דלג לתוכן המרכזי (מקש קיצור s)מעבר ל״לסרגל ניווט תחתון״ (מקש קיצור 1)מעבר ל״יצירת קשר״ (מקש קיצור 2)מעבר ל״הצהרת נגישות״ (מקש קיצור 3)מעבר ל״מפת האתר״ (מקש קיצור 4)

    טיפים לשמירה על חיי הסוללה של הרכב החשמלי - ג'ילי

    יותר ויותר רכבים חשמליים עולים על הכביש. כיצד נשמור על חיי הסוללה של הרכב החשמלי החדש שלנו ואיך הקיץ הישראלי קשור לסוללה? המומחים של ג'ילי עונים

    מאת:

    ג'ילי ישראל

    פורסם

    30/05/2023 | 10:28

    הסוללות ברכב החשמלי שלכם עלולות לסבול מפגיעה באיכות החיים שלהן, לאורך הזמן. ובכן, לא אם תיצמדו לטיפים הבאים

    יוני אביב

     

    המציאות המוטורית של עשרות אלפי ישראלים השתנתה בשלוש השנים האחרונות. נהגים שתחזקו מערכת יחסים ארוכת שנים עם כמה תחנות דלק קבועות, מצאו עצמם נכנסים לאחת כזאת רק לטובת חנות הנוחות. עבורם, ההוצאה החודשית על אנרגיה להסעת הרכב שלהם הצטמצמה בכמעט 80%, היות והתעריף הרלוונטי מבחינתם זה המחיר לקוט"ש של חברת החשמל, ולא המחיר שנקבע לפי תנודות במחירן של חביות הנפט ברחבי העולם. מה שכן, רכבים המונעים בלעדית על ידי סוללות חשמליות זקוקים גם הם למעט תשומת לב, כדי שחיי הסוללה ואיכות החיים שלה לא תיפגם תוך כמה שנים. החדשות הטובות הן שהקפדה על חמשת הטיפים הבאים לשמירה על חיי הסוללה ברכב חשמלי – אמורה לגמרי להספיק כדי שתוכלו ליהנות מהרכב החשמלי הסיני שלכם במלוא כוחו גם בעוד לא מעט שנים. יאללה, בואו נצא לדרך.

     

    חם, חם, מתחמם, מתקרר, קר, קר

    כחלק מהבדיקות שכל יצרנית רכב מעבירה את הדגמים החדשים שלה, ברור שגם רכבים חשמליים מתגלגלים אלינו לכביש רק אחרי שהוכיחו עמידות בתנאי חום וקור די קיצוניים. אחרי הכל, חלק גדול מהרוכשים הפוטנציאליים של הרכב החשמלי גרים באזורים בהם הטמפרטורה מסתובבת סביב אפס מעלות למשך חודשים לא מעטים במהלך השנה. מה שכן, רכבים חשמליים בכל זאת קצת שונים במובן הזה, שכן הסוללה החשמלית שבבסיס הרכב לא חובבת במיוחד תנאי חום וקור קיצוניים מידי. זה אומר שלאורך זמן, איכות החיים של הסוללה עלולה להיפגע מחשיפה לטמפרטורות רדיקליות. בישראל, מטבע הדברים, סוגיית הקור לא ממש רלוונטית, אבל סוגיית החום הכבד כמובן שכן. הפיתרון הוא כמובן להשתדל להחנות את הרכב בחניה מקורה או מוצלת, או פשוט לחבר אותו לעמדת טעינה. למה? ובכן, כי רכבים חשמליים כוללים בדר"כ מערכת לבקרת טמפרטורה שאמורה לווסת את החום והקור. דגם גיאומטרי C של ג'ילי למשל אוטומטית מאט את קצב הטעינה כאשר הסוללה מגיעה למצב של 80 או 90 אחוז, ובכך מבטיח שהיא תישאר מאוזנת ו"בריאה" יותר.

     

    מה בוער?

