לדעת על העתיד של עולם הרכב.

    אז מהו בעצם רכב חשמלי?

    בתור התחלה, מומלץ להבין מה זה בכלל רכב חשמלי ובאיזו מידה הוא שונה מאלו המלווים אותנו שנים רבות. אז על האפשרות המוכרת של רכבים רגילים בעלי מנוע בנזין או דיזל כבר דיברנו קודם לכן, שכן הם המוכרים יותר מאז אלו שנהגנו לאסוף על המדף בחדר כשהיינו ילדים. לאחר מכן וכבר לפני יותר מעשור, נכנסו לחיינו גם הרכבים ההיברידיים, כלומר רכב שמשלב בין מנוע בנזין רגיל לכזה חשמלי המופעל על-ידי סוללה לא גדולה במיוחד. עיקר ההבטחה בטכנולוגיה זו הייתה להפחית את כמות המזהמים הנפלטת בזמן הנהיגה ואכן, היא הפכה לפופולרית במיוחד בקרב אלו שרצו לתרום למאמץ האקולוגי העולמי. אחר כך כבר החלו להגיע הכלאות נוספות כמו רכב בעל מנוע בנזין רגיל אשר כלל גם סוללה שניתן להטעין דרך שקע טעינה חשמלי.פלאג אין

    ועדיין, במשך כל תקופת זמן זו התחדדה המחשבה כי הפיצוח האמיתי יהיה רכב המונע מחשמל בלבד: כזה שאינו מסתמך על מנוע בנזין לגיבוי או לחלופין נע בין הנעה חשמלית לרגילה ובמילים פשוטות, אינו מספק פתרונות חלקיים. רק שאז עדיין היו כמה אתגרים עיקריים להתגבר עליהם כמו למשל לייצר סוללות שתהיינה עמידות דיין אבל לא כבדות מדי ולהבטיח טווח נסיעה מספק בין טעינה לטעינה, שלא ידרוש מאיתנו להתחבר לשקע אחת לכמה קילומטרים בודדים. אז מטבע הדברים, היו הרכבים החשמליים – בתחילת דרכם לפחות, בבחינת כמעט רכבי קונספט או עניין לעשירים בלבד. היצרניות הגדולות בעולם עדיין ניסו להבין מהי עמדתן בעניין ולכן מעט הדגמים שיוצרו כחשמליים לחלוטין, נמכרו במהדורות מוגבלות ותומחרו בהתאם או במילים אחרות, קיבלו תג מחיר שמתאים יותר ליאכטה קטנה, ולא למשפחתית על גלגלים.

    מאז עברו לא מעט מים בנהר ובשנים האחרונות, ישראלים שטיילו בחו״ל בכלל ובאירופה בפרט, כבר ידעו לספר על עמדות טעינה שהחלו לצוץ ברחבי היבשת, בחניוני ענק או בסמוך למתחמים שאליהם נהוג להגיע ברכב. לאט אבל בטוח כמעט כל יצרנית רכב המכבדת את עצמה החלה לזוז בכיוון החשמלי ובניגוד לעבר, זה לא היה רק מתוך רצון להתפאר ביכולות הטכנולוגיות שברשותה. עדות נוספת למהפכה החשמלית שכבר מתרחשת הגיעה כשכמה מענקיות הרכב בעולם הודיעו באופן רשמי שכבר החל משנת 2025, יעברו לייצר דגמים חשמליים בלבד. במקביל לכך, סימנו ממשלות בכל העולם יעדים אגרסיביים מאוד ליישום בשנים הקרובות בכל הנוגע לאחוז המכוניות החשמליות שהן רוצות לראות בכבישים בארצן.

    עלייתו של הרכב החשמלי בישראל

    מאירופה הסמוכה ועד אלינו כאן, ישראל הקטנה, הדרך להצלחתו של הרכב החשמלי הייתה מהירה במיוחד – לא שהדבר מפתיע, כן? עם כל הכבוד לקלישאות כמו ״עם הספר״, אם יש משהו שישראלים עושים טוב למדי זה לאמץ טכנולוגיות מתקדמות, ומהר, בפרט כאלו הכוללות רעיונות חדשים, יעילות מוכחת ורמת מגניבות גבוהה – כל הפרמטרים שממילא טומן בחובו הרכב החשמלי.

