דלג לתוכן המרכזי (מקש קיצור s)מעבר ל״לסרגל ניווט תחתון״ (מקש קיצור 1)מעבר ל״יצירת קשר״ (מקש קיצור 2)מעבר ל״הצהרת נגישות״ (מקש קיצור 3)מעבר ל״מפת האתר״ (מקש קיצור 4)

    רכב חשמלי: כל התשובות לשאלות החשובות

    כל מה שרציתם לדעת אבל פחדתם לשאול על רכב חשמלי – אחרי שתקראו את השאלות והתשובות לא תבינו איך לא התקדמתם עד עכשיו לאחד כזה…

    רכב חשמלי הוא רכב בו הסוללות מהוות את מקור האנרגיה והתנועה. הן שולחות זרם חשמלי אל המנוע וממנו לגלגלי המכונית וזאת בניגוד לצורת ההנעה המאפיינת מנוע בעירה פנימית קלאסי, שנמצא במרבית הרכבים כיום ומופעל על-ידי בנזין או דיזל.

    למעשה, הרכב החשמלי הוא השדרוג האולטימיטיבי לכמה פתרונות ביניים שהוצגו לעולם הרכב בשנים האחרונות. זה התחיל מרכבים היברידיים עם שני מנועים – חשמלי ובערה פנימית לצד סוללה לא נטענת קטנה, אשר חלקו ביניהם את עומס העבודה של הנעת הרכב, והמשיך עם טכנולוגיית ה-Plug In Hybrid, שתפקדה באופן דומה רק עם סוללה שניתן להטעין. לצורך ההשוואה, דגם ג'יאומטרי סי של יצרנית הרכב ג׳ילי הוא חשמלי לחלוטין.

    נכון להיום, מתומחרים הרכבים החשמליים מעט גבוה יותר מאלו המקבילים להם מונעי הבנזין והסולר, לפחות עד שיצרניות ענק מסין כמו ג'ילי תיכנסנה לתמונה. אך הבדל זה של כמה אלפי שקלים מתבטא לרוב גם ברמת אבזור גבוהה, במערכות בטיחות ובקרת נהיגה מתקדמות ומשוכללות במיוחד ובשאר פינוקים שכבר מזוהים עם הז'אנר. כעת, היות והמהפכה החשמלית כבר כאן וניכרת בכל קטגוריות הרכב השונות – מסופר מיני ועד משפחתיות ענקיות או רכבי מנהלים, נראה שתגי המחיר משתנים בהתאם לפי רמת וסוג הרכב: מכוניות חשמליות קטנות ומשפחתיות עולות בין 120,000-170,000 ש"ח. רכבי פנאי שטח גדולים 170,000-250,000 ש"ח, ומכוניות יוקרה מעבר לכך.
    בשעה שמחיר מחירון, רמת והיקף האחריות של היצרן הם פרמטרים חשובים שמומלץ לבדוק בעת קניית כל סוג רכב, כשמדובר בכזה חשמלי בפרט יש לבחון כמה נוספים. כך למשל, שטווח הנסיעה של הרכב החשמלי שבבעלותכם מתאים לשגרת היום שלכם או במילים אחרות, יאפשר לכם לעבור מרחק סביר בין טעינה לטעינה. סעיף חשוב נוסף שכדאי לבדוק הוא מה הספק וזמן הטעינה של הרכב בבית – האם חד או תלת פאזי, ובעמדות טעינה ציבוריות מהירות.
    למעשה מדובר בפעולה פשוטה של חיבור תקע לשקע – או במקרה זה של כבל הטעינה, כשבצידו האחד החיבור למכונית ובזה האחר, החיבור לעמדת הטעינה. בעמדות טעינה ציבוריות בדרך כלל יידרש גם הליך זיהוי קצר באמצעות אפליקציה או כרטיס. רק נזכיר שעבור רכבים חשמליים מתקדמים דוגמת הגאומטרי סי למשל, קיימות שתי אפשרויות טעינה: אחת בעמדה רגילה AC ואחרת בכזו מהירה DC.

    בעיקרון, רכב חשמלי זמין לטעינה בעמדות ייעודיות. במקרה זה, ישנן כמה אפשרויות ומספר הלוקיישנים משתנה. בתור התחלה, ניתן להטעין את הרכב בעמדת טעינה ביתית שאפשר להתקין בחניה הפרטית (על כך יפורט בהמשך). לרוב השימוש בעמדות אלה הוא לטעינת לילה שאורכת כמה שעות, שתאפשר לקבל את הרכב עם סוללה טעונה במלואה בבוקר שלמחרת. לצד אלו הביתיות ישנן גם עמדות טעינה ציבוריות. אלה מפוזרות גם במרכזי הערים שבהן חניות ייעודיות להעמדת וטעינת הרכב, במתחמי קניות גדולים, מתחמי עסקים ומשרדים ואפילו סתם בצד הכביש, בהן תוכלו להבחין בעודכם בדרך ליעד מרוחק כמו אילת.

