דלג לתוכן המרכזי (מקש קיצור s)מעבר ל״לסרגל ניווט תחתון״ (מקש קיצור 1)מעבר ל״יצירת קשר״ (מקש קיצור 2)מעבר ל״הצהרת נגישות״ (מקש קיצור 3)מעבר ל״מפת האתר״ (מקש קיצור 4)

    בלימה רגנטיבית - שיטת הבלימה של הרכבים החשמליים

    מהי בלימה רגנטיבית, כיצד היא פועלת, איך היא מונעת שחיקה מהירה של בלמי הרכב ואיך כל זה קשור לטעינת הרכב החשמלי שלכם – המומחים של ג'ילי עונים

    מאת:

    Geely

    פורסם

    30/07/2023 | 12:22

    הרוכשים של הגיאומטרי C של ג'ילי כבר מכירים, כמו גם בעלי רכבים חשמליים מתקדמים מכל העולם. נשאר רק לברר איך בדיוק עובדת השיטה, וכמה אפשר להרוויח ממנה

    אחרי שנתיים שלוש של עלייה רצופה אבל משמעותית במספר כלי הרכב החשמליים שנעים על כבישי ישראל, אפשר לומר בביטחון שהנהג הישראלי כבר יודע כמה דברים על המהפכה הגדולה של שוק הרכב, על היתרונות של הרכב החשמלי, ואפילו מכיר כמה וכמה יצרניות ודגמים. הרכב החשמלי, באופן גורף, נתפס כמתקדם מאוד מבחינת חוויית המשתמש, שקט ואלגנטי, וחסכוני בכל מה שקשור לשימוש באנרגיה. אתם יודעים, כי טעינת רכב בחשמל עדיין זולה בעשרות אחוזים בהשוואה לתדלוק רכב בבנזין או סולר, וכמובן ידידותי הרבה יותר לכדור הארץ, בזכות פליטת מזהמים מופחתת משמעותית בהשוואה לרכבים המבוססים על מנוע בעירה פנימית. אלא שיש עוד תפיסה שהולכת ומשתרשת בקרב נהגי העולם, באשר ליתרונות של הרכב החשמלי. כזאת שנוגעת לאופן שבו הרכב בולם את עצמו, ובעקיפין משפיעה על תדירות הפעמים שבעליו ימצא עצמו במוסך, או יידרש לחבר את הרכב לעמדת הטעינה. על מה אנחנו מדברים בעצם, על בלימה רגנרטיבית – שיטת הבלימה שמזוהה עם רכבים חשמליים בכלל, ועם הדגמים החשמליים של ג'ילי בפרט.

    רגע, בלימה רגנרטיבית? מה זה?

    בערך ממתי שרכבנו לראשונה על אופניים לילדים, אנחנו מורגלים בתפיסה שלפיה יש לבצע פעולה אקטיבית של לחיצה על הבלמים, כדי להאט את הכלי שעליו אנחנו מתניידים. כמובן שהעיקרון הזה עדיין רלוונטי לכל סוגי כלי הרכב, אבל כשמדובר במכוניות חשמליות, העקרון הזה מקבל כוכבית קטנה ששמה 'בלימה רגנרטיבית'. בעצם הכוונה היא לשיטת בלימה המתאפיינת בסדר הפעולות הבא:

    1. נהג הרכב החשמלי מרים את הרגל מדוושת הגז כדי להתכונן להאטה המכונית או לקראתה בלימתה המלאה
    2. המנוע החשמלי, שעד לאותה שניה שימש אותנו רק כדי לייצר אנרגיה שתניע את הרכב קדימה, בעצם הופך למעין גנרטור טעינה, המשתמש באנרגיה הקינטית שנוצרת מהאטת הרכב וחזרה אליו בתהליך, כדי לשגר אותה משם לכיוון סוללות הרכב. התהליך הזה יימשך כל זמן שהנהג נוגע עם הרגל בדוושת הבלמים, או מאפשר לרכב להאט מבלי לגעת באף דוושה
    3. האנרגיה הקינטית שסיפקה לנו הבלימה הרגנרטיבית נקלטת בסוללות הרכב, ובכך למעשה גורמת לסוללות לשמר את האנרגיה שלהן לאורך זמן רב יותר, וכפועל יוצא מכך – לנסיעה ארוכה יותר
    4. בכל שלב שבו תתבצע בנוסף לבלימה הרגנרטיבית גם בלימה אקטיבית רגילה - או אפילו בחירום – ייכנסו לפעולה גם הבלמים הרגילים של הרכב כדי לסייע במשימה

