דלג לתוכן המרכזי (מקש קיצור s)מעבר ל״לסרגל ניווט תחתון״ (מקש קיצור 1)מעבר ל״יצירת קשר״ (מקש קיצור 2)מעבר ל״הצהרת נגישות״ (מקש קיצור 3)מעבר ל״מפת האתר״ (מקש קיצור 4)

    איך לחשב את עלות טעינת הרכב החשמלי שלך

    כולם מסבירים לכם שחשמל הרבה יותר זול ומשתלם מדלק, ואתם רוצים להבין עד כמה בדיוק? המומחים של ג'ילי עונים על כל השאלות החשובות בנושא עלות טעינת רכב חשמלי

    מאת:

    Geely

    פורסם

    20/02/2024 | 11:26

    כחלק משיקול המעבר לרכב חשמלי, רבים מעוניינים לקבל את התמונה המלאה – ועלות הטעינה ברכבים חשמליים היא אלמנט מהותי בשקלול

    סביר להניח שאם הייתם עורכים סקר בקרב בעלי רכבים חשמליים בכל העולם, ושואלים מהי הסיבה העיקרית שהביאה אותם לעבור מבנזין לחשמל, כנראה שהייתם מקבלים מגוון לא קטן של תשובות. נהגים רבים היו מציינים את העובדה שרכבים חשמליים נחשבים לעתיד של עולם הרכב, ומבחינתם רכישת רכב חדש שעדיין מונע בבנזין הייתה מרגישה כמו בחירה מיושנת. רוכשים רבים אחרים בוודאי היו מסבירים שהדאגה לכדור הארץ היא שעמדה לנגד עיניהם, שהרי רכבים המונעים בחשמל מייצרים זיהום סביבתי שרמתו פחותה בהרבה בהשוואה לרכבים עם מנוע בעירה פנימית. האמת היא שיש תשובה אחת שכנראה הייתה חוזרת על עצמה יותר מכל האחרות. זאת שמסבירה שהבחירה ברכב חשמלי נעוצה בעובדה שזה פשוט משתלם כלכלית יותר מרכב חדש המונע בדלקים.

    אז נכון, כל אחד יודע שזול יותר לטעון רכב בחשמל מאשר לתדלק אותו בבנזין, אבל עדיין צריך לברר עד כמה בדיוק. יותר מזה, איך בכלל ניגשים לחישוב עלות הטעינה של רכב חשמלי?  כל התשובות ממש כאן.

    בתור התחלה, האם בכל מצב טעינת רכב חשמלי תעלה פחות מתדלוק בבנזין?

    כן, אבל ההפרשים עלולים להשתנות בהתאם לסוגים השונים של עמדות הטעינה שבה תשתמשו, וגם בהתאם לסוג הטעינה שבה בחרתם (רגילה/מהירה). במילים אחרות, אם תנסו לגמוא מרחק של 300 קילומטרים במשפחתית הרגילה שלכם, הסכום שתוציאו על דלק תמיד יהיה גבוה יותר מהסכום שתוציאו על טעינה חשמלית, כדי לגמוא את אותו המרחק. לפעמים הפער הכספי לטובת הטעינה החשמלית יהיה פי 3 או אפילו פי 5 ביחס לעלות הדלק.

    איך מחשבים עלות טעינה לרכב חשמלי?

    כלל האצבע הראשון בהקשר הזה הוא שעלות טעינת רכב חשמלי נגזרת קודם כל מהפרמטרים הבאים:

    1. העלות שחברת החשמל בישראל הגדירה לקוט"ש (קילוואט-שעה)
    2. סוג עמדת הטעינה שבה השתמשתם
    3. מהירות הטעינה

    בתור עיקרון, לפי מחשבון החיסכון הדרך הזולה ביותר לטעון את הרכב החשמלי שלכם היא באמצעות עמדת טעינה פרטית המותקנת בחניה הביתית. בצורה הזאת, עלות הטעינה החשמלית שלכם תהיה מורכבת בעצם אך ורק מעלות לקוט"ש שקבעה חברת החשמל. נכון להיום, ינואר 2024 התעריף עומד על 61.45 אגורות לקוט"ש (כולל מע"מ). כדי להבין בכמה זה יסתכם ברכב הפרטי שלכם צריך קודם לברר מהו נתון הצריכה של המכונית שלכם. בממוצע, למכוניות משפחתיות שצורכת בממוצע 5.5- 6 קילומטר לקוט"ש, קילומטר של נסיעה ברכב חשמלי יעלה לנו בערך 10 אגורות. כאשר לוקחים בחשבון את המחיר לליטר בנזין שנמצא באזור של 7 שקלים, או מסתכלים על נתון צריכת דלק  של 15 קילומטר לליטר, ניכר כי עלותו של קילומטר בודד עם בנזין הוא כמעט פי 5 מעלותו של קילומטר באמצעות חשמל.

