דלג לתוכן המרכזי (מקש קיצור s)מעבר ל״לסרגל ניווט תחתון״ (מקש קיצור 1)מעבר ל״יצירת קשר״ (מקש קיצור 2)מעבר ל״הצהרת נגישות״ (מקש קיצור 3)מעבר ל״מפת האתר״ (מקש קיצור 4)

    רכב חשמלי חדש: איך בוחרים ולמה כדאי לשים לב?

    ריבוי הדגמים ברכבים חשמליים מבלבל אתכם? איך עושים השוואת רכבים חשמליים ואילו מדדים חשוב לבחון כשבאים לבחור רכב חשמלי חדש? המומחים של ג'ילי עושים לכם סדר

    מאת:

    Geely

    פורסם

    16/07/2024 | 13:46

    רכישת רכב חשמלי עשויה להיות משימה מאתגרת בשל ריבוי הדגמים והבנת ההבדלים בין כל התצורות, הטכנולוגיות והנתונים. הנה מה שחשוב לבחון ברכב חשמלי חדש

    יותר ויותר ישראלים בוחרים לעבור לרכב חשמלי, אבל המבחר בארץ גדול ואפילו מבלבל. איך קונים רכב חשמלי מומלץ ומה חשוב לבדוק? מדריך זה יציג לכם את 7 המדדים שמשפיעים וקריטי לקחת בחשבון, כדי שתקבלו החלטה מושכלת ותיהנו מהרכב לאורך זמן.

     1. מחיר ואפשרויות מימון

    בחרנו להתחיל בעיקר. כשמחפשים מכונית חשמלית יש להגדיר תקציב, לחפש במסגרתו ולמצוא הזדמנויות לחיסכון, כמו עסקאות טרייד-אין ואחרות. יצרניות אירופיות, קוריאניות, יפניות ואמריקאיות מתקשות להציע עסקאות מפתות, מכמה סיבות: ראשית, יותר יקר עבורן לייצר כל דגם חשמלי ולכן לא קל למכור אותן בזול. שנית, רוב הדגמים החשמליים שלהן הם גרסאות של מכוניות פרימיום שבאים גם עם מחיר פרימיום ושלישית, הן מעדיפות שנהגי ישראל ירכשו דגמים היברידיים, שהם עדיין 90% מהקטלוג שהן מציעות.

    לעומת זאת, יצרניות של רכב חשמלי סיני מתמחות בתצורת הנעה זו ולכן גם גמישות יותר באפשרויות התמחור שלהם. ואכן מחקרים, כמו זה של JATO DYNAMICS במחצית הראשונה של 2023, הראו כי רכב חשמלי סיני זול יותר בעשרות אחוזים מרכב חשמלי שאינו סיני. אחת הדוגמאות לכך בשוק הישראלי היא ג'ילי שמציעה ג'אומטרי C חדשה החל מ-149,990 ש"ח, זאת לצד מגוון תצורות מימון: מקדמה ותשלומים חודשיים עם תשלום סופי או תשלומים חודשיים בלי מקדמות, לבחירת הנהג. החברה מציעה בארץ גם ליסינג פרטי עם שלל פיצ'רים, המנגישות אף יותר את המכונית לכיס הישראלי. 

     2. טווח נסיעה: מוצהר מול מעשי

    כל מומחה רכב יספר לכם שרצוי לבחור דגם בעל טווח של לפחות 330 ק"מ, וכך לקבל איזון בריא בין טווח שהוא רלוונטי עבור רוב המשפחות, זמן הטעינה של המכונית והמחיר שלה. רוב ספקיות הרכב החשמלי בארץ מציגות דגם בסיסי ודגם עם סוללה מוגדלת שהוא יקר יותר ב-10% עד 15%. 

    אך כשמתייחסים לטווח, חשוב להבדיל בין טווח מוצהר והטווח בשטח. ישנם פרמטרים רבים שמשפיעים על ביצועי רכב חשמלי, למשל, דפוס הנסיעה, מצב הצמיגים והכביש, ובעיקר טמפרטורת הסביבה שיכולה להשפיע על יעילות פריקת האנרגיה. כמו למשל במזג אוויר קר במיוחד, שבו נדרשת יותר אנרגיה לחמם את הסוללה. ולכן, ישנו פער לא מבוטל בין הטווח המוצהר שנמדד במסלולי היצרן וניסויי השטח שלו, ובין הטווח שמקבל הנהג בפועל.