    אם צריך לסכם במשפט אחד את כל סדר הפעולות הזה, אפשר פשוט לומר שהמנוע החשמלי, למרות היותו פשוט יחסית מבחינה תפעולית טהורה, הוא מספיק מתוחכם כדי להשתמש באנרגיה מתחדשת וזמינה שמייצרת הבלימה הרגנרטיבית, כדי להפוך מספק אנרגיה של גלגלי הרכב, לספק אנרגיה נוספת לסוללות הרכב. בהחלט חידוש מרענן ביחס לפעולת הבלימה ברכבים רגילים, שבעצם משתמשת בחיכוך עם רפידות הבלמים כדי לייצר אנרגיית חום לא מנוצלת.

    מיותר כמעט לציין שכל התהליך הזה בעצם יכול להתרחש מאות פעמים במהלך יום נהיגה אחד על הכביש, בגיאומטרי C של ג'ילי למשל, כשכל ההוקוס פוקוס הזה מתרחש מסביב לתא הנוסעים באופן ששקוף לגמרי למי שבדיוק נמצא בתוך הרכב. האדם שמאחורי ההגה ודאי יבחין בבלימה הרגנרטיבית, שמרגישה כאמור מעט שונה מההתנהגות של רכבים רגילים, אבל ממילא לא נדרשת ממנו שום מיומנות או התערבות, שכן היא מתבצעת באופן אוטומטי. מה שכן, מטבע הדברים, הבלימה הרגנרטיבית ברכבים חשמליים רלוונטית יותר לסיטואציה של נהיגה בכבישים מהירים או על דרך מישורית, ופחות במקרה של נסיעה בירידה או במהירויות נמוכות. פשוט עניין של כמות האנרגיה הקינטית הזמינה שאפשר להחזיר לסוללות הרכב. בנוסף, חשוב להדגיש שהבלימה הרגנרטיבית היא טכנולוגיה שנועדה לסייע לנהגים של רכבים חשמליים, אבל לא כדי לעבוד במקומם. כלומר, אין לסמוך עליה שתבלום במקומנו, אלא רק להיעזר בה כדי לבצע את פעולות ההאטה והבלימה שאנחנו צריכים במהלך הנהיגה.

    זוכרים שהבטחנו בהתחלה שבלימה רגנרטיבית משפיעה על תדירות ומשך הפעמים שנצטרך לחבר את הרכב לעמדת טעינה, ואפילו על תדירות הביקורים במוסך? אז בכל מה שקשור לטעינה הסיבה היא די ברורה. אם יש לנו אנרגיה זמינה, מתחדשת וחינמית שבעצם מחזירה כוח לסוללות הרכב ושומרת על כוחן, ברור שאנחנו חוסכים בזמן טעינה ואחוזי סוללה. אלא שיש כאן עוד יתרון ענק: בשל העובדה שהבלימה הרגנרטיבית מסייעת להאטה ובלימה כמעט אוטונומית של הרכב, הרי שהבלמים הרגילים של הרכב נאלצים לעבוד בשגרה הרבה פחות קשה, ולכן יהנו מתוחלת חיים ארוכה יותר.

    בשורה התחתונה, שיטת הבלימה הרגנרטיבית היא מסוג הדברים שרבים מהרוכשים של הגיאומטרי C למשל, מקבלים כמובן מאליו. סוג של פיצ'ר יעיל ומתוחכם, אחד מיני רבים שכבר התרגלנו לשייך אסוציאטיבית עם נהיגה ברכב חשמלי מתקדם, שברוב המקרים נחשפים אליו רק בסיבוב הראשון על הרכב. אם לא יקרה משהו יוצא דופן, תוך מס' שנים כנראה שכל נהג בעולם כבר יידע למנות גם את הבלימה הרגנרטיבית כאחד היתרונות המזוהים עם הטכנולוגיה החשמלית כולה. עד אז, כנראה שרוב הרוכשים של רכבים חשמליים בכלל, ודגמים כמו הגיאומטרי C בפרט, ימשיכו לעשות זאת בזכות היתרונות הברורים יותר. דברים כמו תמורה גבוהה למחיר, טווח נסיעה מרשים בין טעינה לטעינה, שגרת תחזוקה נוחה, ביצועים, נוחות וכל הגאדג'טים והצעצועים האחרים בתא הנוסעים. תודו שזאת עסקת חבילה לא רעה בכלל. סעו בזהירות.