דלג לתוכן המרכזי (מקש קיצור s)מעבר ל״לסרגל ניווט תחתון״ (מקש קיצור 1)מעבר ל״יצירת קשר״ (מקש קיצור 2)מעבר ל״הצהרת נגישות״ (מקש קיצור 3)מעבר ל״מפת האתר״ (מקש קיצור 4)

    5 דברים שכדאי לדעת על שוק הרכב החשמלי בישראל

    שוק הרכב החשמלי בישראל לקראת 2024 – תחזיות צמיחה, הטבות המס, תשתיות טעינה ואיזה רכב הוא הכי חסכוני? כל התשובות בכתבה המקיפה של ג'ילי

    מאת:

    Geely

    פורסם

    16/04/2024 | 12:07

    כמה גדול השוק של הרכב החשמלי בישראל, אילו הטבות מס קיימות ואיזה רכב מוביל, כולל האיכויות של ג'ילי – תמונת מצב עדכנית של שוק הרכב החשמלי בישראל

    שוק הרכב החשמלי בישראל מתחיל סוף סוף לגלות סימני בגרות - וליישר קו עם השווקים המובילים בעולם. דבר זה בא לידי ביטוי בתשומת לב רגולטורית ושלטונית מוגברת, עם ההעלאה ההדרגתית של מס הקנייה על רכבים חשמליים (שהחלה כבר בשנה שעברה), ובחינת האפשרות להחיל מס נסועה לקילומטר. צעדים אלה, יותר מכול, משקפים את ההבנה של המחוקק כי הרכב החשמלי בישראל הוא כבר תופעה מבוססת עם ביקוש יציב וחזק.  מהם, אם כן, פני שוק הרכב החשמלי נכון להיום - ולאן השוק הזה הולך? בואו נבדוק. 

     

     1. נתח שוק ותחזיות 

    לפי התחזית של משרד האנרגיה, צפויים יותר מ-1.2 מיליון רכבים חשמליים על כבישי ישראל ב-2030, אבל הדרך לשם לא תהיה פשוטה.

    למעשה, רכבים חשמליים נסעו על כבישי ישראל כבר בימים הרחוקים של 2012 מטעם חברת בטר-פלייס, שסיפקה תשתיות ותמיכה לרכבים חשמליים וייבאה לארץ דגמים חשמליים של רנו, שלא זכו לפופולריות רבה, בין היתר משום שהשוק לא היה מוכן עדיין לרכבים חשמליים.  מאז ועד לפני ארבע שנים, שוק הרכב החשמלי בישראל כמעט לא היה קיים, עם כ-1,000 מסירות בלבד ב-2019.

    רק החל מ- 2020 באו שנתיים שבהם עלו הרכבים החשמליים כאן לראשונה על לוח התוצאות, עם 3% מסך מכירות הרכב ב-2020 ו-4% ב-2021. קפיצת המדרגה האמיתית התרחשה ב-2022, עם נתח של 10% מסך המסירות ונמשכה ב-2023, שנחתמה בנתון מרשים ביותר: 18% מסך המסירות לרכבים החשמליים. נתון זה מציב את ישראל בשורה הראשונה בעולם המערבי, גם מול ארצות הברית ומדינות אירופה המובילות. במספרים מוחלטים, מדובר במסירה של כ-50 אלף רכבים חשמליים בשנה, נתון שכבר זיכה את 2023 בתואר "שנת החשמליות". 

    האם הגידול המהיר בנתח השוק (כאמור, 18% מסך מסירות הרכב ב-2023) צפוי להימשך? השוק הישראלי אמנם נכנס לשנה הנוכחית במצב מלחמה, שאמור להקשות על המכירות, אבל התחזיות לשנים הקרובות דווקא מאוד אופטימיות. לפי התחזית שפרסם משרד האנרגיה בספטמבר 2023, עד סוף 2025 ינועו על כבישי ישראל כ-210 אלף כלי רכב חשמליים, לעומת כ-87 אלף כיום. התחזית צופה מכירות של כ-80 אלף רכבים חשמלים בשנת 2025 לבדה, עם זינוק ל-26% בנתח השוק החשמלי. 

    ההמשך, לפי כלכלני משרד האנרגיה, יהיה דרמטי אפילו יותר: בשנת 2030 ייסעו על הכבישים כאן כ-1.29 מיליון רכבים חשמליים, עם נתח שוק שינוע בין 57% ל-90% (!) מכלל מכירות הרכב.

    הרוח הגבית המקומית והעולמית קיימת בכל הנוגע למעבר לרכב חשמלי, אך בעוד מדינות באירופה משקיעות מיליארדים רבים בהקמה ושיפור מערך התשתיות שיתמוך במעבר, בישראל העניינים מתנהלים בינתיים בקצב מתון הרבה יותר. מה שמוביל אותנו לסעיף הבא. 

     

    2. עמדות טעינה 

    עמדות הטעינה הן עדיין מרכיב קריטי בהצלחת שוק הרכב החשמלי בישראל, גם בימים שבהן הדגמים המובילים של החשמליות מתגאים בטווח נסיעה של יותר מ-450 קילומטר בין טעינה לטעינה.

    לכל בעלי הרכבים החשמליים בישראל יש עמדות טעינה ביתיות, אך נדרשת כמובן גם תשתית בדרכים. בארץ מותקנות כיום יותר מ-4,000 עמדות טעינה ציבוריות. נכון לתחילת 2024 רק כ-824 מהן עמדות מהירות, שמסוגלות לטעון 80% מהסוללה תוך פחות משעה. כל זאת, בהשוואה לטעינה שנמשכת כמה שעות בעמדות לטעינה איטית. משרד האנרגיה הוציא קול קורא לחברות מסחריות להקים עוד 707 עמדות טעינה מהירות, אך לא ברור עדיין מתי נראה את התוספת החשובה הזו בכבישים. 

