דלג לתוכן המרכזי (מקש קיצור s)מעבר ל״לסרגל ניווט תחתון״ (מקש קיצור 1)מעבר ל״יצירת קשר״ (מקש קיצור 2)מעבר ל״הצהרת נגישות״ (מקש קיצור 3)מעבר ל״מפת האתר״ (מקש קיצור 4)

    מה ההבדל בין רכב חשמלי לרכב היברידי?

    איך עובד המנוע בכל אחד, למי טווח נסיעה גדול יותר, מי ידידותי יותר לסביבה וכמובן, גם לכיס שלנו? ג'ילי ישראל במדריך שיענה לכם על השאלה: מה ההבדל בין רכב חשמלי לרכב היברידי

    מאת:

    ג'ילי ישראל

    פורסם

    17/04/2022 | 15:14

    איך עובד המנוע בכל אחד, מי מספק טווח נסיעה ארוך יותר ומי מהם ידידותי בהרבה לסביבה ובפרט, לארנק שלכם? כל התשובות שאחת ולתמיד יענו לכם על השאלה החשובה: מה ההבדל בין רכב חשמלי לרכב היברידי?

    עד לפני כמה שנים, מאמר שכותרתו הייתה "רעידת אדמה בעולם הרכב", ככל הנראה עסק במיזוג בין שתי יצרניות וותיקות, בדגם חדש שהצליח להשיג נתונים חריגים בתאוצה מאפס למאה קמ"ש, או ברכב קונספט כזה או אחר אשר מצא את דרכו לייצור המוני. ועדיין, על אף שסביבת הרכב היום דומה יותר לגשר הפיקוד של מעבורת חלל וכי לרשותינו עומדות אין ספור בקרות נהיגה ומערכות בטיחות, מבחינה טכנולוגית, תחום הרכב העולמי לא השתנה מעט מאוד במאה השנים האחרונות. ברמה הבסיסית ביותר, רובינו עדיין השתמשנו במנוע בעירה פנימית כדי להניע את ארבעת הגלגלים שלנו, כדי להגיע מנקודה אחת לאחרת.

    מצב זה השתנה מעט כשעולם הרכב ערך היכרות עם שיטות נוספות ומושגים כמו 'רכב היברידי' – ולאחרונה גם עם 'רכב חשמלי'.

    בשורות הבאות נערוך מעט סדר בדברים ונסביר מה ההבדל בין רכב חשמלי לרכב היברידי בפרמטרים השונים ומי מהם משתלם עבורינו יותר. רמז קטן: התשובה לשאלה זו אינה צפויה להפתיע אתכם במיוחד.

    המטרה: לעבור לאנרגיה ירוקה יותר

    בתור התחלה, כדאי לציין כי כל הניסיונות לייצר טכנולוגיות חלופיות לשיטה הישנה של מנוע הבעירה הפנימית, לא הגיעו רק מהצורך הקבוע של ענף הרכב לחדש את עצמו. בסופו של דבר, המטרה הייתה לנתק את התלות במשאב יקר ולא יציב כמו דלק – אשר לאחרונה מוסיף לעלות, להפחית משמעותית את ההוצאות הכספיות של אלו המחזיקים ברכב פרטי וכמובן, לתרום למאמץ העולמי להפחתת זיהום האוויר. יתכן ומעט הספקנו לשכוח אך בשני העשורים האחרונים, יצרניות הרכב נאלצו להתמודד עם רגולציות הולכות ומחמירות הבודקות את פליטת המזהמים של כל אחד מהדגמים שלהן, כאשר דווקא קטגוריות רכב כמו ג'יפים או רכבי פנאי-שטח, זכו לצמיחה בכל פינה על הגלובוס. אז כדי לתת מענה לאותם הלקוחות שרצו להגיע ממקום למקום ולעשות זאת תוך גרימת נזק מינימלי לאיכות הסביבה, החלו יצרניות הרכב להציע ללקוחותיהן גם כמה גרסאות של רכב היברידי.