    אז בין אם אתם מתגוררים בדרום הארץ, במרכזה או בצפונה, ודאי כבר נתקלתם ברכב חשמלי כזה או אחר בחודשים האחרונים. לפי נתוני המכירות של סמגנט זה בארץ, ישראלים רבים ניצלו את שנת 2020 וזו הנוכחית כדי להיפרד לשלום מתחנות הדלק הקבועות שלהם ובקרוב האספלט של כבישי ישראל צפוי לפגוש עוד דגמים רבים של מכוניות חשמליות.

    כמה עולה להחזיק רכב חשמלי?

    פרמטר חשוב המהווה שיקול מרכזי ברכישת רכב בקרב לא מעט ישראלים הוא מחיר הרכב ועלויות האחזקה הנלוות אליו, שכן כל מי שאי פעם החזיק ברכב מנועי כלשהו ודאי יודע שמחירו הוא רק קצה הקרחון בכל מה שקשור לעלויות השוטפות. החדשות הטובות בהקשר זה הן שגם בישראל מבינים מקבלי ההחלטות שכדי לעודד רכישת מכוניות חשמליות, יהיה עליהם לתרום את חלקם בכל מה שקשור למיסוי ורישוי ובדיוק עקב כך, הוארכה הטבת המס הקיימת על מכונית חשמלית – שבמקור תוכננה להסתיים ב-2022, בשלוש שנים עד לסוף 2025. המס עליה עומד כיום על 10% ורק לשם הבנת הפער, על מכונית עם מנוע בנזין רגיל הוא עומד על 83% – כן, קראתם נכון.

    בנוסף, רישוי הרכב של מכונית חשמלית זול יותר בעשרות אחוזים לעומת זה של מכונית דומה המונעת בנזין וגם סוגיית הטיפולים והתיקונים, הופכת בה לפשוטה בהרבה. הסיבה לכך היא שמכונית אשר אינה עובדת על מנוע בעירה פנימית (מנועי בנזין ודיזל) משמעותית פחות מועדת לפורענות. המנוע מראש מכיל פחות חלקים נעים או נייחים והמכונית לכשעצמה, מורכבת בצורה פשוטה ומסודרת יותר – מה שאוטומטית מקטין את הבלאי ויוצר מצב שבו התחזוקה השוטפת זולה בהרבה. במילים אחרות, לא תידרשו להחליף את מסנני האויר, השמן הדלק, שמן המנוע, מצתים למיניהם – או כל מיני תוספים למניעת זיהום אוויר.

    הפער הכספי לטובתן של החשמליות ממשיך גם כשמדובר במכירתן. בבדיקה שערך אתר ynet לפני מספר חודשים ביחד עם שמאי הרכב המיתולוגי יצחק לוי, התברר שמכוניות חשמליות כמו גם היברידיות, היברידיות-נטענות וכדומה, הציגו ירידת ערך דומה ולעיתים נמוכה יותר מזו של דגמי בנזין דומים. במילים אחרות, למרות קיומו הקצר יחסית של ענף החשמליות בישראל, שוק הרכב כאן, כולל זה של המשומשות, כבר הפנים שהיתרונות המכניים והאחרים של טכנולוגיה זו תקפים גם כשהרכב כבר לא חדש לגמרי.

    זאת ועוד, ישנו גם פער כלכלי משמעותי לטובת החשמליות ביחס לאלו הרגילות: עלות החשמל אל מול זו של עלות הדלק. אינספור בדיקות והשוואות כבר נערכו בנושא על מנת לאמוד בדיוק את גובהו, אבל השורה התחתונה כמובן לא השתנתה: אם נתמחר את אותו מרחק הנסיעה במכונית חשמלית ובזו הרגילה, נגלה שעל החשמל אנו צפויים לשלם כרבע ממה שנשלם על בנזין – וזאת עוד כשמדובר בנסיעה מחוץ לעיר. אם לחלופין נבדוק זאת בעיר צפופה או בנסיעה עם פקקים, הפער צפוי לגדול עוד יותר לטובתה של החשמלית.

