דלג לתוכן המרכזי (מקש קיצור s)מעבר ל״לסרגל ניווט תחתון״ (מקש קיצור 1)מעבר ל״יצירת קשר״ (מקש קיצור 2)מעבר ל״הצהרת נגישות״ (מקש קיצור 3)מעבר ל״מפת האתר״ (מקש קיצור 4)

    למה משאיות ומסחריות חשמליות הן העתיד?

    מה היתרונות של רכבים מסחריים חשמליים וכיצד השוק הזה צפוי לצמוח בארץ ובעולם? לקראת הגעת המסחרית החשמלית שלה לארץ, ג'ילי סוקרת את שוק הרכב המסחרי החשמלי

    מאת:

    Geely

    פורסם

    06/08/2024 | 12:04

    שוק רכבי העבודה החשמליים נמצא בעיצומה של צמיחה מהירה בעולם עקב פערים בין עלויות החשמל לדלק והדיזל, אבל גם עקב תמריצים ממשלתיים וזינוק במודעות לאיכות הסביבה. בישראל, פלח השוק הזה עדיין בראשיתו, אבל גם זה עומד להשתנות

    בשנתיים האחרונות כולנו למדנו להכיר את המכוניות החשמליות הפרטיות, הנעות על כבישי ישראל בעשרות אלפיהן. בישראל היו רשומות נכון לסוף 2023 כ-78 אלף מכוניות חשמליות בבעלות פרטית וכ-7,600 חשמליות בציי חברות הליסינג. שוק הרכבים המסחריים החשמליים בישראל, לעומת זאת, עדיין בתחילת דרכו, אך נראה שגם נתון זה עומד להשתנות בקרוב.
    בכתבה זו נסביר מהו רכב מסחרי חשמלי, מה יתרונותיו על פני רכבים המונעים בדלק או בדיזל, נסקור את פלח השוק שלו בעולם ובישראל ונבין למה רכבים כאלו הם העתיד. 

    מה זה רכב מסחרי חשמלי ומה יתרונותיו?

    כשמדברים על רכבים מסחריים הכוונה היא לרוב לרכבי עבודה ותובלה או לרכבי היסעים. הם יכולים לבוא בתצורות של משאיות או מיניוואנים תלוי בדרישת הלקוח העסקי. לקוחות אלו מחפשים רכבים אמינים שיהיו בפעילות רוב שעות היממה. רכבים מסחריים על בסיס סוללה והנעה חשמלית נושאים בחובם יתרונות רבים עבור הלקוחות העסקיים. 

    מהם? בואו נבדוק. 

     1. חיסכון ניכר בעלויות אנרגיה

    רכבים מסחריים נוסעים מרחקים רבים ונושאים לרוב משקל רב, גורמים אלו מביאים לתצרוכת גבוה מאוד של דלק שמכבידה על הוצאות בעלי הרכבים.

    ברכב חשמלי לעומת זאת, ניתן לחסוך בין 70%-80% מעלויות האנרגיה היות ומחירי החשמל נמוכים בהרבה ממחירי הדלק. כך למשל, מחקר בבריטניה מצא שוואן דיזל מסחרי הנוסע כ-32 אלף קילומטרים בשנה, חייב בהוצאות דלק בסך של כ-3,000 ליש"ט בשנה (כ-14,000 ש"ח), בעוד שרכב חשמלי יעשה את אותו המרחק בהוצאות חשמל של 500 ליש"ט (כ-2,400 ש"ח) בלבד. הפרש של 2,500 ליש"ט (כ-11,700 ש"ח) בשנה. בישראל ההפרש לצרכן יהיה אף גדול יותר, על בסיס תעריפי החשמל והדלק הקיימים. וואן דיזל מסחרי בישראל, עבור אותו מרחק וכמות דלק (כ-2,000 ליטר), יהיה חייב בהוצאות דלק של כ-14,000 ש"ח בשנה, בעוד שרכב מסחרי חשמלי ידרוש עבור אותו מרחק ואותה כמות חשמל (כ-2,300 קילו-וואט) רק הוצאה שנתית של כ-1,400 ש"ח. הפרש של כ-12,600 ש"ח בשנה. מחיר הרכישה של רכבים מסחריים חשמליים לרוב גבוה מאשר רכבי דיזל או בנזין, אולם החיסכון השנתי המשמעותי בהוצאות האנרגיה יביא לחיסכון כולל בטווח של שנה או שנתיים.

     2. ידידותי לסביבה

    הרכבים המסחריים ידועים כמזהמים ולא ידידותיים לסביבה. הרכב המסחרי החשמלי אומר "להתראות" לעשן והפיח ואינו פולט גזי חממה מזיקים. עם מסה קריטית של רכבים מסחריים חשמליים על כבישים נראה ירידה בזיהום האוויר בעורקי התחבורה המרכזיים וניתן יד למלחמה במשבר האקלים הגלובלי. מעבר ליתרונות הסביבתיים, רכב עבודה ירוק מציב את החברות והגופים הבוחרים בו ככאלו ששמירת הסביבה חשובה להם ונוקטים צעדים אקטיביים בשל כך.

     3. תמריצים ממשלתיים 

    ממשלות ברחבי העולם נאבקות בזיהום האוויר ומעודדות על ידי מתן תמריצים ומענקים, מעבר מהיר לרכב חשמלי עד 2030. במדינות רבות הטבות אלו אינן פוסחות על השוק המסחרי. באירופה, למשל, מדינות מסבסדות באלפי יורו רכישה של וואנים חשמליים, ותומכות בעסקים בהקמת עמדות טעינה במקומות העבודה.