    במילה אחת: כן, בקצת יותר מילים: כן, רק שעבור חלק התהליך פשוט במיוחד ועבור אחרים, הוא מורכב יותר. אם אתם מתגוררים למשל בבית פרטי ובו חניה צמודה, כל שנותר לכם לעשות הוא להזמין טכנאי מתאים שיסייר במקום, יקבע כי הוא אכן מתאים להתקנה ותוך מספר ימים, כבר תימצא אצלכם עמדה מחוץ לבית. התהליך דומה גם במצב שבו בבעלותכם חניה פרטית בבית משותף, רק שכאן, מטבע הדברים, תידרשו להתחבר ללוח החשמל של כל הבניין. כדי להבטיח שתשלמו רק עבור החשמל שסוללות הרכב שלכם צורכות, מומלץ להתקין עמדה חכמה הכוללת קריאת מונה מרחוק, שתחסוך לכם לא מעט כאב ראש.
    עם הנסיקה המשמעותית במספר הנהגים הישראלים שעברו למכונית חשמלית, צצו ועלו גם כמה חברות מקומיות המציעות שירותי התקנה של עמדות טעינה ביתיות. בדומה לעסקאות רכישה רבות, הדרך הטובה ביותר לבחור אחת מתאימה היא לערוך סקר שוק לצד קבלת ייעוץ עם אנשי המקצוע של יצרנית הרכב, אשר ממנה רכשתם את החשמלית הראשונה שלכם. חברת EV-Edge לדוגמה, הינה חברה מובילה בתחום עמדות הטעינה מבית קבוצת יוניון, ומציעה מגוון פתרונות מתקדמים לכל צורך.
    נכון להיום, מחירה של עמדת טעינה ביתית נע סביב 2,500 ל-4,000 שקלים, בתוספת של כ-2,000 שקלים על עלות ההתקנה עצמה. התמחור עשוי להשתנות לפי סוג העמדה, המרחק שלה מלוח החשמל, הצורך בחפירות וקדיחות מיוחדות ועוד.
    בהחלט. בהנחה ומדובר בעמדת טעינה אשר אינה מגיעה עם כבל מובנה (כמו רוב העמדות הקיימות כיום), יהיה עליכם להשתמש בכבל הטעינה הייעודי של רכבכם ולהתחבר אליה.

    בחלק מהזמן, כאמור, תתבצע טעינת הרכב החשמלי בעמדה הביתית בשעות הלילה, או בכזו הנמצאת בסמוך למקום העבודה שלכם. במקרים כאלו ניתן להסתפק בטעינה רגילה הנמשכת כ-6-8 שעות עד לקבלת סוללה טעונה במלואה. ישנם דגמים חשמליים המגיעים מראש עם אפשרות לטעינה מהירה במיוחד, כמו הגאומטרי סי של ג'ילי, המסוגל לטעון תוך 30-40 דקות כ- 80% מהסוללה או במונחים מוכרים יותר – טעינה שתספיק למרחק נסיעה של כ-300 קילומטר. על-פי נתוני היצרן לפי בדיקות מעבדה. משך הטעינה עשוי להיות מושפע, בין היתר, מהתשתית שאליה מחוברת עמדת הטעינה, ממצב טעינת הסוללה בעת חיבורה לעמדת הטעינה, מטמפרטורת הרכב והטמפרטורה החיצונית, ולפיכך עשוי להיות ארוך משמעותית ממשך הטעינה המצוין.

