טעויות נפוצות של נהגים חדשים ברכב פלאג־אין
המעבר מרכב בעירה פנימית מסורתי לרכב המשלב טכנולוגיית פלאג-אין (PHEV) הוא שדרוג משמעותי באיכות הנסיעה וחיסכון משמעותי בהוצאות הדלק. עם זאת, המעבר הזה דורש הסתגלות מסוימת ושינוי הרגלים, גם בנהיגה וגם בתחזוקה כדי להפיק את המיטב מהמעבר. אנחנו בג'ילי פוגשים נהגים רבים שנכנסים לעולם החשמלי-היברידי בפעם הראשונה, ועכשיו, עם השקת הדגם החדש שלנו, STARRAY EM-i ההתעניינות הולכת וגוברת.
לעיתים קרובות, אנו רואים שלוקח זמן להבין את הניואנסים הקטנים שעושים את ההבדל הגדול בין נסיעה חסכונית ויעילה לבין נסיעה שאינה מנצלת את הפוטנציאל הטכנולוגי של הרכב. כדי לעזור לכם להתחיל את הדרך ברגל ימין, ריכזנו את הטעויות הנפוצות ביותר של נהגים חדשים בקטגוריה, וכיצד ניתן להימנע מהן.
לא מגיעים לניצול מלא של מצב הנסיעה החשמלי
היתרון הגדול ביותר של רכב פלאג-אין הוא היכולת לנסוע על חשמל בלבד לטווחים קצרים ובינוניים, לרוב בתוך העיר. טעות נפוצה היא להשאיר את הרכב במצב היברידי או במצב בנזין גם בנסיעות הקצרות. דווקא הנסיעות הקצרות והאיטיות בתוך העיר הן הנסיעות בהן מנוע הבנזין פחות יעיל ויותר מזהם. לכן, ההמלצה הגורפת היא להעביר את הרכב למצב חשמלי מלא (ב-STARRAY EM-i הוא נקרא מצב Pure) בכל נסיעה עירונית או פקוקה. כך אתם נהנים מנסיעה שקטה לחלוטין, זולה משמעותית ונקייה מפליטות, ומנצלים את המנוע החשמלי בצורה אופטימלית.
טעינה לא סדירה או לא מלאה
רכב פלאג-אין שלא נטען באופן קבוע הופך בשלב מסוים לרכב בנזין "רגיל", אך כבד יותר בשל הסוללה הגדולה. נהגים חדשים לעיתים שוכחים לחבר את הרכב לטעינה בסוף יום, או מסתמכים יתר על המידה על מנוע הבנזין. הסוד לחיסכון אמיתי טמון במשמעת טעינה. צריך להתרגל לחבר את הרכב לעמדת הטעינה הביתית או המשרדית בכל הזדמנות כדי להבטיח שרוב הקילומטרים שלכם יבוצעו על אנרגיה חשמלית זולה. זכרו: סוללה מלאה היא המפתח לביצועים אופטימליים ולחיסכון מקסימלי בדלק.
ב-STARRAY EM-i, בניגוד לרכבים היברידיים רבים, הטכנולוגיה המתקדמת דואגת לשמור רזרבות סוללה ולפעול במצב היברידי חסכוני גם כשהסוללה כמעט ריקה, כך שאתם לא חייבים "משמעת טעינה" כדי לנסוע ביעילות. עם זאת, טעות נפוצה היא לוותר על הטעינה לגמרי. כדי ליהנות מחוויית נסיעה חשמלית ושקטה לחלוטין (PURE) לטווחים ארוכים יותר, עדיין מומלץ לחבר את הרכב לעמדת טעינה כשאפשר. כך תיהנו מכל העולמות: גם מראש שקט ללא חרדת טווח, וגם מנסיעה חשמלית מפנקת.
שימוש לא נכון במצבי הנהיגה
רכבי פלאג-אין מודרניים מציעים מגוון מצבי נהיגה הנעים בין חשמלי בלבד, היברידי או בנזין בלבד. ישנם גם דגמים בהם לנהג אין בחירה. ה-STARRAY EM-i מציע שלושה מצבי נהיגה חכמים, וחשוב להכיר אותם: PURE לנסיעה על חשמל בלבד, HYBRID המשלב בצורה אופטימלית בין המנועים לנסיעה יומיומית, ו-POWER המשתמש במנוע הבנזין.
