דלג לתוכן המרכזי (מקש קיצור s)מעבר ל״לסרגל ניווט תחתון״ (מקש קיצור 1)מעבר ל״יצירת קשר״ (מקש קיצור 2)מעבר ל״הצהרת נגישות״ (מקש קיצור 3)מעבר ל״מפת האתר״ (מקש קיצור 4)

    כל מה שחשוב לדעת על טעינה מהירה לרכב חשמלי

    איך עובדת טעינה מהירה לרכב חשמלי, מה ההשפעה שיש לה על הרכב וממה כדאי להימנע? במדריך של ג'ילי תמצאו את כל התשובות וגם את היתרון שיש לרכבי ג'ילי

    מאת:

    Geely

    פורסם

    08/05/2024 | 16:43

    כמה זה עולה, היכן נמצאות העמדות, איך הן פועלות והאם ישנם סיכונים לרכב? טעינה מהירה לרכב חשמלי היא נושא קצת יותר מורכב ממה שחשבתם, וכך תדעו להשתמש בה בצורה חכמה

    מדינת ישראל הפתיעה את כל העולם בקצב האימוץ של מכוניות חשמליות בקרב נהגיה. מחירי הדלק ותרבות של תכל'ס דחפו את הישראלים לעבר תחבורה חשמלית. ביחד עם המכוניות, הופיעו גם עמדות הטעינה למיניהן - ובראשן העמדות המהירות. הן עובדות אחרת מעמדות רגילות, משפיעות אחרת על המכונית, ומעלות לא מעט תהיות ואף חששות. מדריך זה ילמד אתכם איך משתמשים נכון בעמדות הטעינה המהירות ביותר, היכן מוצאים אותן, ואיך מטעינים בלי להזיק למכונית או לפגוע בביצועיה. 

    איך עובדת טעינה מהירה לרכב חשמלי? 

    כל עמדת טעינה לרכב חשמלי היא מקור מתח אשר מספק מתח מרשת החשמל לסוללות במכונית, המרת המתח מתבצעת באמצעות מטען פנימי שהוא חלק אינטרגרלי במערכת הטעינה. מכוניות חשמליות משתמשות בשלוש תצורות טעינה: 

    כבל טעינה משקע ביתי (Mode 2). כבל זה מכיל בקר מתח משלו ומתחבר לרשת החשמל כדי להעביר זרם 240 וולט על פזה אחת בזרם חילופין (AC). המטען הפנימי ברכב יודע להמיר את האנרגיה לעוצמה הנדרשת ולהטעין כך את הסוללות. זו תצורת טעינה מאוד נפוצה, אם כי גם איטית ביותר: זמן הטעינה ל-100% יכולה לקחת בין שמונה ל-40 שעות תלוי בקיבולת סוללת הרכב ובקצב הטעינה שהוגדר בכבל. משמע שככל שהסוללה היא בקיבולת יותר גדולה, שמאפשרת טווחים יותר ארוכים - כך יתארך גם זמן הטעינה.

    עמדת טעינה AC (Mode 3). זוהי עמדה שמתחברת אף היא אל תשתית החשמל ומאפשרת להעביר אל המטען במערכות הרכב זרם חילופין (AC) של 240 וולט על שלוש פזות. פער המתח מול כבל הטעינה הוא שהופך את האפשרות הזו לנוחה ופרקטית יותר עבור המשפחה הישראלית: תוך ארבע עד שמונה שעות תוכלו לטעון את המכונית ל-100% סוללה. עמדות אלו הן הנפוצות ביותר במרחב הציבורי: הן מצויות בקניונים ובתחנות דלק, במבני ציבור, בבנייני משרדים, בחניונים מודרניים ועוד. כמו כן, אלו הן העמדות שנבנות בחניוני בתים עבור בעלי רכב חשמלי בחנייה הפרטית. 

    עמדת טעינה מהירה DC (Mode 4). זוהי עמדת טעינה שמתחברת לתשתית כמו העמדות האחרות, אך מבצעת המרה מזרם חילופין לזרם ישיר ומספק אנרגיה בזרם ישיר (DC), מה שמאפשר להעביר זרם גבוה יותר לסוללת הרכב: זמני הטעינה מתקצרים בעשרות אחוזים, ואפשר להגיע ל-100% סוללה תוך 40 דקות, לפעמים פחות - תלוי בקיבולת סוללת הרכב שלכם. עמדות טעינה אלה מצריכות תשתית חשמל מיוחדת ולכן לא תמצאו אותן בבתים פרטיים בשל מגבלות סלילה ובטיחות, אך הן פרוסות ברחבי הארץ לצד עמדות הטעינה הציבוריות הרגילות. יתרון קיצור הזמנים ברור, ולא פלא שעמדות DC מכונות "עמדה מהירה".

    היכן אפשר לטעון רכב חשמלי במהירות? 

