רכב חשמלי: כל מה שכדאי לדעת על עתיד עולם הרכב

מהו רכב חשמלי, כיצד והיכן ניתן להטעינו בקלות, מהן עלויותיו השוטפות ומה צופן העתיד לענף בישראל? ג'ילי עונה לכם על כל השאלות ומסבירה מדוע גם לכם כדאי להצטרף למהפכה

רבות דובר על כניסתם הסוערת של הרכבים החשמליים לשוק הרכב העולמי והמקומי, אך האם אתם באמת יודעים עליהם הכל? מהו בעצם רכב חשמלי, כמה כסף תחסכו על דלק והיכן תוכלו לטעון אותו בקלות? יש לנו עבורכם את כל התשובות לשאלות הרלוונטיות לעתידו של עולם הרכב

יש דברים שלעולם לא משתנים. כמו למשל המסמכים העתיקים שכולנו מחזיקים בתא הכפפות של הרכב, העובדה שכל תחנות הרדיו יוצאות להפסקת פרסומות מתואמת בדיוק כשאתם תקועים בפקק והשכן שלכם מלמטה, שיורד עם דלי בכל יום שישי כדי לשטוף את המשפחתית הישנה שלו.

בדומה לכך ובמשך שנים רבות, דבר גם לא השתנה מהותית בעולם הרכב. דגמים באים והולכים, טכנולוגיות חדשות ומלהיבות זלגו מהספורט המוטורי אל רכבי הכביש הרגילים והתקדמנו רבות בכל הנוגע לבקרות נהיגה או מערכות בטיחות. אלא שמתחת למכסה המנוע מלפנים, עדיין טרטר לו מנוע של בעירה פנימית מבוסס בנזין או מקסימום סולר, אם אתם נוהגים במונית או סתם נוסעים לא מעט ומעוניינים לשלם פחות.

אמנם במשך השנים השתכללו אלמנטים כאלו ואחרים דוגמת כניסתן של מערכות להזרקת דלק וניהול והפעלת השסתומים, אבל דבר אחד בסיסי שלא באמת השתנה הוא התלות במשאב הטבע היקר – אנו מדברים על הנפט, כמובן. תלות זו הפכה כל כך גדולה, שעודנו זוכרים ימים שבהם סכסוכי ענק אזוריים ניצתו במקביל לתנודות במחירים של חביות, בארות וכדומה. כשחושבים על כך באופן זה, קל יותר להבין מדוע כבר מזה עשרות שנים שהעולם ממתין בציפייה לבואה של אלטרנטיבה בתחום ועוד יותר, עד כמה חשובה הידיעה שלמעשה כבר נמצאה אחת – המעבר לנסיעה ברכב חשמלי. נהגים רבים המתיישבים לראשונה מאחורי ההגה של רכב זה מתקשים להסתיר את התפעלותם מהעובדה שניחן ביכולות מרשימות למדי וזאת מעבר לנראותו היוקרתית ואבזורו החכם.

אז למרות שזה היה שם ממש מתחת לאף שלנו ולקח לנו לא מעט זמן להבין זאת, מוטב מאוחר מלעולם לא וכדי להכיר טוב יותר את הענף החדשני והמהפכני – אנחנו כאן כדי לעשות לכם סדר. הנה כל מה שכדאי לדעת על העתיד של עולם הרכב.



אז מהו בעצם רכב חשמלי?

בתור התחלה, מומלץ להבין מה זה בכלל רכב חשמלי ובאיזו מידה הוא שונה מאלו המלווים אותנו שנים רבות. אז על האפשרות המוכרת של רכבים רגילים בעלי מנוע בנזין או דיזל כבר דיברנו קודם לכן, שכן הם המוכרים יותר מאז אלו שנהגנו לאסוף על
המדף בחדר כשהיינו ילדים. לאחר מכן וכבר לפני יותר מעשור, נכנסו לחיינו גם הרכבים ההיברידיים, כלומר רכב שמשלב בין מנוע בנזין רגיל לכזה חשמלי המופעל על-ידי סוללה לא גדולה במיוחד. עיקר ההבטחה בטכנולוגיה זו הייתה להפחית את כמות
המזהמים הנפלטת בזמן הנהיגה ואכן, היא הפכה לפופולרית במיוחד בקרב אלו שרצו לתרום למאמץ האקולוגי העולמי. אחר כך כבר החלו להגיע הכלאות נוספות כמו רכב בעל מנוע בנזין רגיל אשר כלל גם סוללה שניתן להטעין דרך שקע טעינה חשמלי.פלאג אין