כל אחד מהם מותאם לתרחיש אחר ובעל מאפיינים מעט שונים. טעות נפוצה היא להישאר במצב אחד קבוע לכל סוגי הדרכים. למשל, שימוש במצב PURE בנסיעה מהירה בכביש המהיר ירוקן את הסוללה מהר יותר. במקרה כזה, עדיף לעבור למצב HYBRID, לתת למערכת לנהל את האנרגיה בחוכמה, ולשמור את הנסיעה החשמלית השקטה לחלק העירוני של המסלול.
התעלמות מבלימה רגנרטיבית
אחת התכונות החכמות ביותר ברכבים בעלי מנוע חשמלי היא היכולת להחזיר אנרגיה לסוללה בזמן האטה או ירידה. נהגים המגיעים מרכבי בנזין רגילים נוטים לבלום מאוחר יחסית בעזרת הבלמים המכניים, ובכך "מבזבזים" אנרגיה קינטית שיכלה להפוך לחשמל. אצלנו בג'ילי כל המכוניות מצוידות במערכת בלימה רגנרטיבית שהיא חלק אינטגרלי מחוויית הנהיגה.
המערכת מאפשרת להאט את הרכב על ידי הרפיה מדוושת התאוצה, ובכך לטעון את הסוללה תוך כדי נסיעה. שימוש נכון במערכת זו, במיוחד בירידות או לפני רמזורים, יכול להוסיף קילומטרים יקרים לטווח הנסיעה ולהפחית את השחיקה של הבלמים. אבל, בגלל שלוקח זמן להתרגל לסגנון הבלימה הזה, נהגים רבים בוחרים לא להפעיל את המערכת או להפעיל אותה רק ברמה הנמוכה ביותר. זו, כמובן, טעות.
צריכת אנרגיה גבוהה ממערכות נלוות
רבים לא מודעים לכך שמערכות המיזוג, החימום, התאורה ומערכות נוספות צורכות אנרגיה ישירות מהסוללה החשמלית, מה שעשוי לקצר את טווח הנסיעה החשמלי. בחורף, למשל, חימום תא הנוסעים יכול לצרוך חשמל רב. טיפ של מקצוענים: אם הרכב מחובר למטען, מומלץ להפעיל את המיזוג או החימום עוד לפני היציאה לדרך. כך הרכב יגיע לטמפרטורה הרצויה כשהוא משתמש בחשמל מהרשת ולא מהסוללה, ואתם תצאו לדרך עם סוללה מלאה וטווח מקסימלי.
חוסר היכרות עם מערכות הסיוע והנתונים
לוח המחוונים ומערכת המולטימדיה ברכבי ג'ילי מספקים שפע של נתונים בזמן אמת: זרימת אנרגיה, צריכת חשמל ממוצעת והיסטוריית נסיעה. נהגים חדשים לעיתים מתעלמים מהמידע הזה. הנתונים הללו הם כלי לימודי מצוין. צפייה בנתוני הצריכה יכולה ללמד אתכם כיצד סגנון הנהיגה שלכם משפיע על הטווח. האצות מתונות יותר ונהיגה מתונה יותר ישתקפו מיד בנתונים חיוביים יותר על המסך, ויעזרו לכם לסגל נהיגה חסכונית לאורך זמן.
הזנחת תחזוקה ייעודית לרכבי פלאג-אין
אמנם מערכת ההנעה החשמלית דורשת פחות תחזוקה, אך אסור לשכוח שברכב פלאג-אין קיים גם מנוע בנזין. טעות נפוצה היא לחשוב שאין צורך בטיפולים שוטפים כי "נסעתי רק על חשמל". שמן המנוע, הפילטרים ונוזל הקירור דורשים בדיקה והחלפה לפי הוראות היצרן, גם אם השימוש במנוע הבעירה היה מועט. בנוסף, חשוב להקפיד על לחץ אוויר תקין בצמיגים; צמיגים עם לחץ נמוך מגדילים את החיכוך, מה שמוביל לצריכת אנרגיה גבוהה יותר וקיצור הטווח החשמלי.
לסיכום
נהיגה ברכבי פלאג-אין ובפרט ב-STARRAY EM-i החדש היא חוויה מתגמלת המשלבת חיסכון, שקט ושמירה על הסביבה, ללא "חרדת טווח" או השתעבדות לטעינה. היכרות עם המצבים החדשים (PURE, HYBRID, POWER) תאפשר לכם להפיק את המקסימום מהרכב. בג'ילי אנחנו כאן כדי ללוות אתכם ולהבטיח שכל נסיעה תהיה חוויה מתקדמת ונעימה. סעו בזהירות!