    פרמטר זה תלוי במקום בו אתם מטעינים את החשמלית שלכם. כל זמן שמדובר בעמדת הטעינה שבביתכם, את התעריף קובעת חברת החשמל העומד נכון להיום על כחצי שקל לכל קוט״ש (קילוואט-שעה), כך שכדי למלא סוללה עם נפח של 50kwh תשלמו כ-25 שקלים. טעינה בעמדות הציבוריות לעומת זאת עולה קצת יותר (בהתאם לתעריף שקבע בעל כל עמדה), ואם תבחרו בטעינה מהירה DC – גם לכך צפויה להיות השפעה על המחיר. יחד עם זאת, היות ואתם כבר יודעים שזמן שווה כסף, זהו אולי המקום להבהיר שלגאומטרי סי יידרשו רק 30-40 דקות כדי להגיע לטעינה מהירה של 80% מהסוללה, שתאפשר לכם להמשיך בעיסוקיכם בזריזות וביעילות.
    תיאורטית, ההבדל בין עלות החשמל לזו של בנזין תלוי כמובן במחירי החשמל והדלק במקום שבו הם נצרכים. בפועל כבר נערכו – ועדיין נערכות, איסנפור בדיקות כדי לעמוד במדויק על ההבדל כאשר בכולן התקבלה תוצאה די דומה: אותו מרחק הנסיעה במכונית חשמלית יעלה לנו כרבע מזה שעולה לנו במכונית מונעת בנזין. כן, קראתם נכון.
    כשמדברים על טווח הנסיעה של רכב חשמלי, הכוונה היא בעצם למרחק שהרכב יכול להשלים מרגע שהסוללה טעונה במלואה ועד שהיא מתרוקנת לחלוטין. למעשה, מדובר באחד הפרמטרים החשובים ביותר בעולם החשמליות בכלל ולנקודה התורמת ליצירת הבדלי האיכות בין היצרניות השונות, כאשר המנצחות הגדולות הן כמובן אלו שמצליחות להבטיח טווח נסיעה גדול יותר. בדגם גאומטרי סי של ג'ילי למשל, ניתן לרכוש את הרכב עם אחת משתי הסוללות הקיימות כאשר הראשונה מציעה טווח נסיעה של 350 קילומטרים והשנייה – הגדולה יותר, מציעה לא פחות מ-460 קילומטרים. על-פי נתוני היצרן לפי בדיקות מעבדה. צריכת החשמל וטווח הנסיעה בפועל מושפעים, בין היתר, גם מתנאי הדרך, מתחזוקת הרכב, ממאפייני הנהיגה, מטמפרטורת הסביבה ומבלאי הסוללה ולפיכך טווח הנסיעה בפועל עשוי להצטמצם בפער משמעותי ביחס לנתוני המעבדה האמורים.
    מרבית מהטיפים הרלוונטיים לנהגים המעוניינים שמכוניתם תצרוך פחות דלק, תקפים גם עבור כאלו שמעוניינים לשמור על טווח הנסיעה המוגדר של המכונית החשמלית שלהם. כלומר, בשני המקרים כדאי לשמור על נהיגה מאוזנת (לא מהירה או אגרסיבית מדי), להימנע מסחיבת מטענים כבדים בתא המטען או בחלל הרכב וכן להימנע מבלימות חדות או פתאומיות, המשפיעות אף הן באופן לא רצוי על אנרגיית סוללות הרכב.
    כפי שודאי הייתם מצפים מרכבים המוצבים בחוד החנית הטכנולוגי, מכוניות חשמליות יודעות להתריע מראש ובשלל אמצעים נהירים על סוללה שעומדת להתרוקן, וזאת כדי שנוכל לתכנן כהלכה את הנסיעות הבאות שלנו עד לרגע שבו נידרש להתחבר שוב לעמדת טעינה. למעשה, בדיוק לשם מניעת מצבים בהם נהגים ימצאו עצמם עם סוללה ריקה באמצע דרך שוממת, הוקמו בקצב גבוה במיוחד עמדות טעינה ציבוריות בישראל שתאפשרנה לטעון את הסוללה, לפחות חלקית, עד שנגיע לעמדת הטעינה הביתית – או הקבועה שלנו, לטובת טעינה מלאה.
    ובכן, בהנחה שהרכב לא מניע פשוט כי הסוללה התרוקנה לחלוטין, כל שביכולתכם לעשות במצב שכזה הוא להביא את הרכב לעמדת טעינה – מהירה או רגילה, ולטעון את הסוללה.

    בהתחשב בכמות הפיתוחים הטכנולוגיים ומכשירי הקצה שיצאו מסין בשני העשורים האחרונים, אין זה מפתיע שגם מהפכת הרכב החשמלי משויכת למדינת הענק. הסיבה העיקרית לכך היא העובדה שממשלת סין הגדירה את התחום כפרויקט לאומי והיותם של תאגידי הענק הפועלים בתחום מספר שנים ומצליחים לייצר רכבים מעולים, אמינים ויעילים במחיר תחרותי במיוחד.

