האם רכב חשמלי הוא השקעה משתלמת יותר לטווח הארוך?

השאלה האם ההשקעה ברכב חשמלי היא משתלמת או שבעצם עדיף להישאר עם רכב בעל מנוע בעירה פנימית מבוססת לא רק על השוואת עלויות האנרגיה לק"מ (חשמל מול דלק). השאלה היא רחבה יותר ומגלמת בתוכה מערך שלם של שיקולים כמו עלויות רכישה, תחזוקה, ביטוח וירידת ערך הרכב בשוק יד שנייה. במאמר זה נבחן לעומק את ההיבטים הכלכליים וננסה לענות על השאלה המורכבת: מה יותר משתלם לטווח הארוך: רכב חשמלי או רכב בנזין?

מתחילים מההתחלה השקעה ראשונית ברכב חשמלי לעומת רכב בנזין

ההשקעה הראשונית ברכב חשמלי עשויה להרתיע נהגים רבים, שכן יש מקרים בהם הבחירה ברכב חשמלי מתבטאת במחיר רכישה גבוה יותר. למעשה, ישנם דגמים רבים של מכוניות חשמליות שיקרים יותר ממקביליהם בקטגוריה בעלי מנוע בעירה פנימית, אך ההשוואה היא מאתגרת, מכיוון שיש שוני מובנה בין הסוגים.

כמו שבקטגוריית "משפחתיות" ישנו מגוון רחב של מחירים שנובע מזהות היצרן, רמת האבזור, הביקוש ועוד, כך גם המכוניות החשמליות מוסיפות מורכבות למשוואה. ככלל, אפשר לומר שכיום מחירה של מכונית חשמלית, בממוצע, מעט גבוה יותר מהמקבילה בעלת מנוע בנזין.

אך תמיד ישנם יוצאים מן הכלל… בשוק הרכב העולמי, כמו גם בישראל, כבר קיימים דגמים חשמליים במחירים נגישים, בעיקר כאשר משווים אותם למקביליהם מבוססי הבנזין. חברות כמו ג'ילי (GEELY) מציעות רכבים חשמליים משפחתיים במחירים תחרותיים, ולעיתים אפילו נמוכים מדגמים מקבילים של מכוניות עם מנוע בנזין.

בכל קטגוריה של רכב, חשמלי או בנזין, קיים מנעד רחב של רמות אבזור, איכויות וטכנולוגיות, ולכן מומלץ להשוות באופן ספציפי בין הדגמים השונים. השיח על הרכב החשמלי כבר מזמן חצה את גבולות הקיימות והסביבה, וכעת גם הפך רלוונטי מאוד כאשר בוחנים את שורת הרווח האישית והחיסכון המשמעותי האפשרי בתחזוקה ובעלויות השוטפות.

הוצאות דלק מול טעינה: כמה חוסכים ברכב חשמלי?

כל בעל רכב עם מנוע בעירה פנימית, ולו החסכוני ביותר, יודע שעלויות הדלק הן מההוצאות הגבוהות ביותר באחזקת הרכב. ישראלים רבים נוסעים כ-20,000 ק"מ בשנה ויותר, ועם מחיר דלק הנע סביב 7-8 שקלים לליטר (הערכה גסה), ההוצאה השנתית על דלק יכולה להגיע לאלפי שקלים בשנה.

לעומת זאת, נהיגה ברכב חשמלי מאפשרת החלפה של הוצאות הדלק בעלות חשמל זולה בהרבה. טעינה ביתית מוערכת בכ-0.5-0.7 ש"ח לקוט"ש, ולעיתים אף פחות מכך, בהתאם לתעריפי החשמל ולתוכניות משתלמות מיוחדות. לפי החישוב הזה, עלויות האנרגיה ברכב חשמלי ממוצע, הן כרבע מעלויות האנרגיה ברכב בנזין חסכוני ביותר. כמובן, שככל שנוסעים יותר, חוסכים יותר.

תחזוקה שוטפת: רכב חשמלי מול רכב בנזין

הגענו אולי לסעיף המשמעותי ביותר, שאיננו משווה תדלוק בנזין לטעינה חשמלית, וזהו סעיף התחזוקה. כאן, מעבר לחיסכון בכסף, אנחנו חוסכים גם זמן, עוגמת נפש, נזקים עקיפים ועוד. בתחזוקה השוטפת ישנם הבדלים בולטים בין הרכב החשמלי לרכב בנזין. ברכב חשמלי, מערכות ההנעה מצומצמות ופשוטות בצורה משמעותית ממנוע בעירה פנימית.

