דלג לתוכן המרכזי (מקש קיצור s)מעבר ל״לסרגל ניווט תחתון״ (מקש קיצור 1)מעבר ל״יצירת קשר״ (מקש קיצור 2)מעבר ל״הצהרת נגישות״ (מקש קיצור 3)מעבר ל״מפת האתר״ (מקש קיצור 4)

    סוללה לרכב חשמלי: מאפיינים, עלויות ומה שביניהם

    מה חשוב לדעת על הרכיב החשוב ביותר ברכב החשמלי – הסוללה, מה צפויה להיות העלות להחלפתה וככלל, איך ניתן לשמור על חייה לאורך זמן? ג'ילי במדריך השלם על סוללה לרכב חשמלי

    מאת:

    ג'ילי ישראל

    פורסם

    22/11/2022 | 11:59

    כמה שנות אחריות יש לסוללה ברכב החשמלי שלכם, מה הופך אותה לרכיב היקר ביותר בו ומה צריך לעשות כדי לשמור עליה לטווח ארוך? כל התשובות כאן

    עד לפני עשור או שניים, זה לא היה נראה כמו משהו שעומד לקרות. המילניום השלישי כבר התחיל ועדיין, רובינו היה מתקשה להאמין שבעוד כמה שנים, מכוניות מונעות בחשמל תהיינה נפוצות כל-כך בכבישי העולם. הסיבה לכך היא בעיקר סוללות עם צפיפות אנרגטית נמוכה, מצב פריסת נקודות טעינה וכד'. פאסט פורוורד לשנת 2018 ויצרניות הרכב של העולם כבר החלו להציג את הגרסאות החשמליות שלהן, או לפחות להתכונן ברצינות לאפשרות שיצטרכו כמה כאלה בארנסל הדגמים שלהן. מאז הכל הואץ.

    כיום, בשנת 2022, הדיון סביב רכישת רכב חשמלי כבר אינו האם זה כדאי או משתלם אלא יותר איזה דגם חשמלי הכי יתאים לנו. כשברקע מחירי הנפט בעולם מגיעים לשיאים חדשים, עוד ועוד מדינות ברחבי העולם מציעות יעדים אגרסיביים למעבר מדלק לחשמל, והדיבור על ניתוק התלות העצומה בנפט, כבר הפך לנפוץ במיוחד. אם נוסיף לכך גם טכנולוגיה המשתדרגת כל הזמן, טווח נסיעה בין טעינה לטעינה הגדל משמעותית, שיפור מהותי בפריסת עמדות הטעינה הציבוריות והתחרות ההולכת וגדלה בין היצרניות השונות המובילה להוזלת מחירים קבועה – אין זה מפתיע שמעמדו של הרכב החשמלי בארץ ובעולם רק מוסיף להתחזק.

    אז כעת, משמרבית מהאתגרים סביב הרכב החשמלי כבר נפתרו, אפשר לרדת לרזולויות נוספות ולהבין מהם רכיביו. נתחיל בלבחון את זה החשוב ואולי המזוהה ביותר עימו: הסוללה. הנה כל מה שכדאי לדעת עליה.

     

    מה חשוב לדעת על סוללה לרכב חשמלי?

    לפני הכל, בואו נכיר מעט את סוללת הרכב החשמלי. ככלל, כל תעשיית הרכב משתמשת באותו סוג של סוללה הנקראת ליתיום-יון. עוד טרם הצליחו לשדכה לגלגלים והגה, זאת בדיוק הסוללה שנמצאת בשימוש נרחב מאוד גם בשוק הסלולרי ובזה של מוצרי האלקטרוניקה בכלל. הסיבה העיקרית לכך היא יכולתה לייצר אנרגיה רבה יחסית לגודלה, אך גם להתרוקן ולהתמלא מחדש מספר רב של פעמים מבלי שיעילותה תיפגע כמעט כלל. הליתיום-יון מספקת למין האנושי חשמל כבר כ-30 שנה, מבלי שהטכנולוגיה העומדת בבסיסה תשתנה בצורה מהותית. העיקרון הבסיסי לא השתנה: לסוללה יש 2 קטבים עם מטען חשמלי מנוגד (חיובי ושלילי) כאשר הסוללה מחוברת למעגל חשמלי היא מספקת את האנרגיה הנדרשת להפעלת המערכת ונפרקת. כשאנו טוענים את הסוללה, נוצר למעשה שוב אותו הפרש מתחים בין שני הקטבים.

    מטבע הדברים, הסוללה היא הרכיב המשמעותי ביותר במכונית החשמלית ובהתאם לכך, גם היקרה יותר. מחירה מתחיל בעשרות אלפי שקלים לדגמים הזולים יותר ועד למאות אלפי שקלים בדגמי היוקרה שבקצה הקטגוריה החשמלית. זו גם הסיבה לכך שבדרך כלל אחריות היצרן עליה רחבה וארוכה יותר מזו שעל שאר מכלולי הרכב. לרוב מדובר בכזו של 8 שנים או עד כ-150,000 קילומטר. בהתחשב בעובדה שגם הרכבים החשמליים הוותיקים יותר בישראל הם לרוב בני 4 לכל היותר, וממילא תקלות הקשורות לסוללה או לחייה נדירות מאוד – קצת קשה להתייחס לסוגיית עמידות הסוללה במונחים חד משמעיים.

