דלג לתוכן המרכזי (מקש קיצור s)מעבר ל״לסרגל ניווט תחתון״ (מקש קיצור 1)מעבר ל״יצירת קשר״ (מקש קיצור 2)מעבר ל״הצהרת נגישות״ (מקש קיצור 3)מעבר ל״מפת האתר״ (מקש קיצור 4)

    טעינת רכב חשמלי בישראל: המדריך השלם

    איך מתבצעת טעינת רכב חשמלי, היכן ניתן למצוא עמדות טעינה ציבוריות, כיצד ניתן להתקין עמדה ביתית ובכלל – כמה זה עולה לנו? ג'ילי במדריך שיענה לכם על כל השאלות החשובות

    מאת:

    ג'ילי ישראל

    פורסם

    28/10/2021 | 24:00

    כמה תעלה לכם טעינת רכב חשמלי, האם מומלץ עבורכם להתקין עמדת טעינה ביתית, מה צריך לקחת בחשבון והיכן תוכלו לעצור כדי לטעון את הרכב בדרך לאילת? לפניכם כל התשובות שתבאנה אתכם מוכנים מתמיד לטעינה הבאה

    אחד הדברים שניתן לומר על הטכנולוגיה הוא שפרט לשאר תחומי החיים, היא משנה גם את העתיד של ענף התעסוקה. בצד החיובי, היא יוצרת כמדי יום אינספור ענפים, משרות ותפקידים חדשים ובזה החיובי פחות, היא מעלימה מהעולם גם לא מעט מהם או סתם מוצרים שהחל משלב מסוים, כבר אין לנו בהם צורך יותר. אנחנו לא מדברים רק על המקרים הקלאסיים של רובוט או מכונה המחליפה ידיים עובדות במפעל אלא על כאלו משמעותיים יותר שבהם מערכת ניווט מחליפה את המפות המתקפלות שבעבר היינו מחזיקים בתא הכפפות, וכן על מוצרים כמו זימונית שמאז שנכנסו לחיינו הסמארטפונים, נראית לנו פתאום כמו מוצר פרהיסטורי.

    הטכנולוגיה אם כן – לאט אבל בטוח, מייתרת גם מקצועות שכאילו תמיד היו כאן כמו את זה של המתדלק, למשל. בקצב שבו צוברת מהפכת המכונית החשמלית תאוצה בעולם ובישראל, לא בטוח שבעוד כמה שנים נזדקק למתדלקים או לתחנות דלק בכלל, לצורך העניין, פרט לחנויות הנוחות שבהן אולי, המאפשרות לנו להתרענן קלות באמצע נסיעה ארוכה.

    ואם כבר בנסיעה ארוכה עסקינן, בעידן שבו כדי לצאת לדרך נזדקק לסוללה חשמלית טעונה ולא למיכל דלק מלא, אנחנו הנהגים נהיה אלו שאחראים למלא את הרכב בכוחות הדרושים לו לנסיעה. כדי שלא תגיעו לרגע הזה כשאתם חסרים את המידע הרלוונטי, הנה כל מה שאתם צריכים לדעת על טעינת רכב חשמלי בישראל, שלב אחר שלב. שנתחיל?

    טעינת רכב חשמלי: איך, כמה ואיפה?

    ככלל, טעינת רכב חשמלי אינה שונה מהותית מזו של הטלפון הסלולרי שברשותכם שכן בשני המקרים, הרעיון הוא למלא את הסוללה של המכשיר כאשר הוא אינו בשימוש – או הרכב במקרה שלנו, כדי שתוכלו ליהנות ממנה לכמה שיותר זמן בשעות הפעילות. בדומה לסלולר, גם במקרה של רכב חשמלי מתבצעת הטעינה דרך כבל טעינה ייעודי ולרוב במהלך הלילה, בעודכם ישנים ומכשיריכם אוגרים כוח ליום המחר.

    כאן למעשה מסתיימת ההקבלה בין השניים. בעת שמכשיר סלולרי תוכלו לחבר עם כבל לכל שקע פנוי שבו תיתקלו, כדי לטעון את המכונית החשמלית שלכם תזדקקו לקצת יותר מכך או במילים אחרות, לתכנון מוקדם. כך למשל, אם אתם מתגוררים בבית פרטי, מומלץ עבורכם לשקול התקנה של עמדה טעינה ביתית – בחירתם של לא מעט בעלי רכב חשמלי כיום, שכן כל מה שנדרש לשם כך הוא ביקור של טכנאי ייעודי וכמה אלפי שקלים בודדים. העניינים כמובן הופכים לקצת יותר מורכבים אם אתם מתגוררים בבניין משותף. גם כאן, אם ברשותכם חניה פרטית בטאבו, אז זאת כבר התחלה טובה. בהנחה שתשיגו את הסכמתם של רוב דיירי הבניין, תוכלו להקים עמדת טעינה פרטית, להתחבר ללוח החשמל הפרטי שלכם או לזה הכללי של הבניין וזאת בתנאי שיותקן בו מונה נפרד, כדי שהשכן מהקומה הראשונה או הזוג החמוד מקומה 3 לא יצטרכו לשלם על החשמל עבור המכונית שלכם.

