דלג לתוכן המרכזי (מקש קיצור s)מעבר ל״לסרגל ניווט תחתון״ (מקש קיצור 1)מעבר ל״יצירת קשר״ (מקש קיצור 2)מעבר ל״הצהרת נגישות״ (מקש קיצור 3)מעבר ל״מפת האתר״ (מקש קיצור 4)

    התקנת עמדת טעינה לרכב חשמלי בבית משותף

    מהם השלבים הדרושים להתקנת עמדת טעינה לרכב חשמלי בבית משותף, מה חשוב לבדוק מראש, איך מחשבים את העלויות הצפויות ומהן המגבלות הקיימות? ג'ילי עם כל התשובות

    מאת:

    ג'ילי ישראל

    פורסם

    29/03/2023 | 10:40

    מה חשוב לברר מראש, האם חייבים לקבל את הסכמת השכנים, איך מחשבים את העלות הצפויה ועל מי חלה אחריות התשלום? כל המידע שכדאי להכיר אודות התקנת עמדת טעינה לרכב חשמלי בבית משותף

     

    אחד מהטיעונים השחוקים יותר כנגד העידן הדיגיטלי הנוכחי הוא שרובינו כיום קצת יותר מכונסים בעצמינו אל מול המסך המועדף עלינו ובאופן כללי, פחות חברותיים. אתם כבר ודאי מכירים היטב את כל הקלישאות: "פעם הילדים שיחקו בחוץ ולא היו תקועים ברשת", "אנשים יושבים במסעדה ועסוקים בסמארטפון שלהם במקום זה בזה", והלהיט הגדול: "בעבר כל השכנים בבניין היו חברים, ועכשיו בקושי אומרים שלום אחד לשני".

    עם זאת, לעתים דווקא החידושים המסעירים ביותר של העידן הדיגיטלי הנוכחי, יכולים לסייע רבות כמו גם להשיב עטרה ליושנה. כיצד? כמו למשל, לאפשר לכם להתעדכן אונליין במפת עמדות טעינה ציבוריות לרכב החשמלי שלכם באמצע נסיעה ארוכה או לדבר עם השכנים בבניין המשותף שבו אתם מתגוררים, לטובת קידום של התקנת עמדת טעינה בו – ועל כך נדון בשורות הבאות.

     

    התקנת עמדת טעינה לרכב חשמלי בבית משותף – הצעדים הראשונים

    אתם ודאי כבר מודעים לכך שהמהפכה החשמלית לא פסחה גם על שוק הרכב המקומי, וסוגיית עמדות הטעינה הפרטיות היא כבר חלק לא מבוטל מהשיח המתנהל בימים אלו על האפשרויות הקיימות לטעינת רכב חשמלי בישראל. אז עוד טרם היותכם מתפנים לבחירת הצבע של המכונית החשמלית הבאה שלכם, מוטב שתכירו את הצעדים הדרושים להתקנת עמדת טעינה ביתית או כזו משותפת, אם אתם מתגוררים בבניין משותף. ננסה לעשות את זה בצורה מסודרת:

    1. אם אתם מתגוררים בבית פרטי, עם חניה פרטית, כל הסיפור הופך לפשוט בהרבה. למעשה, כל מה שנדרש מכם זה להזמין סוקר של חברת ההתקנה שיבחן את כל הפרמטרים מבחינת התשתית, ימליץ על מיקומה של עמדת הטעינה, ימדוד מרחקים ויוודא כי תשתית החשמל הנוכחית שלכם ערוכה להתקנה.
    2. כפי שודאי תיארתם לעצמכם, העניין הופך למורכב יותר אם מדובר בהתקנה של עמדת טעינה לרכב חשמלי בבית משותף. גם כאן חשוב להבהיר שאם בבעלותכם חניה פרטית בטאבו, הרי שעקרונית אתם רשאים להתקין בה עמדת טעינה ביתית. שאר הדיירים בבניין או ועד הבית, לא יוכלו למנוע זאת אם לא יוכיחו שהתקנת העמדה תוביל לליקויי בטיחות, תפגע ברכוש של דיירים אחרים או בחזות הבניין. ועדיין, אם אתם מתגוררים בבניין משותף, אינכם יכולים באמת לנהוג ככל העולה על רוחכם מבחינת התקנת העמדה, שכן עליכם להעביר דרכה חשמל. באופן עקרוני, באפשרותכם להעביר את כבל הטעינה מהשקע בדירתכם ישירות אל הרכב החונה. אלא שמראש מדובר בפתרון הרלוונטי רק עבור מי שמתגורר בקומה ראשונה ודירתו פונה אל החניה ובכל מקרה, הנחיות רשות החשמל מציינות במפורש כי טעינה שכזו צריכה להתבצע רק במקרים נדירים, וגם אז לפרק זמן לא ממושך (עד שעתיים ברצף מקסימום ועד 10 אמפר בלבד). זאת מבלי להתייחס כלל לבעיה האסתטית של כבלים הרצים לאורך הבניין, מה שמוביל אותנו אל השלב הבא.
    3. התייעצות עם אנשי המקצוע הרלוונטיים בנוגע להקמת עמדת הטעינה הביתית לרבות נציג של חברת ההתקנה וחשמלאי מוסמך ומנוסה בתחום הצעיר יחסית של עמדות טעינה חשמליות. כמעט מיותר לציין כי חשוב מאוד לבחור בחברות ואנשי מקצוע מיומנים, אמינים ומנוסים, כדי לקבל את התמונה המלאה של כל הצפוי לכם. סביר להניח שנציגים של יצרנית הרכב החשמלי שאתם מעוניינים לרכוש, יוכלו לסייע לכם להגיע אל אנשי המקצוע המומלצים.
    4. שיחה עם הדיירים האחרים בבניין, ועד הבית או נציגי חברת הניהול של הבניין, במידה וישנה כזו. זאת מאחר ותידרשו לקבל את הסכמתם על מנת להתחבר למערכת החשמל של הבניין, ואז להגיע להסכמות לגבי אופן החיוב של עמדת הטעינה לפי כמות החשמל הנצרכת בה. במקרים רבים הפתרון לכך הוא התקנת מונה חשמל ייעודי נוסף שינטר את צריכת החשמל של רכבכם בלבד. סיבה נוספת לערב את שאר הדיירים היא כדי להבין מהם האתגרים הנוספים הצפויים לכם באופן מיידי, או בעתיד הקרוב. כמו למשל, האם דיירים נוספים בבניין כבר רכשו רכב חשמלי ויזדקקו אף הם לעמדת טעינה – או שיסתפקו בעמדות הציבוריות הקיימות? האם יש דיירים המתכננים לעשות זאת בקרוב? התשובות לשאלות הללו הן חשובות שכן לפיהן יהיה לכם קל יותר לקבל החלטה. יתכן ותגלו כי בשל הביקוש לעמדות טעינה נוספות, תידרשו לבצע שינוי בתשתית החשמל של הבניין כולו כדי לעמוד בעומסים הצפויים, או כי משתלם עבורכם לשקול הטמעת מערכת חדשנית לניהול אנרגיה, שתנטר ותתכנן את צריכת החשמל של הבניין ותנהל את העומסים במקרה של כמה רכבים הנטענים בו זמנית.
    5. זהו אולי המקום להבהיר כי בהיעדר כל סיכום אחר, עלות ההתקנה של עמדת טעינה פרטית לרכב חשמלי אמורה להיות באחריותו של בעל הרכב המעוניין בכך. בנוסף, אם החניה אינה רשומה על שמו בטאבו או במקרה של התקנת מוני חשמל נוספים, עבודות תשתית וכד', גם אז החשבון יוגש לרוב למזמין העמדה. ככלל, כשמדובר בעלות התקנת העמדה עצמה, טווח המחירים נע בין 2,000 ל-6,000 שקלים, כתלות כמובן בתוואי השטח, במרחק שבין הרכב לעמדת הטעינה ועוד. נכון להיום, חברת החשמל גובה 53.80 אגורות לכל קוט"ש (קילוואט לשעה) של חשמל. רכבים חשמליים יכולים לעבור מרחק של 5-6 קילומטרים על קוט"ש חשמל או בחישוב גס, 10 אגורות לקילומטר של נסיעה. ברכבים רגילים המונעים בבנזין לעומת זאת, החישוב הוא של כחצי שקל לכל קילומטר. כן, שמעתם נכון, פי חמישה.
    6. זה לא יהיה הימור גדול מדי לומר שרוכשי רכב חשמלי חדש, ירכשו עבורו גם ביטוח מקיף לרכב. חשוב להבהיר כי ביטוח זה בדרך כלל אינו מכסה נזק הנגרם לעמדת הטעינה הפרטית או לרכבכם ממנה. לכן, כדאי מאוד לערב מבעוד מועד את חברת הביטוח המבטחת את הרכוש המשותף בבניין, ולבדוק מולה מה כולל הכיסוי – אם בכלל, במקרה של נזק הנגרם ממנה. בנוסף, כדאי גם לברר עם החברה שבה רכשתם את עמדת הטעינה מהן ההמלצותיה לגבי משך זמן הטעינה (לרוב תתבקשו להסתדר עם טעינת לילה של כ-8 שעות), או על מה יש להקפיד מבחינת חשיפת העמדה לשמש ישירה בקיץ, או גשם כבד בחורף.

    בשורה התחתונה, רכשתם רכב חשמלי, אתם מתגוררים בבניין משותף ומעוניינים להתקין בו עמדת טעינה? בדקו את כל האפשרויות כמו גם ההגבלות העומדות בפניכם מבעוד מועד. כך תחסכו עלויות מיותרות, כאבי ראש לא נעימים וחשוב יותר, תבטיחו טעינה נוחה ומתאימה, ובמרחק נגיעה.