     

    סוללה לרכב חשמלי: איך לשמור על חייה לאורך זמן?

    מה שכבר די ברור הוא ששימוש רגיל וסביר במכונית החשמלית שלכם יבטיח שהסוללה תאבד אחוזים מעטים מכוחה לאורך השנים. במילים אחרות, ירידה זניחה לגמרי ביעילות ואפילו כזו שכנראה תתקשו להבחין בה.

    בנוסף, יש כמה דברים שתוכלו להקפיד עליהם כדי להאריך את חייה או למנוע ירידה מורגשת יותר באפקטיביות שלה. למשל, כדאי להמנע מירידה מתחת ל - 15% סוללה. דבר נוסף שרצוי להמנע ממנו הוא שימוש בתדירות גבוהה בעמדות הטעינה המהירה. עם זאת, אין חשש מהמשך הטענה אם הסוללה כבר טעונה במלואה בעמדת הטעינה הביתית, זאת משום שבטווח הטעינה בין 80% ל - 100%, קצב הטעינה מואט על ידי מערכת ניהול טעינה וזאת כדי למקסם את כמות האנרגיה הנאגרת בסוללה. בנוסף, נהגים הנוסעים עם הרכב פחות מ - 50 קילומטר ביום לא חייבים לטעון את הסוללה כל יום, אבל מי שנוסע בין 50 ל- 120 קילומטר ביום בהחלט יכולים להטעין באופן יומי.

    מומלץ להימנע משימוש תכוף מדי בעמדות הטעינה המהירות. הכוונה היא לאותן עמדות ציבוריות המאפשרות טעינה של עד 80% מהסוללה בפרק זמן של 20 דקות. ללא ספק פיתרון מעולה עבור מי שזקוק לזריקת חשמל מיידית באמצע הדרך, כדי להמשיך הלאה עוד כמה מאות קילומטרים. בסיוען של מפות עמדות טעינה לרכב חשמלי כאלו ואחרות, תוכלו לבדוק היכן ניתן למצוא כאלו רגילות ומהירות ולהיערך לכל תרחיש.

    המלצה נוספת של יצרניות רכבים חשמליים באשר הן היא להימנע מחשיפה ממושכת או רציפה מדי של הרכב לטמפרטורות חום וקור קיצוניות. אז קור קיצוני כנראה נתקשה למצוא במדינת ישראל, אבל ימי חום קיצוניים יש לנו די בשפע. שוב, בכל המקרים לא מדובר על פגיעה מהותית בחיי הסוללה או ביעילותה, אך עדיין כדאי לדעת.

     

    איך נראה העתיד של סוללת הרכב החשמלי?

    זוכרים שדיברנו על האתגרים שעימם התמודד כל מי שניסה להתקדם עם רעיון המכונית החשמלית בתחילת המילניום הנוכחי? אז ודאי לא תופתעו לשמוע שכעת יש כמה נוספים הקשורים אף הם לסוללות הרכב החשמלי, אבל מכיוון אחר – סוגיית המיחזור. נכון להיום כבר קיימים כמה מפעלים גדולים בעולם למיחזור סוללות רכבים חשמליים. עם זאת, הם מצליחים לטפל בחלק זעום מכמות הסוללות המגיעות מעולם הרכב, כזו שעם כל שנה שתעבור, רק צפויה להוסיף לגדול.

    חשוב להבין כי הקושי במיחזור הסוללות נובע בין היתר מכך שמדובר בסחורה השוקלת מאות קילוגרמים, שיש לשנע ממקום למקום ולהתמודד בזהירות עם הפסולת שתיפלט מהן בתהליך. בנוסף, הסוללה לרכב החשמלי אמנם ידידותית מאוד לסביבה בהשוואה לרכבים עם מנוע בנזין רגיל, אבל מראש כדי לייצר אותה, צריך להשתמש במחצבים כמו ניקל וקובלט, שלא כל כך פשוט להשיג כמו גם להיפטר מהם בתום השימוש. אז מה בכל זאת התקדם בעניין?

    ממש לאחרונה פורסם כי כמה מיבואניות הרכב הגדולות בישראל תחבורנה לחברת מיחזור מקומית כדי להקים כאן מפעל למיחזור סוללות רכבים חשמליים – עדות נוספת לפופולריות ההולכת וגואה של רכבים חשמליים בישראל.

    זאת ועוד, אחת הדרכים כדי להתמודד עם אתגר המיחזור היא להמשיך ולפתח סוללות המבוססות על טכנולוגיות אחרות. לדוגמה, כזו המשתמשת במולקולות של חומצות אמינו במקום המתכות המוכרות. זה כנראה לא יהיה מופרך מדי לומר שבשנים הקרובות ניחשף לשדרוגים ושיפורים נוספים בתחום, גם כי הביקוש הגובר לרכבים חשמליים והסוללות שלהם רק יגבר, וגם כי כבר הורגלנו לכך שהחידושים בתחום זה מגיעים בתדירות גבוהה למדי.