    משרד התחבורה בישראל מאמץ תקני קרינה אירופיים ואמריקאיים באשר לדגמים המיובאים לארץ ובכל מקרה, בבדיקות קרינה שנערכו ברכבים חשמליים נמצאו רמות קרינה נמוכות בהרבה מהתקן המומלץ. יצרניות הרכב החשמלי המובילות בעולם דוגמת ג'ילי הסינית מקפידות להציג את הנתון המדויק שלהן בהקשר זה, לידיעתם של הנהגים ורוכשי הרכבים.
    רוב המוסכים המורשים של יבואניות הרכב השונות כבר יודעים לטפל גם בדגמים החשמליים הקיימים. כשמדובר ביצרניות כמו ג'ילי הסינית, הכתובת היא רשת הסוכנויות המורשות מקבוצת יוניון – המייבאת לארץ בין היתר מותגים כמו טויוטה ולקסוס.
    בהנחה ובחרתם בתבונה את יצרנית הרכב החשמלי שלכם, סוגיית החלפת הסוללה לא אמורה להטריד אתכם בשנים הקרובות. נכון להיום, הסוללות המתקדמות צפויות להחזיק מעמד כמה שנים טובות ובכל מקרה של תקלה או בעיה שתדרוש תיקון או החלפה, יש ליצור קשר עם מוסכי היצרנית הייעודיים לקבלת טיפול לרכב שלכם.
    ככלל, ניתן לומר שעלות אחזקת רכב חשמלי מבחינת הטיפולים השוטפים או התיקונים הנדרשים בעת הצורך, נמוכה ביחס לזו של רכב בעל מנוע בנזין או סולר. הסיבה לכך היא כי ברכב חשמלי יש פחות מכלולים הדורשים פילטרים, שמנים וכל שאר הדברים שכל בעל רכב רגיל מכיר היטב. כמובן שהדגש המושם בטיפול של רכב חשמלי הוא על המכלולים בו – שמטבע הדברים עובדים קשה יותר, ועל מערכות חשובות כמו בלמים או תקינות הצמיגים.
    לחלוטין. רכב חשמלי יכול לשמש גם כמונית וגם כרכב ללימוד נהיגה. לצד זאת, טוב יעשו מורי הנהיגה בישראל אם יקדישו כמה דקות של הסבר על ההבדלים בין מנוע בנזין למנוע חשמלי, ולו רק כדי שנהגי העתיד יכירו את מה שצפוי להיות רלוונטי עבורם במיוחד במשך כל שנות הנהיגה הבאות שלהם.

    כדי לקבל טעימה חוויתית מהגאומטרי סי של ג'ילי, כל שתידרשו לעשות הוא לגלוש לכתובת geely.co.il, להשאיר פרטי התקשרות ונציג של החברה ייצור איתכם קשר.

    אחת לשנה או שנתיים – כתלות בדגם, בתוצאות הבדיקה וביצרן, יש לבצע מספר פעולות תחזוקה שתסייענה לשמור על הרכב תקין וכשיר לנסיעה, ביניהן: בדיקת תקינות שקע הטעינה, בדיקת מפלס נוזל הקירור של המערכת החשמלית לרבות המנוע והסוללה, החלפת נוזל הבלמים, בדיקת תקינות הצמיגים והחלפתם ועוד. .עבור דגם הג'יאומטרי סי נדרש טיפול כמדי 20,000 ק"מ או 12 חודשים, לכל המוקדם *כל תכניות האחריות כפופות לתנאים המפורטים בתעודת האחריות.

    כיום מעניקות רוב יצרניות הרכב החשמלי אחריות על הסוללה ושמירה על תקינותה למשך כ-8 שנים. כמובן, במידה וישנה בעיה טכנית או לחלופין בקיבולת שלה, תוחלף הסוללה או תתוקן במסגרת האחריות ובהתאם לנתונים הטכניים והנחיות היצרן. עבור דגם הג'יאומטרי סי בפרט, תקופת האחריות על הסוללה המוענקת על-ידי היצרן היא לתקופה של 8 שנים ו/או 150 אלף ק"מ, המוקדם מבניהם. קיימת האפשרות להרחיבה עד 10 שנים באמצעות החברה (גיאו מוביליטי בע"מ), בכפוף לביצוע בדיקות תקינות באופן סדיר ברשת מרכזי השירות המורשים של Geely. *כל תכניות האחריות כפופות לתנאים המפורטים בתעודת האחריות.

    GEELY מקפידה על סטנדרטים גבוהים של שירות ללקוחותיה, כיוצא מכך, הוגדרו אמות מידה ותנאי התקשרות בה חייבת סוכנות לעמוד כדי להיות סוכנות מורשית של GEELY.תנאים ואמות מידה אלו מטרתם להבטיח ללקוחות GEELY את השירות המהיר, היעיל והמקצועי ביותר לרכב שלהם.

    לצפייה באמות המידה  
    לצפייה בהסכם הרשאה לדוגמא