דלג לתוכן המרכזי (מקש קיצור s)מעבר ל״לסרגל ניווט תחתון״ (מקש קיצור 1)מעבר ל״יצירת קשר״ (מקש קיצור 2)מעבר ל״הצהרת נגישות״ (מקש קיצור 3)מעבר ל״מפת האתר״ (מקש קיצור 4)

    מראש פינה עד אילת: על טווחי הנסיעה ברכב חשמלי

    מהו טווח נסיעה ברכב חשמלי, כיצד הוא מחושב ומה תוכלו לעשות כדי לשמור עליו לאורך זמן? ג'ילי מציגים: המדריך המלא שיסייע לכם לגמוא מרחקים ארוכים, במינימום מאמץ

    מאת:

    ג'ילי ישראל

    פורסם

    10/11/2022 | 11:23

    מהו טווח נסיעה ברכב חשמלי, מה כדאי לעשות כדי שלא יתקצר ואיך נוכל להשיג זאת במינימום מאמץ? הנה כל מה שחשוב לדעת על אחד המאפיינים החשובים יותר ברכב חשמלי

    אם יש משהו שהטכנולוגיה לימדה אותנו בשני העשורים האחרונים, זה שרעיונות טובים תמיד יגברו על האתגרים והמשוכות שבדרך. כשהטלפונים הסלולריים הראשונים רק החלו להיכנס לחיינו בסוף שנות התשעים, רבים מהלקוחות הפוטנציאלים חששו מבעיות הקליטה הרבות, מהפריסה הלא מספקת של התשתית ומהתמחור הגבוה של זמן האוויר. אבל כאמור, כשמדובר ברעיון שפשוט עושה שכל, הטכנולוגיה כבר מוצאת דרך לשפר את כל מה שצריך. היום כבר אי אפשר לדמיין את חיינו ללא מכשירים אלו, והימים שבהם התעסקנו בבעיות קליטה וניתוקי שיחות, כעת נראים לנו כעבר רחוק.

    במובן מסוים ובאופן די דומה, גם המהפכה החשמלית המתחוללת בשנים האחרונות בעולם הרכב, נסמכת על אותה התפיסה. במקרה זה, האתגרים העיקריים הם מחסור בעמדות טעינה ציבוריות לרכבים חשמליים לגמרי, וטווח הנסיעה בין טעינות. עם זאת, ההתקדמות בנושא כה מהירה, שסביר מאוד כי תוך שנתיים מהיום, כבר לא נשתמש כלל במושגים כמו "חרדת טווח", או נתעסק בחששות שעדיין מלוות חלק מהנהגים השוקלים מעבר לרכב חשמלי לגמרי. החדשות הטובות הן שכבר בימים אלו, יש מספיק פתרונות טובים כמו גם תשובות מספקות לשאלות המתעוררות בהקשר של טווח הנסיעה בפרט.

    אז מהו בכלל טווח נסיעה ברכב חשמלי?

    לפני הכל, רק נבהיר שטווח הנסיעה ברכב חשמלי הוא למעשה המרחק שהרכב יכול לגמוא מרגע שהתנתק מעמדת הטעינה ועד שהסוללה בו התרוקנה לחלוטין. באופן טבעי, מדובר אולי בפרמטר החשוב ביותר עבור רוכשי מכוניות חשמליות אשר מצד אחד, מעוניינים להיפטר מהתלות בדלק שכן עלותו גבוהה ביחס לעלות החשמל, ומאידך – לא להיות טרודים כל היום בחישובים של אחוזי סוללה מול הנסיעות המתוכננות שלהם.

    אמנם יתכן ועבור בעלי רכב חשמלי רבים שברשותם עמדת טעינה ביתית, יהפכו חישובי הטווח לפחות רלוונטיים, אך המצב לא תמיד היה כזה אופטימי. כיום, כשדגמים רבים בשוק כבר מציגים טווח נסיעה של 350 קילומטרים בין טעינה לטעינה, לצד כמות הולכת וגדלה של עמדות טעינה ציבוריות (רגילות, ומהירות), הרבה יותר קל להרגיע את מי שעדיין חוששים מסוגיה זו. רק כדי לסבר את האוזן, טווח הנסיעה המוצהר של דגם הגיאומטרי C של ג'ילי הוא 460 קילומטרים – נתון מרשים ומעודד בהחלט.

    כיצד הוא מחושב?