    טעינת רכב חשמלי: בבית, בבניין המשותף או בעמדה ציבורית?

    אם כבר בעניין טעינת רכב חשמלי עסקינן, כדאי להבין מעט איך מתבצע התהליך כרגע בישראל ומה עוד צפוי להתרחש בו. אז בתור התחלה, כל אחד מבעליו של רכב חשמלי בישראל יכול להתקין עמדת טעינה ביתית, כאשר רמת המורכבות של התהליך תלויה בעיקר באופי מגוריו. אם מדובר בבית פרטי, אז כמובן שהכל פשוט יותר: סוקר טכני יגיע כדי לבדוק את האזור המיועד להתקנה ואת תשתית החשמל בבית ובתוך כמה ימים, כבר יוכל בעל הרכב לטעון את רכבו במהירות וללא המתנה.

    כשמדובר בבניין משותף ובו חניה משותפת לעומת זאת, הופך העניין למעט מורכב יותר אך יחד עם זאת לפתיר, בוודאי מאז שגם המחוקק נכנס לתמונה וקבע כי בעלי רכב חשמלי לא יידרשו יותר להשיג את הסכמתם של כל בעלי הדירות בבניין כדי להתקין עמדת טעינה פרטית. כיום ניתן להתחבר אל ארון החשמל של בעל הרכב (במידה והדבר אפשרי טכנית), או פשוט להתחבר לזה הכללי, לאחר התקנה של מונה ייעודי שיפריד את צריכתו מזו הכללית של הבניין. תיאורטית ניתן להטעין רכב חשמלי גם משקע ביתי רגיל רק שבמקרה זה כבר יש צורך במטען ייעודי נוסף, חלות הגבלות על זמן ועוצמת הטעינה ובאופן כללי, מדובר על פעולה שמומלץ לשמור לחירום בלבד. בבניינים חדשים או בכאלו הנבנים כיום כבר מקובל להכין תשתית מתאימה לטעינה של רכבים חשמליים כי בכל זאת, העתיד כבר כאן.

    ככלל, ההישענות על טעינה ביתית מגיעה מתוקף העובדה שטעינה רגילה מסוג AC, אורכת לרוב כמה שעות ומתבצעת לרוב במהלך שעות הלילה. עמדות טעינה אלה אמנם כבר זמינות גם בבנייני משרדים רבים, חניונים מתקדמים או מתחמי קניות מסוימים, אלא ששם כמובן אין ערובה לכך שתמיד תימצא חניה פנויה לטעינה, ודאי לא בקצב שבו הישראלים מתנפלים על האופציה החשמלית, כאמור.

    מאידך, מדן ועד אילת כבר פרושות בישראל עשרות עמדות טעינה מהירות מסוג DC המסוגלות לטעון תוך 30 דקות כ-80% מתכולת הסוללה – בהתאם לסוג הרכב, גודלו ורמת הסוללות שלו כמובן, אבל עקרונות הטעינה הבסיסיים די זהים בכל המקרים.

    רכב חשמלי

    על חרדת טווח, כבר שמעתם?

    סוגיית הטעינה היא נגזרת של אחת אחרת ומשמעותית במיוחד הנוגעת לרכבים חשמליים: טווח הנסיעה. עד לפני כמה שנים היווה פרמטר זה את החסם הגדול ביותר של הטכנולוגיה – חששם של הנהגים למצוא עצמם עם סוללה ריקה בצד הדרך החשוכה, ובהתחשב בכך שאפילו המחשבה על להיתקע עם סוללה ריקה בטלפון מלחיצה אותנו – בהחלט אפשר להבין מדוע ניתן לו השם "חרדת טווח". פרט לכך, די במחשבה על כך שלפני כל נסיעה – קצרה ויומיומית ככל שתהיה, נידרש לערוך חישובים מסובכים כדי לוודא שסוללות הרכב טעונות דיה כדי לוותר מבעוד מועד על ההרפתקה החשמלית.