     4. הוצאות תחזוקה נמוכות 

    יתרונות בולטים בפשטות מבנה המנוע, מערכת הבלמים, נוזלי הרכב, מערכת הקירור, מערכות הפליטה ותיבת ההילוכים, מפחיתים באופן  משמעותי את הוצאות התחזוקה ברכב מסחרי חשמלי בהשוואה לרכבים מקבילים המונעים בדלק או דיזל. 

     5. התייעלות עסקית ושביעות רצון של העובדים 

    ברמה הארגונית, קל יותר לחבר רכבים מסחריים חשמליים, שמרבית המערכות שלהם ממוחשבות, למערכות דיגיטליות מתקדמות של ניהול צי רכב, המנטרות ומשפרות פרמטרים כמו ניהול ותחזוקת הרכב. מערכות כאלו מקלות גם על הנהגים ומייעלות את יום העבודה שלהם. מעבר לכך, רכבים מסחריים חשמליים התברכו במנוע שקט, בניגוד לרעש ולטרטורים המאפיינים רכבים מסחריים המונעים בדיזל או דלק ומיקומן של הסוללות החשמליות מתחת לגוף הרכב החשמלי המסחרי מייצב את הרכב ועשוי למנוע התהפכות במקרים של בלימת חירום או האצה פתאומית. כל אלו הופכים את חווית הנהיגה והנסיעה ברכב זה לנעימה ובטוחה יותר. 

    שוק הרכב המסחרי החשמלי: צמיחה של כמעט 30% בשנה  

    שוק רכבי העבודה החשמליים בעולם נמצא בעיצומה של צמיחה מהירה. בדו"ח שפרסמה השנה חברת מרקטס אנד מרקטס (MarketsandMarkets) על שוק הרכבים המסחריים החשמליים העולמי נאמר כי הוא צפוי לגדול משווי נוכחי של 70.9 מיליארד דולר (ב-2024) ל-255.6 מיליארד דולר ב-2030,  ולרשום קצב צמיחה ממוצע של כ-24% בשנה.

    שוק הוואנים החשמליים לבדו, לפי נתונים שפרסמה חברת המחקר  Kings Research, צפוי לצמוח מ-15.64 מיליארד דולר ב-2022 ל-104.29 מיליארד דולר עד 2030. מדובר בקצב צמיחה של כ-27% בשנה. שוק המשאיות החשמליות, לפי אותו סקר, צפוי לצמוח עד 2030 בקצב של כמעט 33% בשנה.

    כל תחזיות הצמיחה הללו נתמכות, בין היתר, על יתרונות הרכב המסחרי החשמלי שמנינו לעיל: הפערים בין עלויות הדלק והדיזל לעלויות החשמל, תמריצים ממשלתיים נרחבים ומגוונים להגברת השימוש ברכבים מסחריים חשמליים, חיסכון בעלויות תחזוקה וכמובן - עלייה במודעות הציבורית בצורך להפסיק שימוש ברכבים המזהמים את הסביבה.

    בישראל, שוק הרכבים המסחריים החשמליים עדיין בתחילת דרכו. בשלוש השנים האחרונות נמכרו כאן רק כמה עשרות מכוניות מסחריות חשמליות מדי שנה, על אף שלכולם ברור שהמסחריות, בעיקר אלו המונעות בדיזל, חתומות על חלק ניכר מזיהום האוויר במרכזי אוכלוסייה צפופים. למה זה? רשימת הסיבות לא קצרה וכוללת טיעונים כמו מחסור בעמדות טעינה, מחיר גבוה של המסחריות החשמליות, כמו גם היצע דל יחסית שלהן בשוק הישראלי. 

    אבל השינוי מתקרב, גם בישראל. יבואנית מותג הרכב החשמלי, הסיני ג׳ילי בישראל, הודיעה לאחרונה כי תתחיל לשווק בישראל עוד במהלך 2024 רכבים מסחריים חשמליים תוצרת ג׳ילי.

    המסחרית החשמלית של ג'ילי

    מותג המסחריות החשמליות של ג'ילי, פאריזון (Farizon)  נוסד בסין ב-2016, הוא בבעלות מלאה של חברת ג'ילי ונחשב למותג הרכב המסחרי החשמלי המוביל בסין. פאריזון צפויה להגיע לארץ עם דגמים איכותיים וחדשניים של וואנים ומשאיות. השימוש המתקדם בטכנולוגיה, העיצוב החדיש, טווחי הנסיעה המרשימים וכמובן גם הידידותיות לסביבה, צפויים להעמיד אלטרנטיבה אמיתית לרכבי העבודה ממונעי הדיזל והבנזין.  

    עם כניסתה לישראל ב-2021, שינתה ג'ילי את שוק הרכב הפרטי החשמלי לבלי היכר. כיום ג'ילי העולמית שמאמינה מאוד בשוק הישראלי רוצה לעשות זאת שוב - הפעם עם רכבי עבודה חשמליים.

    לסיכום, המגמה החשמלית הינה ברורה וחד כיוונית. משאיות ומסחריות חשמליות הן העתיד גם בישראל. אלו רכבים שמביאים שלל יתרונות ללקוחות עסקיים תוך הפחתת זיהום ושמירה על הסביבה. באם השינוי לא יגיע מלמעלה בדמות סיוע מהמדינה, הוא יגיע מהשוק עצמו בגלל הצורך ברכבים מסחריים איכותיים, טכנולוגיים וחסכוניים.