    כדי לחשב את טווח הנסיעה של רכבים חשמליים, משתמשים בתקן בינלאומי הנקרא WLTP ומהווה כיום את הסטנדרט שלפיו מתנהלות כל יצרניות הרכב בעולם.

    ממש כמו שסוללת הסמארטפון שלכם לא מתפקדת אותו דבר אחרי מספר שנים של שימוש יומיומי, גם אלו של מכוניות חשמליות נשחקות מעט עם הזמן. למרבה המזל, בניגוד לסמארטפונים, ברכבים חשמליים מדברים על שחיקה של עד 10% מכוח הסוללה כעבור 8 שנים של הכביש. מדובר בנתון לא משמעותי לכל הדעות, בפרט בהתחשב בכך שבעליהם של רכבים חשמליים הם מלכתחילה צרכנים עם זיקה ברורה לטכנולוגיה וחדשנות. לכן, הסיכוי שיחזיקו את אותה המכונית למשך עשור כמעט, קטן למדי.

    אילו גורמים משפיעים על טווח הנסיעה ברכב חשמלי?

    גם בעידן של יותר עמדות טעינה וסוללות שרק מוסיפות להשתכלל מבחינת הטווח שהן מספקות, עדיין יש כמה דברים שכדאי לדעת כדי לשמור על יעילותן, ולצמצם למינימום את הפגיעה ביכולת הפקת האנרגיה שלהן. כמו למשל, שאופי הנהיגה שלנו משפיע על טווח הנסיעה בין טעינה לטעינה. מכירים את התיאוריה הוותיקה לפיה נהיגה אינטנסיבית מדי – במהירות גבוהה, עם האצות ובלימות דחופות, תגביר את צריכת הדלק ברכב שלכם? אז עיקרון זה נכון גם עבור מכוניות חשמליות לגמרי. במילים אחרות, בעיטות בגז או דריכות עצבניות על הבלמים יגרמו לסוללת הרכב שלכם לעבוד קשה יותר, ולהתרוקן בקצב גבוה יותר.

    פרמטרים נוספים הצפויים אף הם להשפיע על חיי הסוללה הם משקל הרכב כמו כזה שבו 4 או 5 נוסעים – או מטען כבד, צמיגים שחוקים מדי או כאלו שבהם יש לחץ אוויר לא נכון יגבו את חלקם מכוחה של הסוללה, כמו גם מיזוג או חימום הפועלים ברמות גבוהות לאורך זמן.

    בגדול, צריך לומר כי טמפרטורה גבוהה או נמוכה מדי של הסוללה עצמה פוגעת בביצועיה. הדבר רלוונטי יותר למדינות קרות במיוחד אבל בהתחשב בקיץ הישראלי ובטמפרטורות השוררות כאן ברוב חודשי השנה, גם זה פרמטר שיש לקחת בחשבון.

    טיפים להגדלת טווח הנסיעה ברכב החשמלי שלכם

    אם עד כה צויינו אלמנטים המשפיעים לרעה על חיי הסוללה ברכב החשמלי בפרט, הגיעה העת להציג כמה טיפים שיסייעו לשמור עליה לאורך זמן וכמובן, להאריך את טווח הנסיעה. אחד מהם הוא בלימה רגנרטיבית כלומר, כזו המתבצעת בצורה מתונה – אפילו על-ידי הורדת הילוכים, ולאורך זמן רב יותר. במילים פשוטות, אם תתקרבו לרמזור אדום ותחלו לבלום לקראתו בצורה לא אגרסיבית ובמרחק גדול יותר, הסוללה שלכם תיהנה מהאנרגיה החוזרת.

    בנוסף, בג'ילי גאומטרי C ניתן לבחור במצב נהיגה חסכוני במיוחד הנקרא ECO+  וכמו כן להגדיר מצב אחזור אנרגיה גבוה (HIGH). כל אחת מההגדרות בפני עצמה, ובטח שבמשולב תסייענה למקסם את טווח הנסיעה ברכב.

     

    לסיכום, כדי לשמור על הסוללה ברכב החשמלי שלכם חזקה כמעט כמו ביום יציאתה מהמפעל, כל שתידרשו לעשות הוא לשמור על כמה הרגלים וכללים פשוטים. כך או כך, סביר להניח כי עוד לפני שתספיקו לשנן אותם, הטכנולוגיה כבר תעמיד סטנדרט חדש של איכות ויעילות.