    אבל זה כאמור, היה עד לא מזמן. היום כבר מזמזמים להם בשקט על הכבישים שמסביבנו רכבים חשמליים רבים שטווח הנסיעה שלהם מבטיח מאות קילומטרים בין טעינה לטעינה, כך שכמעט ולא ניתן לחשוב על מצב שבו טעינה לילית רגילה, לא תספיק כדי לקיים את הנסיעה הארוכה בבוקר שלמחרת. מה בכל זאת ביכולתינו לעשות כדי לשמור על חייהן של הסוללות בהם לאורך זמן? להטעין את הסוללה אחת ליומיים או שלושה ברכבים אשר הנסועה שלהם נמוכה יחסית ( 30-50 ק"מ ליום) וכן להימע ככל הניתן מלהטעין בעמדות הטעינה המהירות, במידה ואין צורך בכך ולהתחבר לאלו הרגילות במקום.

    ואם כבר בענייני חרדות עסקינן, צריך לומר כי גם בכל הנוגע לקרינה הנפלטת מרכבים אלו (בדומה לזו שמכל מוצר חשמלי סביבנו), קיימים תקנים אירופיים או אמריקאיים שמאמץ עבורם משרד התחבורה בישראל. בכל מקרה, ממש כמו דרגות זיהום האוויר המוכרות לנו מרכבי הבנזין הרגילים, גם רמת הקרינה של אלו החשמליים נבדקת בהליך התקינה שהם עוברים, ומרביתם כמו ג'ילי למשל – אכן עומדים בה.

    אוקיי, מהפכה חשמלית. איך מצטרפים אליה?

    אנו מדברים כאן במונחים של מהפכה ועוד כזו המתרחשת מהר יחסית, אבל צריך לומר ביושר כי אין מדובר במצב שבו תוך כשנתיים מהיום ייעלמו מחיינו הרכבים מונעי הבנזין. זה ייקח כמה שנים ועוד כמה מאות דגמים של יצרניות הרכב השונות, אבל זה יקרה. יתכן וכבר בעשור הנוכחי נגיע למצב שרכישת רכב חדש המונע בנזין תיזכר כמו זו של קומפקט דיסק כדי להאזין למוזיקה האהובה עלינו, כלומר זה יעבוד, אבל יראה מיושן וארכאי.

    בסופו של דבר, גם הנהגים הותיקים יחסית מבינינו יתקשו להתכחש ליתרונות של ניתוק התלות בדלק, לעובדה שמכוניות חשמליות לא מזהמות את הכדור שלנו, לתחושת הכוח הזמין של המנוע בכל שלב של הנסיעה או פשוט לתחושה הכללית של השתייכות לתנועת נהיגה מתקדמת ומשלב מסוים, אף מתבקשת. השאלה העיקרית שתעלה לא תהיה האם לבחור ברכב חשמלי או בכזה בעל מנוע בעירה פנימית אלא – איזה רכב חשמלי מומלץ לרכוש?

    גם כאן, ודאי תשמחו לשמוע, יש בעיקר חדשות טובות ובדומה לתהליך המתרחש לרוב עם המוצרים הטכנולוגיים שהופכים ללהיט, סין מסתמנת כמי שתתווה את הדרך ותוביל את שוק החשמליות בשנים הקרובות. אחת היצרניות הבולטות יותר בהקשר זה היא Geely, שנחשבת לגדולה, הנועזת והמרתקת ביותר שמגיעה אלינו מהמזרח הרחוק. חברת הענק, שחטיבת הרכב שלה כבר כוללת בעלות מלאה על מותגי ענק כמו וולוו השבדית או כזו חלקית על מותגים כמו סמארט ולוטוס (ענקית הספורט הבריטית), כבר הגיעה לישראל עם הדגם הראשון והמבטיח שלה: ג׳יפון חשמלי בשם Geometry C, שפרט לאבזור עשיר, מידות מפנקות והמון כוח מתפרץ (נתון האצה של 7.7 שניות מאפס למאה קמ"ש, למשל) מציע גם טווחי נסיעה חסרי תקדים של 350 ק"מ ו- 460 ק"מ בין טעינה לטעינה וזאת לאור האפשרות לבחור בין 2 סוללות בגדלים שונים באותו דגם  רכב.

    אם לשפוט לפי ההצלחה של eelyG הסינית במקומות אחרים בעולם, כנראה שגם כאן אצלנו, תשמע בקרוב כל משפחה ישראלית על הסנסציה החשמלית מסין.