    אצל יצרני רכב אירופיים וקוריאניים, הפער גדול יותר מאשר אצל יצרני רכב חשמלי סיני, בין היתר, משום שיש להם פחות ניסיון בפיתוח וייצור רכבים ותשתיות של תחבורה חשמלית. היצרנים הסיניים מייצרים רכבים חשמליים כבר משנת 2013 בעוד שיצרני רכב אירופאיים, למשל, החלו לעסוק בפיתוח רכב חשמלי רק בשנת 2018.

    הג'ילי ג'אומטרי C היא דוגמה מעולה לאיזון בין ביצועים, מחיר ואותנטיות. הגדרת היצרן לגרסת הסוללה הקטנה היא לטווח של 360 ק"מ לטעינה בודדת. טווח שהוא מהארוכים ביותר ברמת המחיר שלה. בשטח, הוכיחו מבחני רכב בישראל שהטווח עומד על יותר מ-300 ק"מ, נתון מאוד מרשים ביחס לעוצמת הסוללה ודפוס הנסיעה. זה די והותר כדי לנסוע מירושלים לאילת או מתל אביב לקצרין בטעינה אחת.  

     3. מהירות הטעינה 

    קצב הטעינה יכול להשפיע מאוד על אופי השימוש שלכם במכונית, ולכן אסור להתעלם ממנו. הוא מושפע, בין היתר, גם מסוג המטען ומטכנולוגיות הסוללה.

    ישנם שלושה סוגי מטענים בשוק: הראשון נקרא Mode 2 וזהו כבל פשוט. לכבל יש בקר משלו שמבצע המרת מתח, ומעביר 120 וולט בתצורת זרם חילופין (AC). זמן הטעינה בשיטה זו ינוע בין 7 ל-20 שעות בממוצע, ויהיה גדול יותר ככל שתעלה קיבולת הסוללה.  

    הסוגים האחרים נקראים Mode 3 ו-Mode 4, שמשמשים לטעינה מהירה ואולטרה מהירה בהתאמה. עמדת Mode 3, מעבירה 240 וולט AC, ומאפשרת טעינה מלאה תוך 4 עד 8 שעות. ניתן למצוא אותה בבתים פרטיים ובשלל נקודות טעינה ציבוריות, כמו  קניונים, חניונים ותחנות דלק. Mode 4, עובדת בתצורת זרם ישיר (DC) וכך מאפשרת טעינה של יותר מ-80% תוך פחות מ-40 דקות. אלו עמדות ציבוריות בלבד, ויותר יקרות לשימוש, אך מאפשרות נוחות מקסימלית לנהג. 

    בכל הנוגע לקצב הטעינה של הרכב, הבדלים טכנולוגיים גם משחקים תפקיד ויש סוללות שהן יותר יעילות מאחרות. כלומר, התשתית שלהן משמרת וצוברת אנרגיה יותר מהר ובמשך יותר מחזורים, כדי לאפשר אמינות לאורך זמן וצמצום בלאי. ג'ילי ג'אומטרי C מצוידת במערך סוללות שהוא מהמתקדמים ביותר בשוק המיוצר על ידי חברת CATL, חברת הסוללות הגדולה והמובילה בעולם. גם הקיבולת של סוללת הרכב גדולה ביחס לקטגוריה, ומאפשרת ביצועים טובים הן בתצורת הטעינה, והן בנסיעה רציפה למרחקים ארוכים.

     4. נוחות הרכב ומרחב האחסון

    המכונית החשמלית שלכם צריכה גם לענות על דרישות בסיסיות שלפיהן נמדדת כל מכונית אחרת. הכוונה היא לסעיפי פונקציונליות כמו מידת נוחות השימוש למשפחה. בהקשר זה, רכב חשמלי סיני גמיש מאד מבחינה עיצובית, וכך מתקבל חלל תא נוסעים נוח, בלי תקרות נמוכות או מושבים צפופים. הג'אומטרי C של ג'ילי היא אחת הדוגמאות הבולטות בכך: תאי האחסון רבים ומרווחים, ותא המטען יכול להכיל בקלות עגלה מתקפלת. לכן, משפחות עשויות להעדיף דגם כזה על פני אלטרנטיבות אירופיות וקוריאניות.