    האם זה מספיק? כנראה שלא. משרד האנרגיה מעריך כי כדי לתמוך ב-210 אלף רכבים חשמליים ב-2025 יידרשו כ-1,600 עמדות טעינה מהירות. ב-2030, צופה המשרד, כבר יידרשו כאן 9,000 עמדות טעינה מהירות ועוד כ-24,000 עמדות טעינה איטיות. כדי להגיע לפריסה כזו משהו יצטרך להשתנות בחשיבה ובמדיניות התקציבים הממשלתית. 


     3. הסינים מובילים 

    עם כל הכבוד ליצרניות הוותיקות מאירופה ודרום קוריאה, את שוק הרכב החשמלי בישראל מובילות כיום יצרניות רכב סיניות, שחברת ג'ילי בראשן. בשוק הישראלי פועלים כיום כ-22 מותגי רכב חשמלי סיניים שמשנים לחלוטין את השוק מבחינת זמינות, ייצור מתקדם וכמובן מחירים, הזולים יחסית לקטגוריה.

    בסיכום 2023, סין הייתה שנייה רק לדרום קוריאה במספר המכוניות שנמסרו בישראל (46,997). השנה הסינים צפויים לטפס עוד מקום אחד ולכבוש את הפסגה, עם יותר מ-50,000 מכוניות מיובאות לישראל (חשמליות ובנזין). מגמה זו צפויה להימשך כל עוד יהיו בשוק דגמים חשמליים וחסכוניים כמו  ג'ילי ג'יאומטרי C, שמציעים גם תמחור נגיש המתחיל מ-149,990 שקל.

     

     4. ג'ילי ג'יאומטרי C המוביל בטווח הנסיעה

    לא מעט רכבים חשמליים מתהדרים כיום בטווחי נסיעה מרשימים של מעל ל- 400 ק"מ, אך רק רכב אחד, ג'ילי ג'יאומטרי C, מצליח להציג טווח נסיעה אמיתי הקרוב מאד לטווח המוצהר שלו, של 485 ק"מ. 

    הרכב הסיני, שרשם נתון מכירות מעולה של 7,129 חשמליות בישראל ב-2023, ניצח כבר שנתיים ברצף (2022-2023) במבחן טווח הנסיעה שערך מגזין הרכב "אוטו" ולפי מבחני רכב שונים,  מגיע לטווח נסיעות הגבוה בכ- 100 ק"מ מזה של מתחרים מובילים.

    טווח הנסיעה הגבוה, אם כן, מעמיד את ג'ילי גיאומטרי C בשורה הראשונה של הרכבים הפונקציונליים וגם החסכוניים ביותר בשוק הרכב החשמלי בישראל, עם חסכון ניכר בעלויות השימוש והתחזוקה של הרכב (יידרשו פחות טעינות בהשוואה לרכבים אחרים) ושקט נפשי בנוגע למרחקים שניתן לגמוא אתו. הוסיפו לכך ביצועים מעולים, חווית נהיגה עוצמתית ובטוחה, אבזור איכותי ומתקדם ומחיר אטרקטיבי - וקיבלתם רכב חשמלי סיני ששומר על מקומו בפסגת המכירות שנה אחר שנה.

     

     5. הטבות המס לטובת המלחמה בזיהום אוויר

    במסגרת התוכנית למניעת וצמצום זיהום אוויר בישראל, זכו הרכבים החשמליים המיובאים בשנים האחרונות לשורת הטבות מס, שהבולטת בהן הייתה מס קנייה בסך 10% בלבד בשנים 2020 ו-2021. עם זאת, ב-2023 כבר עלה שיעור מס הקנייה לחשמליות ל-35% ותקרת ההטבה ירדה מ-75 אלף שקל ל-50 אלף. 

    עם זאת, חשוב לציין כי בהשוואה לרכבי בנזין, ששיעורי המס המוטלים עליהם עומדים כיום על 83% , עדיין מדובר בהטבה משמעותית מאוד. בנוסף, רכבים חשמליים זוכים גם בהטבות מס בשווי השימוש, כלומר: ברכבי הליסינג הצמודים המוענקים לעובדים במסגרת עבודתם. 

     

     לסיכום

    שוק הרכב החשמלי בישראל נמצא בתנופה עצומה. בינואר השנה עמד שיעור המסירות של החשמליות על 23% מכלל מסירות הרכב החדש בישראל - שיא כל הזמנים. השנה צפויים להימכר יותר מ-60 אלף רכבים חשמליים חדשים, נתון שיביא את מספרם על הכבישים לכ-140 אלף.

    הכיוון, אם כן, ברור ועד שנת 2040 כנראה שהרוב המוחלט של הרכבים על הכבישים יהיה חשמלי, גם בישראל. זאת למרות שהדרך לשם עדיין לא חלקה, בעיקר בכל מה שנוגע לתשתיות התומכות ברכבים חשמליים, בראש ובראשונה עמדות הטעינה המהירות. 

    התמיכה בתשתיות אמנם עדיין לא מתקדמת בקצב שיספיק לענות על קצבי הגידול הללו, אך לא צפויה לחבל מהותית בצמיחה. בסופו של דבר, כך או אחרת, המדינה תיאלץ ליישר קו עם המגמה העולמית של מעבר גורף למכוניות חשמליות. הרכבת הזו, אם להשתמש בדימוי הפופולרי מתחום התחבורה, כבר יצאה מהתחנה.