דלג לתוכן המרכזי (מקש קיצור s)מעבר ל״לסרגל ניווט תחתון״ (מקש קיצור 1)מעבר ל״יצירת קשר״ (מקש קיצור 2)מעבר ל״הצהרת נגישות״ (מקש קיצור 3)מעבר ל״מפת האתר״ (מקש קיצור 4)

    מתחברים לזרם: סקירת שוק הרכב החשמלי בישראל

    מה הביא לעלייתו של הרכב החשמלי בישראל, מדוע החשמליות הסיניות אהובות בפרט ולאן מועדות פניו של הענף כולו בשנים הבאות? ג'ילי בניתוח מיוחד

    מאת:

    ג'ילי ישראל

    פורסם

    10/11/2022 | 11:06

    כמה מכוניות חשמליות עלו על כבישי הארץ בשנה האחרונה, מה גרם לישראלים להתאהב בתעשיית הרכב הסינית ומה עוד מצפה לנו בתחום המסקרן הזה? סקירת שוק הרכב החשמלי בישראל

     

    החיים בעידן הטכנולוגי הנוכחי מזמנים לנו לא מעט רעיונות שבעבר נתפסו לנו כמעט כדמיוניים, אבל מרגע שהפכו למציאותיים, נראה כאילו היו כאן מאז ומעולם. חובבי הספורט ודאי מכירים זאת מהרעיון של "שיפוט המסך". אותם עזרים טכנולוגיים המסייעים לשופטים במשחקי הספורט לקבל החלטות מדויקות יותר, ותורמות לספורטיביות ושוויוניות הענף. למעשה, בערך באותה תקופה שבה הם נכנסו לענף, גם המכוניות החשמליות לגמרי החלו להופיע על האספלט הישראלי. כעת כבר איש לא מופתע לגלות ברמזור לידו רכב חשמלי חדש ונוצץ וכנראה שההפתעה היחידה הקשורה לתחום, נעוצה בעומק חדירתם של רכבים אלה לליבם של נהגי ישראל, ולנתוני המסירות ההולכים וגדלים.

    עד כמה צמח סקטור זה בשוק הרכב בישראל, מהן הסיבות העיקריות להצלחה הזו ומה צופן לו העתיד? לפניכם סקירה קצרה על שוק הרכב החשמלי בישראל.

    אז איך נראה בימינו שוק הרכב החשמלי בישראל?

    אם הבחנתם בעוד ועוד מכוניות חשמליות סביבכם בשנה האחרונה, תדעו שזה לא במקרה. למעשה, בשנת 2021 לבדה נמכרו בישראל מעל ל-10,000 מכוניות חשמליות של היצרניות השונות – קפיצה של מאות אחוזים לעומת השנה הקודמת. אם זה לא מספיק כדי להבין את התמונה המלאה, צריך לקחת בחשבון שכל זה קורה על רקע תקופת הקורונה, עם כל המשתמע מכך. כזו שבמהלכה צרכנים רבים חשבו היטב לפני שהתחייבו להוצאה כספית גדולה, ממגוון רחב של סיבות. זאת לצד משבר השבבים המכביד על הענף כבר תקופה ארוכה, הקושי בשינוע מכולות בין נמלי העולם והעובדה שחלק מיצרניות הרכב החשמלי המובילות נאלצו לבקש מלקוחותיהם להמתין בסבלנות לרכב שהזמינו, לעתים למשך חודשים ארוכים.

    מה שבטוח, לא מדובר כאן בטרנד חולף. למעשה, גורמים בענף הרכב הישראלי מעריכים כי עד סוף 2022 יימכרו בישראל יותר מ-25,000 מכוניות חשמליות ושבאופן כללי, מדובר בפלח שוק שלא יפסיק לצמוח לרגע בשנים הקרובות. נכון, בהשוואה לנתוני המסירות הכלליים של רכבים חדשים בארץ סגמנט החשמליות עדיין רחוק מלהוביל, אבל הפער הזה מצטצמם כל עת, והמגמה היא חד כיוונית לגמרי.