    אז מה ההבדל בין רכב חשמלי לרכב היברידי?

    רכב היברידי – מפרט, יתרונות וחסרונות

    ככלל, מדובר ברכב המצויד בשני סוגי מנועים: האחד בנזין רגיל והשני, חשמלי קטן יותר. הרעיון היה לספק מעין יחידת כוח נוספת המבוססת על סוללות ומצברים קטנים, שיסייעו בנהיגה למערכת ההנעה הגדולה יותר, של מנוע הבנזין. המנוע החשמלי מקבל את כוחו מהאנרגיה הנפלטת מזה הרגיל, ומשתמש בה כדי לטעון את עצמו.

    בהמשך, הגיעה לעולם גם טכנולוגיית הפלאג-אין. כאן אנו עדיין מדברים על רכב המצויד בשני מנועים (חשמלי ורגיל), אלא שכעת התווספה האפשרות להטעין את המנוע החשמלי ממקור חיצוני – שקע ביתי רגיל או עמדת טעינה ייעודית לרכב חשמלי, ובמקרים מסוימים, להשתמש בחשמל כדי לנסוע כמה עשרות קילומטרים מבלי להכניס לפעולה את מנוע הבנזין כלל. עם זאת, גם לטכנולוגיה זו היו לא מעט חסרונות כמו למשל, העובדה שהרכבים ההיברידיים הנטענים היו כבדים יותר מאחר וסחבו 2 סוגי מנועים, חשמלי ורגיל, זאת בנוסף לסוללות הנטענות. כמו כן, כל המכלולים הנוספים האלו באו על חשבון פיצ'רים אחרים של הרכב וכך יצא שהחלל הפנימי, היה לעתים קטן יותר כמו גם תא המטען וכד'. מעבר לכך, ההסתמכות על המנוע החשמלי בלבד הספיקה בסופו של דבר לנסיעה של כמה עשרות קילומטרים ולא יותר. בנוסף, היות וממילא לרכבים היברידיים גם מנוע בנזין רגיל, הרי שהבעיות, התקלות והאתגרים הרלוונטיים למנועים אלה, עדיין קיימות.  

    כך או כך, רכבי פלאג-אין – הנקראים גם רכבי PHEV, היו במשך שנים ספורות אלו הקרובים ביותר להנעה חשמלית כלשהי.  

    עד לפני שנתיים נהנו הרוכשים של רכבים היברדיים ממס קניה מופחת משמעותית בהשוואה לזה של הרכבים הרגילים. אבל הטבה זו נשחקה די מהר, והמדינה עברה לתגמל יותר בעלי רכבים חשמליים לגמרי. בשנת 2021, שבה נשברו לא מעט שיאי מכירות של יבואניות רכב, נמסרו בישראל כמעט 300 אלף רכבים חדשים כאשר מתוכם, כ-70 אלף היו היברידיים, על כל סוגיהם השונים. כעת, כשכבר החלה הנהירה לעבר הסמגנט החשמלי – רק בשנה החולפת נמכרו בישראל מעל ל-10,000 דגמים, וכל המומחים בענף צופים כי המגמה הזאת תמשיך ואף תוכפל גם בשנים הבאות.

    יתרונות הרכב החשמלי – חיסכון ניכר בעלויות

    מה שהחל לפני מספר שנים כקטגורייה נישתית לחובבי הדבר בלבד, הפך בשנתיים האחרונות לשיטפון של ממש. כל יצרנית רכב בעלת מוניטין מכובד פיתחה לפחות דגם חשמלי אחד, והיום כבר מובן לגמרי כי יש לסיפור הזה כיוון אחד בלבד. גם היצרניות הוותיקות והשמרניות ביותר כבר הבהירו שתוך כמה שנים כל ארסנל הדגמים שברשותן יהיה חשמלי לגמרי, וחלקן אף הצהירו כי תזנחנה לחלוטין את מנועי הבנזין הרגילים. במקביל, ממשלות בכל העולם הציבו יעדים אגרסיביים מאוד להעברת כלל כלי התחבורה שבשטחן לאנרגיה החשמלית, ואף מעודדות מגמה זו בעזרת הענקת הטבות מס לצרכנים פרטיים ולחברות עסקיות.