    אם כבר נגענו בסוגיית הטעינה, צריך לדבר על האופציה של טעינה מהירה. עבור נהגים רבים האפשרות להתחבר לעמדת טעינה ציבורית, לבחור באופציה של טעינה מהירה (מה שנקרא DC), היא שגורמת להם להיפטר מחרדת הטווח המפורסמת. אלא שבאופן גורף ניתן לומר שהישענות תכופה מדי על האופציה של טעינה מהירה עלולה לפגוע גם היא בחיי הסוללה שלכם. למעשה, למרות שמדובר כנראה בהשפעה די מינורית, ההמלצה של רוב יצרניות הרכב החשמלי היא להשתמש באופציה של טעינה מהירה רק כאשר הלו"ז היומי שלכם לא מאפשר טעינה רגילה (AC), כאשר אתם נמצאים במהלך נסיעה וחוששים שאחוז הטעינה בסוללה כרגע לא יספיק לכם כדי להגיע למחוז חפצכם. בהקשר הזה שווה להזכיר שלא מומלץ גם לנהוג ברכב כאשר הסוללה מתחת ל-15%. זה גם לא בריא לה, וגם לא בריא לכם – ולו בגלל הלחץ הטמון באפשרות שתיאלצו להיעצר בצד הדרך עם סוללה מרוקנת לגמרי.

     

    אנרגיה לשימוש חוזר

    זה אולי הזמן להזכיר שרכבים חשמליים נהנים מהאפשרות של ניצול אנרגיה חשמלית – גם כזאת שלא מגיעה ממקור טעינה חיצוני. הדבר מתאפשר בזכות הבלימה הרגנרטיבית. הכוונה כאן היא בעצם למה שקורה בכל פעם שאתם לוחצים על דוושת הבלמים ברכב חשמלי. כשזה קורה, החשמל שזורם מסוללות הרכב אל המנוע החשמלי בעצם נעצר, ומתחיל תהליך הפוך של שליחת אנרגיה בחזרה למקורות החשמל של הרכב. במילים אחרות, גלגלי הרכב בעצם הופכים לגנרטור שמחזיר אנרגיה למקום ממנה הגיעה. זה כמובן לא מהווה תחליף לטעינה חשמלית רגילה של סוללות הרכב, אבל עדיין מדובר בפעולה השומרת על חיי הסוללה, ודורשת ממנה להתאמץ מעט פחות.

     

    מי רודף אחריכם?

    הביטוי 'תרבות נהיגה' אולי עושה אסוציאציה של איזה מישהו שמנסה להשתחל לפניכם ברמזור, או אפילו מסמן לכם דרך החלון משהו בתנועות ידיים מאיימות, אבל לפחות בהקשר של רכב חשמלי הכוונה היא יותר לסגנון הנהיגה שלכם. איך הדבר רלוונטי לשמירה על חיי הסוללה? ובכן, מכיוון שהאצות או לחיצות אגרסיביות מדי בדוושת הגז לטובת האצות ביניים או זינוק מהמקום, אולי תשכנע את שאר דיירי הכביש לשקול גם הם מעבר לרכב חשמלי, אבל אתם לא כאן כחלק ממערך השיווק. בוודאי אם לוקחים בחשבון שהקפדה על תרבות נהיגה חסכונית ומתונה רק תעשה טוב לסוללת הרכב החשמלי שלכם. לכן, מומלץ להקפיד על נהיגה רגועה ושלווה, אם לא בשביל שמירה על חיי הסוללה, בשביל שמירה על החיים שלכם.
     

     

    לסיכום, לא ממש צריך להתאמץ כדי ליהנות מסוללות חזקות במכונית החשמלית שלכם לאורך שנים. ממילא הפגיעה המתמשכת בסוללות היא מינורית, אבל תמיד חשוב לזכור שעדיין מדובר בטכנולוגיה מוטורית שבמובנים רבים עדיין נמצאת בחיתולים שלה. זה אומר שאנחנו כנראה נגלה עליה עוד ועוד דברים בשנים הקרובות, אבל גם שהיא לא מפסיקה להשתפר ולהשתדרג כל הזמן. סעו בזהירות.