ועדיין, במשך כל תקופת זמן זו התחדדה המחשבה כי הפיצוח האמיתי יהיה רכב המונע מחשמל בלבד: כזה שאינו מסתמך על מנוע בנזין לגיבוי או לחלופין נע בין הנעה חשמלית לרגילה ובמילים פשוטות, אינו מספק פתרונות חלקיים. רק שאז עדיין היו כמה אתגרים עיקריים להתגבר עליהם כמו למשל לייצר סוללות שתהיינה עמידות דיין אבל לא כבדות מדי ולהבטיח טווח נסיעה מספק בין טעינה לטעינה, שלא ידרוש מאיתנו להתחבר לשקע אחת לכמה קילומטרים בודדים. אז מטבע הדברים, היו הרכבים החשמליים – בתחילת דרכם לפחות, בבחינת כמעט רכבי קונספט או עניין לעשירים בלבד. היצרניות הגדולות בעולם עדיין ניסו להבין מהי עמדתן בעניין ולכן מעט הדגמים שיוצרו כחשמליים לחלוטין, נמכרו במהדורות מוגבלות ותומחרו בהתאם או במילים אחרות, קיבלו תג מחיר שמתאים יותר ליאכטה קטנה, ולא למשפחתית על גלגלים.

מאז עברו לא מעט מים בנהר ובשנים האחרונות, ישראלים שטיילו בחו״ל בכלל ובאירופה בפרט, כבר ידעו לספר על עמדות טעינה שהחלו לצוץ ברחבי היבשת, בחניוני ענק או בסמוך למתחמים שאליהם נהוג להגיע ברכב. לאט אבל בטוח כמעט כל יצרנית רכב המכבדת את עצמה החלה לזוז בכיוון החשמלי ובניגוד לעבר, זה לא היה רק מתוך רצון להתפאר ביכולות הטכנולוגיות שברשותה. עדות נוספת למהפכה החשמלית שכבר מתרחשת הגיעה כשכמה מענקיות הרכב בעולם הודיעו באופן רשמי שכבר החל משנת , יעברו לייצר דגמים חשמליים בלבד. במקביל לכך, סימנו ממשלות בכל העולם יעדים אגרסיביים מאוד ליישום בשנים הקרובות בכל הנוגע לאחוז המכוניות החשמליות שהן רוצות לראות בכבישים בארצן.

עלייתו של הרכב החשמלי בישראל

מאז עברו לא מעט מים בנהר ובשנים האחרונות, ישראלים שטיילו בחו״ל בכלל ובאירופה בפרט, כבר ידעו לספר על עמדות טעינה שהחלו לצוץ ברחבי היבשת, בחניוני ענק או בסמוך למתחמים שאליהם נהוג להגיע ברכב. לאט אבל בטוח כמעט כל יצרנית רכב המכבדת את עצמה החלה לזוז בכיוון החשמלי ובניגוד לעבר, זה לא היה רק מתוך רצון להתפאר ביכולות הטכנולוגיות שברשותה. עדות נוספת למהפכה החשמלית שכבר מתרחשת הגיעה כשכמה מענקיות הרכב בעולם הודיעו באופן רשמי שכבר החל משנת , יעברו לייצר דגמים חשמליים בלבד. במקביל לכך, סימנו ממשלות בכל העולם יעדים אגרסיביים מאוד ליישום בשנים הקרובות בכל הנוגע לאחוז המכוניות החשמליות שהן רוצות לראות בכבישים בארצן.