דלג לתוכן המרכזי (מקש קיצור s)מעבר ל״לסרגל ניווט תחתון״ (מקש קיצור 1)מעבר ל״יצירת קשר״ (מקש קיצור 2)מעבר ל״הצהרת נגישות״ (מקש קיצור 3)מעבר ל״מפת האתר״ (מקש קיצור 4)

    רכב חשמלי מול בנזין ב-2024: מה יותר משתלם כלכלית?

    כמה כסף תוכלו לחסוך ברכישה ובאחזקה של רכב חשמלי ומה יש לו להציע מול רכב בנזין ב-2024? מומחי ג'ילי עושים השוואת עלויות וחוזרים עם מסקנה אחת ברורה

    מאת:

    Geely

    פורסם

    16/07/2024 | 14:15

    המצב הכלכלי של ימינו מחייב חיסכון בהוצאות קבועות כמו נסיעה ותחזוקת רכב. האם מכונית חשמלית היא הפתרון עבור המשפחה הממוצעת, וכמה באמת אפשר לחסוך כשרוכשים אחת? מדריך זה ינתח עלויות של רכב חשמלי מול בנזין, ויספק את התשובות

    האם כדאי לקנות רכב חשמלי? כמה תעלה לכם תחזוקת רכבים חשמליים, ומהו הפער האמיתי מול רכב בנזין או היברידי, בסעיפים שבאמת קובעים? מדריך זה יבצע עבורכם השוואת עלויות בין רכב חשמלי לרכב בנזין, ויתמקד בתצורת הרכב הפופולרית ביותר בישראל כיום והיא קרוסאובר שמתאים גם למשפחות וגם לזוגות צעירים. אז האם עדיף להתקדם לחשמל או ללכת על הבנזין הוותיק? 

    עלויות רכישה: רכב חשמלי מול בנזין 

    רוב הקרוסאוברים הקטנים מבוססי הבנזין בשוק הישראלי הם קוריאניים ואירופיים. מחירם הממוצע עומד על 160 אלף שקל, כשמקזזים את קטגוריות היוקרה. המחיר של מכונית חשמלית מקבילה נמוך יותר: כ-150,000 שקל, בזכות היצרניות הסיניות שהציגו דגמים משתלמים. הן מתמחות בפיתוח  סוללות לרכבים חשמליים ולכן הרבה יותר קל וזול עבורן לייצר רכב חשמלי מתקדם. למעשה, גם טסלה משתמשת בסוללות מתוצרת סין.

    עלויות הייצור הנמוכות מאפשרות ליצרניות רכב חשמלי סיני להציע גם אבזור עשיר. לדוגמה, ג'ילי ג'יאומטרי C מגיעה עם משטח טעינה אלחוטי, מסך מולטימדיה גדול, מערכות בטיחות מתקדמות (בלימה אוטונומית, תיקון סטייה מהנתיב, בקרת שיוט חכמה, זיהוי שטחים מתים ועוד) כבר מהגרסה הבסיסית. ניתן להשיג גם מכוניות חשמליות בכ-100 אלף שקל, אך הן בעלות סוללה קטנה יותר וטווח נסיעה מוגבל, שלא יתאים לצורכי רוב המשפחות. 

    המספרים הללו נראים מפתים, אבל כל בעל רכב יודע שעלות הרכב תעמוד תמיד אל מול מכירתו לנהג הבא. אם שמירת הערך לא תהיה מוצלחת, לא תחסכו כל שביכולתכם לחסוך. וגם בהקשר זה יש לרכב חשמלי יתרון על פני מקבילו עם הבנזין. על פי נתוני לוי יצחק מ-2023, מרבית המכוניות החשמליות הציגו ירידה של אחוזים בודדים מערכן ובחלק המקרים אפילו עלייה, בעוד שרכבים עם מנוע בנזין הציגו ירידה של עד 10%. קרוסאובר חשמלי, אם כן, שומר על ערכו טוב מקרוסאובר עם מנוע בנזין. הסיבות לכך עשויות להיות עלויות התחזוקה הנמוכות, הבלאי הנמוך והביקוש שמטפס בהתמדה. דגמים בעלי טווח ארוך, כמו הסדרות האחרונות של ג'ילי, ישמרו על ערכם אף טוב יותר וזאת משום שהם נדרשים לפחות טעינות בכדי לנסע את אותו המרחק.   

    עלויות תחזוקה: מי יקר יותר במוסך? 