    הסיבה למהפכה זו, ודאי לא תופתעו לשמוע, היא קודם כל כלכלית. איך שלא נחשב זאת, כדי לעבור את אותו המרחק, בעל רכב עם מנוע בנזין או דיזל ידרש לשלם על הדלק שרכבו צורך בערך פי 5 מהסכום שישלם מי שהטעין את רכבו בחשמל. אם נכפיל נתון זה בצריכה חודשית או שנתית, אף נגיע לסכומים של 4 ספרות ויותר.

    זאת ועוד, אם עד לא מזמן היה פרמטר טווח הנסיעה חסרונם העיקרי של הרכבים החשמליים, הרי שגם בעיה זו הטכנולוגיה כבר פתרה. כיום כבר קל למצוא רכבים עם טווח נסיעה של 350 קילומטר בין טעינה לטעינה, כך שכמעט כל אחד יכול להסתמך על טעינת לילה בחניה הביתית שלו, בכזו שליד המשרד ואפילו בעמדות הטעינה הציבוריות המהירות בצידי הדרך, הנמנות בין שלל עמדות הטעינה לרכב חשמלי הפרוסות בישראל.

    ואם כבר בעלויות עסקינן, צריך לומר שמגמת החיסכון בעלות אחזקת רכב חשמלי נמשכת גם כשמדובר בשאר חלקי הרכב, ואינה מסתכמת בסוגיית הדלק בלבד. זאת הודות להיותם של רכבים אלו בעלי פחות מכלולים נעים ובאופן כללי, פחות מערכות העלולות להתקלקל ובהשוואה למכוניות עם מנוע רגיל, גם כמות ורמת התיקונים והטיפולים הנדרשות, יורדת משמעותית. אם נסתכל על עלות הטיפולים התקופתיים של רכב חדש במשך שלוש שנותיו הראשונות, הרי שכזה חשמלי יציג בסופו של דבר שורה תחתונה זולה יותר, בהשוואה לזה בעל מנוע הבעירה הפנימית.

    מעבר לחיסכון המשמעותי בעלויות, מציעים הרכבים החשמליים גם חווית נהיגה שונה ואיכותית, הניכרת גם בהתנהגות בכביש ובנוחות הנסיעה. הכוח הזמין והליניארי שמספק המנוע החשמלי מתבטא בתאוצה חלקה ומרשימה, וכל זאת עם מינימום של רעשי מנוע או רקע. סביבת הנהג עמוסה בפיצ'רים משוכללים וגאדג'טים מרהיבים וככלל, כל מה שדרוש כדי שנרגיש שאנו נוסעים ברכב עתידני.

    העתיד – חשמלי או היברידי?

    נראה כי להכריז שהזרם החשמלי של עולם הרכב רק צפוי להתגבר – הוא הימור בטוח למדי. כך למשל, כבר בשנתו הראשונה בישראל מכר דגם הגיאומטרי C של היצרנית הסינית ג'ילי כ-4,000 רכבים, וזאת למרות שבנוסף אליו הוצעו לצרכן הישראלי עשרות דגמים חדשים בשנת 2021, חלקם הגדול חשמלי לחלוטין.

    עם עוד ועוד דגמים שיגיעו גם לישראל ואיתם גם לא מעט שיפורים בטכנולוגיית הטעינה ובשאר מערכות הרכב, הקמתן של עמדות טעינה ציבוריות נוספות ובסופו של דבר, גם הוזלה במחיר הסופי לצרכן, בשל התחרות הרבה הקיימת בשוק – קל לומר שרכב חשמלי הוא כבר לחלוטין עתידו של ענף הרכב העולמי והישראלי.