    כמה יעלה לי לטעון את הרכב שלי אם לא התקנתי עמדת טעינה ביתית?

    במקרים מסוימים, בין פי 2 לפי 3 מאשר עלות טעינה ביתית, מכיוון שכיום ניתן לטעון רכבים חשמליים גם בעמדות טעינה ציבוריות הנמצאות בסמוך למתחמי קניות, בנייני משרדים או סתם במרכזי ערים או תחנות התרעננות. אלא שעמדות אלו הן למעשה בבעלות של חברות עסקיות שמעוניינות להרוויח מהפער בין המחיר הנקוב של חברת החשמל למחיר שבו הן מציעות חשמל לנו, הנהגים. זה אומר שהעלות עשויה להגיע לכ-1.50 ₪ לקוט"ש, למרות שמדובר בדיוק באותו סוג של טעינה כמו הטעינה הביתית הרגילה שלנו (AC). נכון, עדיין מדובר בחיסכון כספי לא מבוטל בכלל בהשוואה למחיר בנזין, אבל הפער בעלויות כאמור מצטמצם כאן.

    האם לשימוש בסוגי טעינה אחרים יש השפעה על עלות חישוב טעינה לרכב חשמלי?

     בנוסף לטעינה הרגילה (AC), ישנה גם האופציה של טעינה מהירה (DC) שזמינה בדר"כ באותן תחנות טעינה ציבוריות. סוג הטעינה הזה למעשה קיים כדי לספק לבעלי רכבים חשמליים את האופציה של מילוי הסוללה שלהם בעשרות אחוזים תוך זמן קצר (15-20 דקות), מה שרלוונטי בעיקר למקרים בהם הרכב עתיד לגמוא מרחק גדול באותו היום, או באזורים עם פריסה נמוכה יותר של תחנות טעינה. במקרה של טעינה מהירה, המחיר לקוט"ש כבר עשוי להגיע לשני שקלים או יותר. מה שכן, חשוב להדגיש כי יצרניות רבות של רכבים חשמליים מזהירות כי שימוש תכוף מדי באפשרות של טעינה מהירה עלול לפגוע באיכות ואורך חיי הסוללה החשמלית ברכב, ולכן עדיף להשתמש באופציה הזאת רק כאשר זה באמת נחוץ.

    יש משתנים נוספים שצריך להכניס כדי לחשב עלות טעינת רכב חשמלי?

    כן, בהנחה שאתם מתקינים עמדת טעינה ביתית. נכון להיום ישנן חברות רבות המתמחות בהקמה של עמדות כאלו בבתים פרטיים, חניות משותפות בבניינים, חניונים תת קרקעיים, חניונים בבנייני משרדים, וכד'. עלות עמדת הטעינה עצמה נעה בין 2,000 ל-5,000 שקלים, כאשר יש להוסיף לסכום הזה גם עלות עבודה של חשמלאי, ואת המורכבות הספציפית של ההתקנה. לעיתים התקנת העמדה חייבת לכלול גם הוספה של לוח חשמל נוסף (כדי ששאר השכנים לא ישלמו על החשמל שהמכונית שלנו צרכה), עבודות חציבה והעברת כבלים, ועוד. החדשות הטובות בהקשר הזה הן, שכפי שהסברנו בתחילת המאמר, שימוש בעמדת טעינה ביתית היא האופציה הזולה ביותר להזרים חשמל למכונית שלכם, ובהסתכלות רחבה יותר של שימוש ברכב חשמלי לשנתיים-שלוש לפחות, ברור שעלות העמדה הביתית נבלעת בסכום הכולל ביתר קלות.

    לסיכום

    הדרך לחשב את עלות טעינת הרכב החשמלי שלנו תלויה בכמה פרמטרים די קבועים. הקפדה על המלצות היצרן לגבי סוג הטעינה ועמדות הטעינה תבטיח שהפער הכספי, תמיד יישאר גבוה ומובהק לטובת החשמל אל מול הדלק. סעו בזהירות.