דלג לתוכן המרכזי (מקש קיצור s)מעבר ל״לסרגל ניווט תחתון״ (מקש קיצור 1)מעבר ל״יצירת קשר״ (מקש קיצור 2)מעבר ל״הצהרת נגישות״ (מקש קיצור 3)מעבר ל״מפת האתר״ (מקש קיצור 4)

    עמדות טעינה לרכבים חשמליים בישראל

    אילו עמדות טעינה לרכבים חשמליים קיימות בישראל, מה חשוב לדעת עליהן ומה צופן עבורן העתיד הקרוב? ג'ילי במדריך קצר וענייני

    מאת:

    ג'ילי ישראל

    פורסם

    13/12/2021 | 11:43

    מדינת ישראל הגדירה יעד שאפתני בכל הנוגע להפצתם של הרכבים החשמליים בשוק הרכב. כדי שזה יתרחש, על הרוכשים הפוטנציאלים להכיר תחילה כמה נקודות חשובות אודות אופי טעינתם וחשוב יותר, אילו עמדות טעינה לרכבים חשמליים זמינות עבורם כבר היום ברחבי הארץ. הנה כל מה שכדאי לדעת בנושא

    בסוף חודש אוגוסט האחרון התרחשו שני אירועים דרמטיים למדי בישראל: הראשון הוא שכ-2.5 מיליון ילדים שבו למסגרות החינוך לאחר חופש ארוך במיוחד, והשני, שמינהל הדלק והגז במשרד האנרגיה הכריז כי יושקעו 24 מיליוני שקלים – אשר במסגרתם כבר הוקמו 2500 נקודות טעינה, עבור הרחבת פריסת עמדות הטעינה לכלי רכב חשמליים ברחבי הארץ.

    אז חזרה של הילדים לבתי הספר והגנים מתרחשת כמדי שנה, אך כשמדובר בהשקעה בתשתיות של עמדות הטעינה לרכבים חשמליים בישראל, זהו אירוע של ממש. עדות נוספת לכך שמהפכות אמנם מתרחשות קצת לאט – אבל לבסוף אכן קורות, וכי גם גופים ביורוקרטיים בהגדרתם, מיישרים לבסוף קו עם העתיד שכבר כאן.

    קצב הגידול של מסירת מכוניות חשמליות בישראל בשנה האחרונה לא נעלם גם מעיניהם של פקידי משרד האנרגיה שהבינו כי אם יש ביקוש, חשוב שיהיה גם היצע והחלו לפעול לעידוד הקמת עמדות טעינה לרכבים חשמליים בכל רחבי הארץ. מדוע חשוב להכירן, האם כל סוג רכב חשמלי יכול להיטען בכל עמדה וכמה צפויות להתווסף לאלו הקיימות כבר בעתיד הקרוב? אנו כאן כדי לעשות לכם מעט סדר בעניין.

    עמדות טעינה ציבוריות לרכבים חשמליים

    במהלך שנת 2021 נוספו כעשרת אלפים רכבים חשמליים לכבישי ישראל – תופעה מבורכת וחשובה המקדמת בין היתר מטרות ראויות כמו פליטת מזהמים נמוכה בהרבה, חיסכון כלכלי לאורך זמן וכן ניתוק התלות בבנזין והחלפתו בחשמל – מקור אנרגיה ידידותי יותר לסביבה. לצד האפשרות להתקנת עמדות טעינה ביתיות או שיתופיות הנותנות מענה לנסיעה יומיומית עירונית, הוקמו בשנה האחרונה עמדות טעינה ציבוריות רבות ברחבי הארץ במטרה לתת מענה לאלו הנוסעים למרחקים הגדולים מטווח הסוללה ברכבם ולקוחות שעמדה ביתית אינה זמינה עבורם. את עמדות הטעינה הציבוריות תמצאו לרוב בסמוך לבנייני משרדים, חניונים עירוניים ומרכזי קניות.