    בהקשר זה צריך לומר שהמחוקק בישראל מיישר אט אט קו עם הטכנולוגיה הדוהרת ורק לאחרונה, נכנסו לתוקף מספר החלטות המקלות משמעותית על אלו שמעוניינים לטעון את רכביהם החשמליים, גם אם זה בבניין משותף. נראה שגם המערכות הביורוקרטיות השונות החלו להפנים שעם כמות הולכת וגדלה של רכבים חשמליים העולים על כבישי ישראל, אין מנוס וכי יהיה עליהן להידרש לנושא.

    לפני שנדון באפשרויות ההטענה הנוספות הקיימות בישראל, חשוב לציין שטעינת סוללת הרכב החשמלי בעמדת טעינה ביתית, ציבורית או AC אורכת בדרך כלל בין 4 ל-8 שעות, כלומר כלילה. הנתונים הספציפיים יותר תלויים כמובן בגודל הסוללות עצמן, עד כמה הסוללה ריקה, הגדרות של יצרנית הרכב וכדומה, אך ברוב המקרים כדי להגיע לסוללה מלאה, תידרשנה כמה שעות לפחות.

    ומה בנוגע לעמדות טעינה מהירות?

    בנוסף לאלו הביתיות והציבוריות הרגילות, קיימות בישראל עמדות טעינה מהירות המאפשרות להגיע לטעינה מקסימלית של 80% תוך 36-42 דקות. את עמדות טעינה אלו הנקראות DC, בניגוד לאלו הרגילות הנקראות AC, תוכלו למצוא בדרך כלל בכבישים מהירים, במרכזים מסחריים גדולים או בנקודות דרך מבודדות יחסית דוגמת אלו של EV-Edge, למשל. עמדות אלה מופעלות על-ידי חברות פרטיות שונות הפועלות בישראל, ומיועדות בפרט למקרים שבהם עליכם לגמוא ביום אחד כמה מאות קילומטרים והסוללה שמילאתם בטעינה הביתית או בחניון של העבודה, פשוט לא מספיקה לכם. באופן טבעי, בעמדות המהירות מחיר הטעינה גבוה יותר מזה שתשלמו עבור החשמל בטעינת הלילה הביתית שלכם, מה שמביא אותנו לדון בנושא הבא – עלויות הטעינה.

    אז כמה עולה טעינת רכב חשמלי בימינו?

    בגדול, עלות הטעינה הביתית למכונית החשמלית שלכם היא נגזרת של מחיר החשמל הרגיל שאתם משלמים. אם נכון להיום התעריף שגובה חברת החשמל הוא כחצי שקל לכל קוט״ש (קילוואט-שעה), כדי למלא סוללה עם קיבולת של 50Kwh תשלמו כ-25 שקלים. ככל שעמדת הטעינה שלכם עובדת בהספק גבוה יותר, כך עשוי זמן הטעינה להתקצר אבל בטעינה ביתית כאמור, בכל מקרה מדובר על כמה שעות.

    אם הגדרות של קילוואטים לא באמת עוזרים לכם להבין את הביס שיילקח לכם מהארנק, נבהיר רק שטעינה ביתית תסדר לכם עלות נסיעה לקילומטר ברכב חשמלי הנעה בין 9 ל-13 אגורות לקילומטר, כתלות בסוג ובגודל הרכב שלכם. כמה זה יעלה לכם ברכב בנזין רגיל? בין 40 ל-60 אגורות לקילומטר, שוב – תלוי בסוג ובגודל הרכב. איך שלא נסתכל על זה, מדובר על עלות של בין רבע לחמישית, לטובת החשמלית כמובן.

    כאמור, ישנה גם האפשרות להטעין את הרכב החשמלי בעמדות טעינה ציבוריות, מהירות או רגילות, ושם המחיר גם גבוה יותר ולא מפוקח במיוחד, כמו במקרה של ליטר בנזין או סולר. המשמעות היא שעל טעינה רגילה (לא מהירה) תשלמו בין 80 אג׳ ל-1.20 שקל עבור אותה יחידת אנרגיה שבטעינה ביתית עולה לכם כחצי שקל, ואם תבחרו להטעינו דרך עמדות הטעינה המהירות, המחיר כבר עשוי להגיע לשני שקלים לאותה יחידת האנרגיה.

    בכל מקרה, עמדות הטעינה הציבוריות הפזורות כיום ברחבי הארץ אכן נותנות מענה לרוב הדגמים של מרבית מיצרניות הרכב בכל הנוגע לסוגי השקעים וחיבורי הכבלים השונים הקיימים ומהרגע שבו תהיו בעליו הגאים של הרכב החשמלי, כבר תדעו בדיוק אילו מהם רלוונטיים עבורו ואילו לא. יחד עם זאת, כדאי לדעת כי לא כל הרכבים החשמליים בישראל, ובפרט אלו הישנים יותר, ערוכים טכנית לאפשרות של טעינה מהירה ומכאן שטרם ההתחברות, מומלץ להבין תחילה מהו מצבכם והיכן אתם עומדים.

    אז כיאה לטכנולוגיה שעשתה עלייה לישראל רק לא מזמן, קהילת הנהגים של הרכבים החשמליים מתנהגת קצת כמו משפחה גדולה – כזו שמקפידה לשתף בעדכונים רלוונטיים עליהם בכלל או על נקודות טעינה ציבוריות בפרט. כדי לתרום גם את חלקנו לקהילה זו, כאן תוכלו למצוא את מפת עמדות הטעינה של EV-edge

    דרך צלחה וברכת ״שתמיד תסעו עם סוללה מלאה״.​