במנוע החשמלי פחות חיכוך, פחות ייצור חום, פחות חלקים נעים, אין הילוכים מורכבים, יש מעט מערכות תומכות כמו קירור או שמן. מנוע חשמלי הוא ללא צילינדרים, שמן מנוע שלל מסננים ועוד. המשמעות היא תדירות נמוכה בהרבה של טיפולים וגם של תקלות, ואיתה יורדת גם עלות התחזוקה השוטפת.

מנגד, רכב בנזין דורש החלפת שמן מנוע, מסננים ואפילו חלקים המכילים הרבה יותר בלאי כמו רצועות ותושבות המנוע. התקלות והקילקולים נפוצים יותר וכתוצאה מכך, העלות השנתית הממוצעת של רכב בנזין גבוהה יותר מזו של רכב חשמלי.

ההבדל בעלויות ביטוח: רכב חשמלי מול רכב לא חשמלי

בתחום הביטוח קיימים מספר מרכיבים חשובים: ביטוח חובה, ביטוח צד ג' וביטוח מקיף. בישראל, גובה התשלום עבורם נקבע על בסיס פרמטרים שונים, ביניהם דגם הרכב, שווי הרכב, גיל הנהג והיסטוריית הנהיגה. בשלב זה, חלק מחברות הביטוח מתייחסות לרכב חשמלי כחדשני ויקר יחסית, ולכן עשויות לגבות פרמיה מעט גבוהה יותר עבור ביטוח מקיף.

עם זאת, הניסיון המצטבר והשאיפה של החברות לאמץ רכבים נקיים מובילים לשינויים בתמחור, ובחברות מסוימות ביטוח רכב חשמלי עשוי להיות דומה או אף נמוך מזה של רכב בנזין בעל מאפיינים דומים, במיוחד עם התפתחות השוק וכניסתם של עוד דגמים חשמליים לשוק והגדלת התחרות בתחום.

כמו בכל דבר חדש, חברות הביטוח קודם כל דורשות מחיר גבוה על אי הוודאות, ואז המידע המצטבר, הניסיון והתחרות עושים את שלהם, אנחנו בדיוק בשלב בו נצבר המידע והניסיון הזה, ומתחילה התחרות על ביטוח לרכב חשמלי.

תמריצים והטבות: איך החיסכון הפוטנציאלי גובר?

בשנים האחרונות מעניקה המדינה תמריצים שונים לעידוד המעבר לרכב חשמלי. בין היתר, מדובר בהקלות מס מסוימות, אפשרות לטעינת רכב במקומות עבודה, ואף הנחות בארנונה לחנייה מותאמת ברשויות מקומיות מסוימות. ישנן גם הטבות מטעם חברות המספקות עמדות טעינה פרטיות לעובדים או מקומות חניה מועדפים.

חשוב לציין כי התמריצים הללו מצטברים לאורך זמן, ויכולים להוריד עוד יותר את העלות השוטפת של תחזוקת הרכב החשמלי. בנוסף, קיים פוטנציאל לכך שבעתיד תגדל המדיניות המעודדת את הנהגים לבחור בתחבורה ירוקה, וכך יתרחבו ההטבות המגיעות יחד עם הבחירה ברכב חשמלי.

השפעת טווח הנסיעה על עלויות השימוש: האם הרכב החשמלי מצמצם את עלויות הנסיעה?

טווח הנסיעה הוא אחד ההיבטים החשובים בבחירת רכב חשמלי. בעבר, היה זה עקב אכילס של המכוניות החשמליות וטווח נסיעה מוגבל הביא נהגים להסס במעבר מחשש שלא יוכלו לבצע נסיעות ארוכות ללא עצירות תכופות לטעינה. כיום, דגמים רבים מספקים טווח נסיעה מרשים (300-450 ק"מ ואף יותר), ובכך מספקים פתרון מספק לרוב הנהגים, וגם פריסת עמדות הטעינה ומהירות ההטענה משתפרות מידי שנה.

כאשר לוקחים בחשבון שחלק ניכר מהנסיעות היומיות קצרות יחסית, ובהינתן שיש אפשרות להטעין את הרכב בלילה או במקום העבודה, טווח הנסיעה אינו מהווה מגבלה משמעותית עבור מרבית האנשים. למעשה, ככל שהרכב החשמלי מאפשר טעינה קלה ותכופה יותר, כך הוצאות הטעינה פוחתות ועלות הנסיעה לקילומטר המתקבת נמוכה מאוד בהשוואה לרכב מונע בנזין.