    עמדות הטעינה הציבוריות מגיעות ב-2 סוגים – עמדות DC לטעינה מהירה ועמדות AC לטעינה איטית. עמדות ה-DC מאפשרות הטענת 80% מהסוללה בכ-30-40 דק', תלוי בקיבולת סוללת הרכב ובהספק עמדת ההטענה. ההטענה בעמדות אלו תעלה מעט יותר מאשר בעמדות AC להטענה איטית אך הן נותנות מענה מעולה לאלו הממהרים בדרכים. יש לציין כי רק רכבים חשמליים התומכים בהטענה מהירה יכולים להיטען בעמדות מהירות ציבוריות.

    כדי לאפשר להם לנוע ממקום למקום, הוקמו בשנה האחרונה עמדות טעינה רבות, לצד קיומה של האפשרות להתקין אחת ביתית או שיתופית עבור אלו שמעדיפים ויכולים להרשות לעצמם זאת – וברוב המקרים זה גם מספיק להם כדי להתנהל ביומיום.

    יחד עם זאת, גם למכוניות החשמליות המתקדמות ביותר יש טווח נסיעה מוגדר ולעיתים העמדה הביתית אינה זמינה עבורינו בכל עת ונידרש להטעינן באמצע הדרך. בדיוק לשם כך ישנן עמדות טעינה ציבוריות. לרוב תמצאו אותן בסמוך לבנייני משרדים גדולים, בחניונים של מרכזי קניות וכן באתרי החברות השונות המספקות את עמדות הטעינה דוגמת EV-Edge. רובן מותאמות לטעינה עבור כלל סוגי הרכב החשמליים הקיימים – המתחברים אליהן בכבלים שונים, למעט מספר דגמים ישנים יותר שהסוללה בהם אינה ניתנת לטעינה בעמדה מהירה. עמדות טעינה מהירות אלו הינן מסוג DC ומסוגלות לטעון תוך 30 דקות כ-80% מתכולת הסוללה. הטעינה בהן תעלה מעט יותר מזו שבעמדות הרגילות AC, אבל שיעורן בישראל כאמור נמוך יחסית והן ממילא מיועדות למקרים שבהם אין ברשותכם זמן רב לבזבז על הטענה.

    ומה צופן העתיד למספר עמדות הטעינה לרכבים חשמליים?

    עמדות הטעינה לרכב חשמלי בארץ מופעלות על-ידי  מספר חברות פרטיות (בדומה לחברות הדלק השונות בארץ) כדוגמת EVEDGE  הגובות מחיר מעט שונה – אך עדיין משתלם יותר ביחס לבנזין, עבור החשמל שהן מספקות. בסופו של יום, יתכן וזמינותן הרבה של עמדות הטעינה הציבוריות תסייענה להרגיע ולו במעט את ״חרדת הטווח״ הנלווית לרוב לרכישת מכונית חשמלית, לפחות בתקופה הראשונה, כשהרכב עודנו חדש.

    לפי משרד האנרגיה, עד לשנת 2025 כרבע מהרכבים בכבישי ישראל יהיו חשמליים לחלוטין, כדי שזה יקרה תידרשנה הקמתן של עוד אלפי עמדות טעינה, מכל הסוגים.

    זאת ועוד, לפי משרד האנרגיה, עד לשנת 2025 כרבע מהרכבים בכבישי ישראל יהיו חשמליים לחלוטין וכדי שזה יקרה, תידרש הקמתן של עוד אלפי עמדות טעינה, מכל הסוגים.

    נכון להיום, חברות הטעינה מציגות את מפת פריסת עמדות הטעינה הציבוריות שלהן באתריהן ובאפליקציות ייעודיות. אלו נותנות לנו מידע אודות מיקום העמדות, סוגן ובאם הן פנויות, תפוסות או תקולות. עם התקדמות המהפכה החשמלית בישראל לא מן הנמנע כי מפות עמדות הטעינה הציבוריות יאוחדו תחת אתר או אפליקציה אחת שתיתן מענה מקיף וכולל ללקוחות הרכבים החשמליים בדרכים.

    תוכלו להשתמש במפות הפריסה השונות של החברות המפעילות כדי לברר היכן בתוואי הדרך המתוכננת שלכם תמצאו עמדת טעינה ציבורית ואף באפליקציות כאלו ואחרות, המסייעות לדעת איזו מהן פנויה, תפוסה או תקולה. סביר להניח שהיד עוד נטויה ועם התקדמות ״המהפכה החשמלית״ בישראל, גם מפות הפריסה יאוחדו וישודרגו.