    עלייתן של החשמליות הסיניות בישראל

    גם בתוך סקטור החשמליות בארץ ניתן להצביע על כמה מאפיינים בולטים, כמו למשל, האופן שבו הקהל הישראלי נותן את אמונו ביצרניות הרכב הסיניות. אלפי מסירות של דגם הגיאומטרי C בשנה החולפת, הן עדות מצויינת לכך שהישראלים רוצים לנהוג ברכב חשמלי סיני, והם רוצים זאת כאן ועכשיו.

    אחת הסיבות לכך היא כנראה סקרנותם של הנהגים לגבי מכוניות בעלות נתונים מרשימים מאוד מבחינת טווח הנסיעה בין טעינה לטעינה, אבזור ורמות הגימור ותמורה מלאה לכסף. ואם כבר בסוגיית העלויות עסקינן, כדאי להזכיר כי רוב יצרניות הרכב האירופאיות עדיין מציעות דגמים חשמליים המתומחרים גבוה יותר ממקביליהם מונעי הבנזין. נוסיף לכך את העובדה שישראל כמעט תמיד היתה מעט חריגה בשוק הרכב העולמי, וכבר מזה עשרות שנים מציגה טבלת מסירות רכב הנשלטת ברובה על-ידי יצרניות הרכב האסיאתיות – והרי לכם יתרון מובהק לחשמליות הסיניות, בארץ ובעולם.

    לאן מועדות פניו של שוק הרכב החשמלי בישראל?

    החדשות הבאמת טובות בנוגע למהפכה החשמלית המתחוללת בימים אלה הן כי גם שאר החלקים בפאזל הזה מתחברים בדיוק למקומות הנכונים. חברות פרטיות רבות מוסיפות לפרוס כל העת עמדות טעינה ציבוריות בכל רחבי הארץ וכיום, כמעט בכל חניון של מרכז מסחרי או בסמוך לבנייני משרדים, תוכלו למצוא עמדות רגילות וכן כאלו מהירות.

    זאת ועוד, יותר ויותר עיריות ורשויות מקומיות מבינות את הצורך בהקצאת אזורי טעינה בתוך רחובות העיר ובמקביל, גם הרגולציה סביב התקנת עמדת טעינה ביתית או כזו בבניין משותף הופכת לגמישה ופשוטה בהרבה. אם עד לפני שנתיים-שלוש נדרשתם לעבוד קשה מאוד מול השכנים בבניין שלכם, חברת החשמל והמתקינים הפרטיים – הרי שהיום עם ההתקדמות המהירה של התחום כולו, נעשו כמה שינויים רגולטריים ההופכים את העניין לקל יותר.

    גם מצידן של יצרניות הרכב עצמן, מתקיים שיפור מתמיד בטכנולוגיה כולה. טווח הנסיעה ברכב חשמלי מוסיף להתארך, הזמן הדרוש בין טעינה לטעינה מתקצר אף הוא, והדרכים לניצולת הסוללה לא מפסיקות להתחדש. במילים אחרות, זה לא יהיה מופרך להעריך כי בעוד שנה או שנתיים, טווחי הנסיעה של החשמליות יהיו ארוכים אפילו יותר, ושלטעון את הרכב שלנו יעלה לנו פחות בהסתכלות חודשית או שנתית.

    במקביל, מדינת ישראל הצטרפה למדינות העולם אשר הציבו לעצמן יעדים שאפתניים בכל מה שקשור לייצור חשמל מאנרגיות מתחדשות. כלומר, הגדלת יכולת ייצור החשמל על-ידי ניצול של אנרגיה סולארית, אנרגיית רוח וכד' עד לשנת 2025 ו-2030. בכך, הרכב החשמלי סוגר מעין מעגל עם אחת מתכונותיו הבסיסיות: תפיסת עולם ירוקה, ניתוק התלות באנרגיות מזהמות ושמירה על כדור הארץ.

    הניסיון לסכם את שוק הרכב החשמלי בישראל עד כה כנראה יהיה חייב להגיע עם כוכבית קטנה ליד, שכן מדובר בכזה הצומח וגדל מעת לעת. כשיתרונות הרכב החשמלי כבר הופכים ברורים גם למי שעד לא מזמן הצליחו להתעלם מהם והחלומות של אתמול הם כבר המציאות של המחר, ואפילו של היום – אין זה מפתיע כלל.