מהם החסמים הכלכליים במעבר לרכב חשמלי?

אחד החסמים העיקריים המעכבים נהגים רבים מלהחליף לרכב חשמלי הוא עלות הרכישה הראשונית, שעשויה להיראות גבוהה יותר בהשוואה לדגם בנזין מקביל. זאת, אף שיצרניות כמו ג'ילי (GEELY) מוכיחות שוב ושוב כי ניתן להציע מכונית חשמלית משפחתית במחירים נגישים ממש כמו מנועי בעירה פנימית.

חסם נוסף הוא הצורך בהתקנת עמדת טעינה ביתית, שעלותה יכולה להסתכם בכמה אלפי שקלים, תלוי בתשתיות המבנה. עם זאת, לאורך זמן עלות זו מתקזזת משמעותית גם בשקלול התוספת לחשבון החשמל מול עלויות הדלק הגבוהות.

ירידת ערך הרכב: רכב חשמלי מול רכב לא חשמלי

שאלת הערך של רכב יד שנייה תלויה רבות במצב השוק, בביקוש ובטכנולוגיה הנתונה. קיימת סברה כי לרכב חשמלי חדש יותר יש ערך מכירה גבוה יחסית מאחר שהטכנולוגיה נחשבת מתקדמת, יעילה וסביבתית. מצד שני, בקרב רוכשים מסוימים עדיין קיימת חשש לגבי סוללה משומשת וההשלכה על אורך החיים שלה וטווח הנסיעה כפועל יוצא.

בפועל, ככל שהטכנולוגיה תתבסס וכמות הרכבים החשמליים בכביש תעלה, כך יפחת החשש מפני בלאי הסוללות, ומערך המוסכים יידע לתת שירות תיקון והחלפה במחירים נגישים יותר. במקביל, ערך המכירה של רכבים איכותיים בעל היסטוריית טעינה מסודרת עשוי להישמר ואף לעלות בגין הביקוש הגובר לרכבים חשמליים חסכוניים ואמינים.

כיום, לרכבי בנזין "מסורתיים" עדיין יש יתרון בסעיף שמירת הערך לאורך זמן, אך אנו רואים שמגמה זו הולכת ומצטמצמת, לכן, מי שרוכש היום רכב חשמלי חדש, ויחשוב על מכירתו רק עוד כ-3 שנים לחות, כנראה יפגוש שוק שונה לגמרי בו רכב חשמלי שומר על רכו טוב כמו, ואולי אף טוב יותר מרכב בנזין.

האם הרכב החשמלי הוא ההשקעה המשתלמת ביותר לטווח הארוך?

מצד אחד, המעבר לרכב חשמלי דורש היערכות מוקדמת והשקעה ראשונית שתכלול לרוב גם התקנת עמדת טעינה. מצד שני, במהלך השימוש השוטף ברכב העלות הכוללת תהיה נמוכה יותר: עלויות החשמל במקום הדלק מצמצמות את הוצאות הנסיעה, התחזוקה השוטפת זולה יותר, קיימים תמריצי מס רבים, וערך הרכב צפוי להישמר טוב יותר.

לפיכך, אין ספק שרכב חשמלי, במיוחד בקטגוריות המשפחתיות של יצרנים כמו ג'ילי (GEELY), הולך והופך פופולרי יותר בקרב הנהגים הישראליים. קל וחומר כאשר הביקושים ברחבי העולם לא מפסיקים לעלות והמגמה הירוקה רוכשת תאוצה.

לסיכום

החלטה על מעבר לרכב חשמלי כוללת מערכת נרחבת של שיקולים, אך כאשר בוחנים לעומק את החיסכון בדלק, עלויות התחזוקה המופחתות והתמריצים הממשלתיים, נראה כי היתרונות של הרכב החשמלי בולטים לאורך זמן. אם אתם שוקלים שינוי, מומלץ לבחון לעומק את ההיצע בשוק ולבדוק את עלויות התחזוקה, הביטוח והרכישה עבור כל דגם ספציפי. אנחנו בטוחים שתגיעו ממש כמונו למסקנה, כי רכב חשמלי הוא ההשקעה הנבונה יותר לטווח הארוך.