    עד לפני שנה-שנתיים, עמדות הטעינה הותקנו בעיקר במרכזי ערים ובתחנות דלק על עורקי תנועה עיקריים. אך הצמיחה המהירה באימוץ מכוניות חשמליות בישראל - קצב שהוא מהמהירים בעולם - גרמה לעמדות לצוץ כפרחי אביב. לפי נתוני משרד האנרגיה יש בארץ כיום יותר מ-4,000 עמדות טעינה ציבוריות בארץ, שפרוסות במרכז ובפריפריה, באיו"ש ובנגב, מדן ועד אילת. מתוכן, כ-600 הן עמדות טעינה אולטרה-מהירות. עוד 707 עמדות מהירות ואולטרה מהירות מתוכננות לקום ברחבי הארץ בשנתיים הקרובות, בעקבות מכרז שהוציא משרד האנרגיה ב-2022.

    אפשר לחפש עמדות כאלה במפות ייעודיות של ספקי טעינה חשמלית, בגוגל או באפליקציות ייעודיות. אחת המוצלחות בישראל היא אפליקציית My Geely של חברת ג'ילי, שמראה לנהגים בדיוק היכן נמצאת העמדה הקרובה אליהם, ובאיזה סוג עמדה מדובר. היא גם מעודכנת יותר מחלק גדול מהאלטרנטיבות. למשל, חיפוש "עמדת טעינה מהירה" בגוגל Maps מציגה שלוש עמדות בלבד בתל אביב, בעוד My Geely מציגה שתי עמדות נוספות. 

    כמה עולה טעינה מהירה? 

    מחירי החשמל בארץ מחושבים לפי יחידת אנרגיה בסיסית - קילוואט-שעה (קוט"ש). למשל, התעריף למחיר החשמל אצלכם בבית עומד על כ-62.5 אגורות לקוט"ש. טעינה בעמדה מהירה ציבורית עולה לרוב כ-2 ש"ח לקוט"ש. כאשר מצליבים זאת עם שיעור נסועה ממוצע של רכב חשמלי משפחתי, מתקבלת עלות של כ-36 אג' לק"מ. הטעינה הביתית, לעומת זאת, תאפשר לכם נסיעה הרבה יותר זולה, אם כי תאריך לכם משמעותית את זמן ההטענה. כך או כך, מדובר בעלויות נסועה נמוכות משמעותית משל מחירי בנזין של רכב סטנדרטי עם מנוע בעירה פנימית. 

    איך לעשות שימוש חכם בטעינה מהירה?

    כמו כל סוללת ליתיום-יון, גם ברכב חשמלי נהגים שמרבים להשתמש בטעינת DC לרוב עשויים להאיץ את שחיקת הסוללה. לכן, אחת ההמלצות המקובלות בהקשר של טעינה מהירה היא לעשות בה שימוש מתון.  ככלל, מוטב להטעין בבית או בעמדה ציבורית רגילה, ולבחור בעמדות DC רק כאשר נוצר מצב בו אין זמן להשלים טעינה בעמדות סטנדרטיות. זה מצריך קצת תכנון ומודעות, אך יכול להאריך את חיי הסוללה וגם לחסוך כספים בעלויות הטעינה. 

    טעינה חשמלית מהירה: היתרון של ג'ילי

    ראינו שטעינה מהירה אינה אופטימלית עבור תשתית הסוללות, אם כי לעיתים אין ברירה ועדיף לבחור בה כדי שלא לשבש את שגרת הנסיעה או התוכניות שלכם. וזו סיבה טובה להעדיף מכונית שפשוט צריכה פחות טעינות.

    אחד היתרונות הכי גדולים של ג'ילי היא טכנולוגיית הסוללות ויעילות ניצול האנרגיה. בעוד יצרנים רבים מתקשים להתקרב אל טווח הנסיעה המוצהר של הרכב החשמלי, בשל ההבדל בין תנאי המעבדה והשטח, ולעיתים אף יתקשו לעמוד ב-70% מהטווח המוצהר, דגמי ג'ילי מצליחים. ג'ילי Geometry C בגרסת 359 ק"מ, למשל, מגיעה ל-90% מכך ויותר, וכך גם הדגם הבכיר בעל טווח מקסימלי של 485 ק"מ. מכוניות ג'ילי תומכות בצורה מלאה בטעינה מלאה, תוכלו להשלים טעינה מהירה ל-80% בכ-30 דקות ולהמשיך לנסוע עוד מאות קילומטרים בנוחות. 

    ראינו אם כן, כיצד עמדת טעינה מהירה יכולה לחסוך זמן, ולתרום לנוחות השימוש שלכם ברכב - כל עוד מקפידים להשתמש בה רק כשצריך, ולהיות מודעים להשפעות הסביבה. כמובן שבחירה במכונית יעילה במיוחד כמו דגמי ג'ילי החדשים, תצמצם את המפגשים של המכונית עם המטען באופן כללי, ואת הוצאות הנסועה אף יותר.