    עלות תחזוקת של רכב תלויה בשלושה גורמים: מורכבות טכנית, בלאי, ועלויות רכיבים. מכוניות עם מנוע בנזין או היברידי כוללות הרבה מאוד חלקים נעים שעלולים להתקלקל או להתבלות: בוכנות, תיבות הילוכים, רצועות, סטרטר, אלטרנטור ועוד. יש להם מערכת דלק והזרמת אוויר שמצריכות החלפת מצתים, פילטרים ובדיקות, והרבה מאוד חיישנים כדי לסייע בניהול נכון של פעולת המנוע. 

    תחזוקת רכבים חשמליים עובדת אחרת. לרכב כזה יש רק סוללה שהיא סטטית, מערכת קירור לסוללה, מערכת טעינה, ומנוע חשמלי משולב עם תיבת הפחתה. מיעוט החלקים הנעים והיעדר הצנרת מפשטים מאוד את התחזוקה, היות ויש פחות חלקים העלולים להתקלקל. ולא רק: חיישנים במערכת ההנעה יודעים לזהות בצורה מיידית כל נתון שגוי, מה שמקצר זמני עבודה של הטכנאים והבדיקות והטיפולים התקופתיים מהירים וקלים בהרבה. מעבר לכך, בשל הבלימה הרגנרטיבית שברכבים חשמליים, השימוש בבלמים נמוך יותר מברכב בנזין, ולכן גם השחיקה של הרפידות וצלחות הבלמים נמוכה יותר משמעותית. גם עלויות הרכיבים בממוצע נמוכה יותר אצל מכונית חשמלית, בעיקר כשמדברים על רכב חשמלי סיני.

    כך, במחשבון החסכון שבאתר ג'ילי ניתן לראות שעלות האחזקה הממוצעת בשנה (לעד 5 טיפולים) בג'ילי ג'אומטרי C עומדת על כ-700 שקלים, זאת לעומת יותר מאלף שקלים ברכב בנזין מקביל.

    טעינה, תדלוק ואחזקה: כמה חוסכים בכביש?

    היתרון הגדול ביותר של המכונית החשמלית הוא עלויות הנסיעה שלה, הנמוכות משמעותית מאלו של רכב בנזין, אם משפחה ישראלית מוציאה כיום בממוצע למעלה מ-10,000 שקלים על דלק בשנה (על בסיס נסועה שנתית ממוצעת בישראל של כ-17,000 ק"מ לרכב פרטי), היא תוכל לחסוך יותר מחצי הסכום אם תעבור לקרוסאובר חשמלי.

    לבעלי רכב חשמלי ישנה אמנם הוצאה חד פעמית של התקנת עמדת טעינה בחניית הבניין, שיכולה לעלות כמה אלפי שקלים, אך עדיין ניתן לראות, במחשבון החסכון שבאתר, שלפי חישוב של 17,000 ק"מ לשנה, עלות הטעינה החשמלית של ג'ילי ג'אומטרי C עומדת על 1,685 ש"ח, לעומת הוצאה של 9,158 ש"ח על דלק בקרוסאובר בנזין מקביל. 

    מעבר לכך, גם אגרת הרישוי לרכב חשמלי עומדת כיום על 567 ש"ח בעוד שאגרת רכב בנזין עולה בין 700 ל-4,917 ש"ח, בהתאם למחיר רכישתו. אמנם החל מהשנה הבאה צפוי המחיר לעלות בשל הסרת סובסידיות ממשלתיות ותצומצם ההנחה במס הרכישה, שעומד כיום על 35% וב-2025 צפוי לעמוד על 45%, אך גם ההתייקרויות הללו משאירות הרבה כסף בכיסו של נהג הרכב החשמלי. כך למשל, עלות אגרת הרישוי של ג'ילי ג'אומטרי C תעמוד על כ-570 שקלים לעומת כ-2100 שקלים ברכב בנזין מקביל.

    חשמל מול בנזין: איזה רכב הכי משתלם ב-2024? 

    כפי שראיתם, כשבוחנים את הסעיפים המשפיעים, השאלה של רכב חשמלי מול בנזין נראית הרבה יותר פשוטה. רכב חשמלי הוא הרכב המשתלם ביותר יותר לנהג הישראלי בימינו, ועתה נותר רק לבחור את הרכב החשמלי הנכון. הרכב החשמלי הסיני מציג שלל יתרונות, והג'אומטרי C של ג'ילי נמצא בצמרת טבלת המכירות לא בכדי. אבל חשוב לבחון כל דגם בפני עצמו, ולהשוות טווחים וביצועים. באתר ג'ילי ישנו מחשבון שמראה חיסכון ביחס למכוניות בעירה פנימית, כדי שיהיה לכם קל יותר לקבל החלטה, ולחסוך לאורך זמן.