     5. מערכות הבטיחות 

    אמנם אין דבר כזה בימינו, "מכונית לא בטיחותית", בשל רגולציה ומכיוון שכל רכב חדש שעולה על הכביש צריך לעמוד בתקנים ודרישות בסיסיות של ממשלות וגופים בינלאומיים.  אבל יש הבדלים בין טכנולוגיות בסיסיות ובין מערכות מתקדמות ובין מה שצריכה מכונית מסורתית ומה שאופטימלי עבור רכב חשמלי. הסיבה היא שמכוניות חשמליות מגיעות עם הרבה יותר כוח, והן גם יותר כבדות. 

    ג'אומטרי C של ג'ילי כוללת מערך התקני בטיחות שנבנו ייעודית עבורה כדגם חשמלי, ומשיגים יעילות גדולה במקרי חירום. תמצאו בה שש כריות אוויר, סנסור זיהוי הולכי רגל, מערכת שמזהירה מפני שיכחת ילד באוטו, בלימה אוטונומית במקרה חירום, אזהרה מפני כניסת כלי רכב לשטח מת, חיישני קרבה, מערך מצלמות של 360 מעלות, מערכת ליציאה בטוחה מן הרכב. בקרת שיוט אדפטיבית, זיהוי תמרורים תוך כדי נסיעה, זיהוי ותיקון סטיה מהנתיב - וכל אלה מותקנים גם בדגם הכי בסיסי של המכונית. קחו בחשבון שמערכות בטיחות מתקדמות גם משפיעות על עלויות ביטוח - עוד סיבה לבחור בדגמים מאובזרים כהלכה. 

     6. שירות ואחריות היצרנית

    לכל יצרנית יש כיום מעטפת שירותית רחבה בארץ, שתעזור לנהגים במה שיצטרכו. למשל, ג'ילי מספקת 8 שנות אחריות (או 150,000 ק"מ), נתון מאוד מרשים, שניתן להאריך גם ל-10 שנים או 200,000 ק"מ, דבר שאף מעלה את ערך המכונית במחירון "לוי יצחק" (תוספת של 2% במחירון) ומשפר את הסחירות שלה במעמד מכירה עתידי.

    האחריות מכסה גם את תשתית הסוללות והמנוע וגם את המערכות, וכוללת סעיפים כמו גרירה ואחריות לאביזרים. זאת לצד מעטפת נרחבת של שירותים נלווים, המציעה בין היתר, 3 טיפולים ראשונים חינם, שינוע המכונית אל מרכזי השירות של ג'ילי כדי לחסוך לכם זמן, הנחות בתיקונים ובדיקות בריאות לתשתית הסוללה.

    לג'ילי, יש גם מערך כלים, בהם אפליקציה, בשם MY GEELY, שתציג לכם מיקומי עמדות טעינה בארץ, ועוד שורת פיצ'רים שתחסוך לכם זמן וכאבי ראש.

     7. התאמה לצרכי המשפחה

    את יכולות הרכב החשמלי שמעניין אתכם, חשוב להצליב עם התרחישים בהם הוא צפוי להיתקל. זהו פרמטר קריטי, שכן יצרניות אוהבות להגיד שהמכוניות שלהן מתאימות לכל אחד בכל מצב, בעוד שהמציאות לעיתים עובדת אחרת. ג'ילי ג'אומטרי C תתאים בהחלט לרוב המשפחות. יש לה תצורה של קרוסאובר מרווח, המשלב בין חלל פנימי מכובד, אבזור עשיר, מידות חיצוניות שעוזרות לתמרן ולמצוא חניה בעיר וטווח מעולה. עם זאת, עבור נהגים המחפשים רכב שישמש אותם לנסיעות בינעירוניות רבות, יתאים יותר הדגם בעל הטווח המוגדל, של 485 ק"מ, כדי שיוכלו להיות יותר גמישים ופחות תלויים בעמדות טעינה.

     לסיכום

    לכל רכב חשמלי בשוק יש יתרונות משלו, וחסרונות שחשוב להכיר פרטנית, אך נהג שיהיה מודע לסעיפים שפורטו לעיל ישפר את הסיכוי שמכוניתו תשרת אותו נאמנה ותשמור על ערכה. חשוב להגיע ולהתנסות בנהיגה, לשבת ברכב ולראות שהוא מרגיש לכם נכון, כדי שתצאו עם האוטו המתאים לצרכים האישיים שלכם.